Här är framtidens 99 mäktigaste

Pressmeddelanden 11:19 16 mars, 2016

Idag presenterar TCO Framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en jämställdhetspionjär, en hackerjournalist och statsministerns vänstra hand.

– Vi i TCO vill uppmärksamma kraft, mod och innovationsförmåga som finns hos unga och engagerade. Vi har listat de vi tror kommer vara bland de mäktigaste inom samhälle, politik och näringsliv i framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Framtidens 99 mäktigaste samlar unga opinionsbildare, mellan 18 och 35 år, från politiken, opinionsbildande organisationer, fack, näringsliv och media. Tio personer är rangordnade med motivering. Övriga 89 listas utan inbördes ordning.

Topp 10

1. Amanda Lundeteg, VD och talesperson Allbright
Stiftelsen Allbright med Amanda Lundeteg i spetsen, ökar kunskapsnivån och inspirerar till förändring på företag runtom i landet. Nu tar kvinnorna plats vid styrelseborden och alltfler företag förstår att jämställdhet inte bara är en rättighetsfråga utan också leder till ökad lönsamhet och konkurrenskraft.

2. Kristoffer Örstadius, grävande journalist DN
Med sitt nyskapande arbetssätt där han kombinerar programmering och databassökningar med undersökande journalistik vann han Stora Journalistpriset som Årets förnyare 2015. Han ligger bakom flera stora avslöjanden med hjälp av sin framtidsinriktade "hacker-journalistik".

3. Kristina Persdotter, stabschef hos statsminister Stefan Löfven
Med sin bakgrund i utbildningspolitiken har Kristina Persdotter snabbt avancerat i maktens korridorer. Som statsministerns vänstra hand och spindeln i nätet på statsrådsberedningen chefar hon över det strategiska arbetet i Sveriges absoluta topp.

4. Johanna Jönsson, talesperson för migrations- och integrationsfrågor (C)
Genom att starkt ifrågasätta Sveriges migrationspolitik och våga stå upp och säga tvärtom visar Johanna Jönsson att hon är en av framtidens 99 mäktigaste. Hon har genom sin politiska drivkraft fått ett stort genomslag i samhällsdebatten.

5. Adrian Swartz, VD och medgrundare, Cruitway
På ett kreativt och nyskapande sätt har Cruitway, med Adrian Swartz i toppen, skapat en modern tjänst som matchar jobb med arbetssökanden. Självklart efterfrågat på en arbetsmarknad i stor förändring. Framtidsinriktat, nyfiket och trovärdigt.

6. Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen
Seher Yilmazs feministiska och antirasistiska röst lyfter viktiga samhällsfrågor i en organisation som envetet kämpar för jämlikhet. Seher och Rättviseförmedlingen har visat hur en modern folkrörelse ser ut på 2010-talet och i framtiden.

7. Viktor Banke, biträdande jurist Nichols & Co. och kolumnist
Viktor Banke använder sitt brinnande engagemang för asylrätten och migrationsfrågor och bildar opinion i sociala medier och som kolumnist. Han missar aldrig ett tillfälle att påverka och folkbilda med hjälp av sina expertkunskaper - och han får genomslag.

8. Karla Wixe, chef för Fackliga brysselkontoret
Karla Wixe står upp för den svenska partsmodellen i EU:s korridorer. Som högsta chef på det Fackliga Brysselkontoret driver hon idéerna kring fackets roll i samhället ständigt framåt. I fokus står självklart arbetstagarnas rättigheter i Sverige och Europa.

9. Olle Aronsson, medgrundare och produktchef, Breakit
Olle Aronsson jobbhoppade från sitt arbete som ekonomijournalist på Dagens Industri för att starta konkurrenten Breakit som på kort tid blivit en av de självklara digitala mötesplatserna för svensk techindustri. Olle vågade ta språnget och visar vägen för andra på framtidens arbetsmarknad.

10. Bodil Sidén, fd andre vice ordförande MUF
Bodil Sidén visar hur viktigt det är att som engagerad hålla fast vid sina politiska värderingar och principer. Hon lämnade sitt uppdrag i MUF på grund av att hon vägrade kompromissa med sin övertygelse. Det visar vägen för andra och den typen av civilkurage kommer vi behöva mer av i framtiden.

– Det finns så många kompetenta, nytänkande och nyskapande personer som verkar inom TCO:s intresseområden, så vi väljer att lyfta fram dem som är på väg uppåt och framåt, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Topp 10-listan kommer därför att innehålla helt nya namn varje år. De som fanns på topp 10 2015 kan dock finnas kvar på 99-listan 2016.

Framtidens 99 mäktigaste utses genom en avvägning av formell och informell makt, vilka positioner deras företrädare har samt genomslag i traditionella och sociala medier. Vi har också i valt att lyfta nytänkande och nyskapande personligheter.

Här är övriga 89 på listan utan inbördes rangordning:

JOURNALISTER
Här hittar vi de journalister som vi tror kommer att ha ett ännu större inflytande i framtiden.

Alice Teodorecsu
Carolina Neuraht
Daniel Poohl
Daniel Swedin
Emanuel Karlsten
Henrik Torehammar
Irena Pozar
Jack Werner
Jessica Schedvin
Kodjo Akolor
Kristoffer Örstadius
Lisa Gemmel
Nivette Dawod
Olle Aronsson

FACK OCH FÖRETAG
Här har vi samlat unga viktiga företrädare för det moderna facket och de framtidens företag.

Veronica Magnussson
Sofia Appelgren
Sofia Falk

ORGANISATIONER
Här hittar vi intressanta unga ledare från såväl etablerade organisationer som mer nystartade initiativ.

Caroline Sundberg
Clara Berglund
Frida Johansson Metso
Frida Wadsby
Hala Mohammed
Ida Östensson
Jorge Londoño
Matilda Hellström
Rebecka Prentell
Rebecka Stenkvist
Sandra Lindquist
Sara Haraldsson
Seher Yilmaz
Simon Werbart Flato
Angelica Andersson
Emil Gustavsson

POLITIK
I riksdagen och regeringen finner vi redan många unga viktiga röster idag. Här är några av de TCO tycker är mest tongivande idag.

Aida Hadzialic
Patrik Lundqvist
Sissela Nordling Blanco

POLITISKA UNGDOMSFÖRBUND
Ungdomsförbunden är fortfarande en maktfaktor och en viktig väg in i politiken. Här har vi samlat de ledande inom ungdomspartierna idag.

Alexandra Ivanov
Alfred Askeljung
Bodil Sidén
David Sikström
Elin Hylander
Elin Ylvasdotter
Hanna Cederin
Hanna Lidström
Henrik Edin
Lisa Palm
Magnus Ek
Mårten Roslund
Nazanin Asaid
Philip Botström
Rasmus Törnblom
Mårten Espmarker
Sabine Pettersson
Sara Skyttedal

ÖVRIGA OPINIONSBILDARE
Opinionsbildning sker inte bara i traditionella organisationer utan på många andra sätt idag. Här hittar du några som använder nya kanaler för opinionsbildning.

Behrang Miri
Clara Henry
Evin Cetin
Farzad Farzaneh
Tanvir Mansur
Viktor Banke
Adam Cwejman
Anna Rehnvall

Kvinnors löner släpar efter i nio år efter barnafödande

Kvinnors inkomster faller brantare än mäns när de blir föräldrar, och det skapas ett inkomstgap som fortfarande finns kvar när barnet går i tredje klass. Det visar vår rapport.

Replik: Pensionen finns med bland våra valfrågor

Företrädare för tre pensionärsorganisationer tycker att TCO har en defensiv hållning i pensionsfrågan. Att vilja ha ett stabilt och förutsägbart pensionssystem är tvärtom en offensiv ståndpunkt i en tid då vi ser kortsiktiga politiska utspel som riskerar morgondagens inkomster för pensionärer.

Förtrycket i Belarus måste upphöra kräver TCO, LO och Saco i brev till ambassadören

TCO, LO och Saco kräver i ett brev till belarusiska ambassadören att förtrycket och trakasserierna mot de fackliga organisationerna måste upphör och att aktivister och fackligt aktiva som fängslats för att de utövat sina mänskliga rättigheter släpps.

Kvinnors inkomster faller kraftigare än mäns när barnen kommer – och inkomstgapet består längre

I rapporten Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn? visar TCO hur inkomster efter barnafödande påverkas för kvinnor och män. Det är tydligt att inkomster påverkas olika vid föräldraskap. Kvinnors inkomster faller brantare än männens, och det skapas ett inkomstgap mellan kvinnor och män som fortfarande finns kvar när barnet går i tredje klass

Replik: Nej MP, A-kassan ska vara en omställningsförsäkring som främjar rörlighet och jobbyten

Miljöpartiet målar upp en bild att obligatorisk a-kassa och medborgarlön leder till ökad ekonomisk jämlikhet. TCO delar inte den uppfattningen och påminner om att a-kassan är en omställningsförsäkring, och det är viktigt att den fortsätter vara det.

Ge utländska doktorander rätt att stanna efter studier

Gemensamt uttalande om de nya reglerna för beviljande av permanent uppehållstillstånd för doktorander och andra forskare i tidig karriär.

Hemarbete vanligast i Stockholms län

Mer än två tredjedelar av tjänstemännen i Stockholms län, 69 procent, har jobbat hemifrån huvudsakligen eller delvis under pandemin. Det är den högsta siffran i landet, följt av Södermanlands län och Uppsala län. I Norrbottens län finns den lägsta andelen. Det visar en ny undersökning som SCB har genomfört på uppdrag av TCO.

29 september, 2021

Äntligen släpps restriktionerna – nu kan vi åter igen träffas på kontoren!

Idag är en dag som jag tror att de flesta av oss har längtat efter i över ett och ett halvt års tid. Flertalet av de restriktioner som vi levt med och anpassat oss till tas bort. Vi kan gå ut och äta med hela tjocka släkten, det blir möjligt att gå på välbesökta idrottsevenemang och kulturaktiviteter. Och för de grupper i samhället som arbetat på distans, där många är tjänstemän, blir det nu möjligt att återvända till kontoren. Som jag har längtat efter den här dagen!

Corona, Distansarbete

Anna Gustafsson - Internationell sekreterare

18 oktober, 2021

Den modiga kampen för demokrati och mänskliga rättigheter fortsätter i Belarus – men det gör också förtrycket

Belarusiske diktatorn Aleksandr Lukasjenko har alltsedan han kom till makten på 90-talet successivt ökat förtrycket mot de som förespråkar demokrati och mänskliga rättigheter i landet. När det stod klart i augusti 2020 att Lukasjenko återigen fuskat sig till en valseger följdes detta av en folklig protestvåg. Dessa demonstrationer blev katalysatorn för de allvarligaste kränkningarna av yttrande- och föreningsfriheten sedan Belarus blev självständigt.

Internationellt

Håkan Gustavsson - Utredare ekonomi och arbetsliv

14 oktober, 2021

Missriktade förslag för ökad självförsörjning

I en debattartikel i Dagens Industri efterlyser Svenskt Näringsliv en politik för ökad självförsörjning. För TCO är det viktigare med rätt jobb för de arbetslösa och inte bara ett jobb. Det är bra både för den enskilde och för samhället i stort. De som har svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden ska stöttas genom insatser som vilar på aktuell och relevant forskning. Dit hör inte sänkta arbetsgivaravgifter för att anställa unga, åtgärder som skuldbelägger människor eller som gör livet svårare för de som redan är i ett utsatt läge.

A-kassan, Arbetsmarknad, Trygghetssystem

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

12 oktober, 2021

Sen start i yrkeslivet sänker pensionen

När fler väljer högre studier och studietiden tenderar att förlängas, blir resultatet ett senare inträde på arbetsmarknaden och färre år i arbetslivet. Detta påverkar pensionen negativt. Ett alternativ för att uppnå förväntad nivå på sin pension är att pensionsspara privat. Men det finns även andra alternativ som ger liknande positiva effekter.

Trygghetssystem, Pension

Lise Donovan - Jurist

29 september, 2021

Ny visselblåsarlag beslutad - nu krävs utbildningsinsatser om lagen ska göra skillnad

Den nya visselblåsarlagen som börjar gälla i december 2021 kommer ge skydd för flera personer och tröskeln för att få skydd blir lägre. Det är bra, men lagen är komplex och svår att tyda och därför kommer det behöva massiva utbildningsinsatser.

Arbetsmiljö, Arbetsrätt

15 september, 2021

EU State of the Union: Vi saknar insatser för omställning och trygga jobb

Pompa och ståt i Europaparlamentet, då EU-kommissionordförande Ursula von der Leyen höll årets linjetal. Positiva besked gavs kring handel, rättsstaten och klimatarbetet - och dessutom ett nytt förbud mot produkter som tillverkats med hjälp av tvångsarbete. Men TCO saknar EU-insatser för omställning och jämställdhet på arbetsmarknaden, stärkt partssamverkan och skydd för de nordiska partsmodellerna. Frågor som är avgörande för nya, trygga jobb och där reformer behövs både på EU-nivå och i medlemsländerna.

Seminarier och event

26 Oktober

Tisdag 26 oktober 08:30 - 09:30 |

Arbetsmiljöfrukost

Mitt i den europeiska arbetsmiljöveckan och dagen före skyddsombudens dag bjuder TCO in till en arbetsmiljöfrukost med bland andra arbetsmarknadsminister Eva Nordmark.

Läs mer Anmäl dig här!

Se alla event

Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn?

I rapporten Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn? har TCO tittat på inkomutvecklingen för män och kvinnor nio år efter barnafödandet i tio vanliga tjänstemannayrken.

Från riskfaktorer till friskfaktorer

Den här rapporten fokuserar på långtidssjukskrivna tjänstemän: Vilka de är och hur deras arbetssituation har varit tiden innan sjukskrivningen. Resultaten i rapporten visar att de långtidssjukskrivna tjänstemännen tiden innan de blir sjukskrivna möter flera faktorer i sitt arbete som innebär en förhöjd risk för ohälsa. För TCO är det centralt att riskfaktorer blir till friskfaktorer – som i…

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.