”Sverige måste stoppa minimilönerna”

Debatt 21:55 22 november, 2020

När förslaget om minimilöner i EU nu har presenterats ser vi att varken Sverige eller vår partsmodell har undantagits eller skyddats. Nu krävs politisk mobilisering för att stoppa direktivet, skriver ordförandena för LO, TCO och Saco.

Strax före allhelgonahelgen presenterade EU-kommissionen ett förslag till direktiv om minimilöner i Europa. I alltför många länder är arbetsvillkoren dåliga. Att arbeta är inte tillräckligt lönsamt. Lönerna måste höjas. LO, TCO och Saco delar kommissionens beskrivningar av problemen inom EU. Men medicinen – bindande EU-regler om lön – är helt fel väg framåt. Vår bestämda uppfattning är att alla initiativ på arbetsmarknadsområdet måste utgå från Europasamarbetets devis ”förenade i mångfalden”.

När Ursula von der Leyen valdes till kommissionens ordförande för drygt ett år sedan var det med stöd om ett löfte om ett rättsligt initiativ på minimilöneområdet. Kommissionen har hela tiden gjort utfästelser om att det rättsliga initiativet inte ska påverka den svenska modellen. Den ansvarige kommissionären Nicolas Schmit gick så långt som att utlova ett ”vattentätt” undantag för Sverige.

Men när förslaget nu presenteras kan vi konstatera att varken Sverige eller vår partsmodell undantagits från direktivets krav. Sverige omfattas på samma sätt som andra medlemsstater. Kommissionen har försökt konstruera ett skydd för Sverige och Danmark. Direktivet medför inget omedelbart tvång för våra länder att införa lagstadgade minimilöner eller att allmängiltigförklara kollektivavtalen (att genom lag utsträcka kollektivavtalen så att de blir tillämpliga på alla arbetstagare i branschen, en metod som används i bland annat Finland och Tyskland). Men skyddet för partsmodellen som helhet är rättsligt verkningslöst och utgör i huvudsak en politisk pamflett.

EU-samarbetet hålls samman av rättsliga regler. Direktivförslaget omfattar alla unionsmedborgare, även Sverige och svenska löntagare. Därmed blir den svenska staten tvungen att intervenera i frågor som parterna i dag sköter självständigt. Syftet är att ge alla rätt till skälig minimilön. För den svenska kollektivavtalsmodellen, där fack och arbetsgivare förhandlar om löner och anställningsvillkor, skapas en fundamental osäkerhet. Det kan exempelvis inte uteslutas att direktivförslaget innebär en skyldighet att införa minimilöner i kollektivavtal som i dag saknar satta lägstalöner.

Kommissionens utgångspunkt är medlemsländer där staten bestämmer över lön genom lagstiftning. De framgångsrika nordiska arbetsmarknadsmodellerna har åberopats som förebilder för en europeisk väg framåt – men det är uppenbart att kommissionen inte förstått grunderna för dessa självregleringsmodeller. Lagstiftaren måste ge fack och arbetsgivare utrymme att självständigt förhandla och göra upp. Den måste förlita sig på att parterna kan och vill ta ansvar för arbetsmarknaden inklusive löneregleringarna.

Kommissionens förslag innebär att EU tar ett stort kliv mot ökad överstatlighet på områden som parterna i Sverige i huvudsak sköter själva. I praktiken handlar det om att EU-domstolen kommer att kunna pröva vad som utgör en ”skälig lön” enligt kollektivavtal. Förslaget lägger också grunden till en EU-rättslig arbetsmarknadsmodell. Frågor om vad som är ett kollektivavtal, vilket avtal som ska tillämpas, eller för den sakens skull vad som egentligen utgör en fackförening riskerar att avgöras av EU-domstolen i Luxemburg. Skulle förslaget bli verklighet riskerar hela den svenska kollektivavtalsmodellen att prövas i EU-domstolen.

EU har enligt fördraget inte rätt att lagstifta om lön. Det är frågor som ska regleras i varje land. Fördraget skyddar därmed självregleringsmodeller som de svenska. Det ska också erinras om att fördragsskyddet för den svenska modellen i samband med medlemskapsförhandlingarna på 1990-talet var avgörande för flera fackliga organisationers positiva grundsyn på EU-samarbetet.

Direktiv är rättsligt bindande och måste genomföras av alla medlemsstater – även Sverige. Problemet med kommissionens medicin – bindande regler om lön – är att den får väldigt olika konsekvenser i olika länder. Sverige, med snart tjugo år av reallöneökningar och i huvudsak välfungerande lönebildning, underkastas i väsentliga delar samma regler som länder där lönebildningen fungerar undermåligt. Arbetsmarknaden ser väldigt olika ut i olika delar av Europa.

När kommissionen väljer väg mot statlig reglering av lönerna kan det i sig få en negativ effekt på möjligheterna att bygga upp starka partsmodeller med självreglering genom kollektivavtal i länder där lönerna och villkor behöver höjas. Förslaget riskerar i det avseendet att vara direkt kontraproduktivt. EU-kommissionen säger sig vilja bygga ett socialt Europa, med starka arbetsmarknadsparter och riksavtal. Då är medicinen totalt sett helt fel och direkt kontraproduktiv. Ett betydligt bättre alternativ vore att EU-kommissionen fokuserade på andra insatser än lagstiftning för att stärka parterna i länder där kollektivavtalstäckningen är låg. Här har svenska fack presenterat en rad olika förslag.

En viss grad av osäkerhet måste man acceptera i EU-samarbetet. Men LO:s, TCO:s och Sacos uppfattning är att direktivförslaget skapar en stor osäkerhet för grunderna i den svenska modellen. Det är en osäkerhet som vi inte kan leva med.

Nu väntar en prövning av förslaget enligt närhetsprincipen. LO, TCO och Saco anser att förslaget går långt utöver den makt medlemsstaterna överlåtit till EU. Vi utgår ifrån att riksdagen, tillsammans med andra nationella parlament, försöker att fälla förslaget när närhetsprincipen ska prövas. Sverige står inte ensamt i kampen mot kommissionens förslag. Vi räknar också med ett nära skandinaviskt samarbete med andra fack och arbetsgivare framöver. För regeringen gäller det att söka och upprätthålla ett mycket nära samarbete med Danmark när förslaget nu ska behandlas i rådet. Likaså är det viktigt att svenska Europaparlamentariker agerar när parlamentet nu börjar hantera frågan.

Den svenska modellen utmanas nu på allvar. LO, TCO och Saco vill därför mana till gemensamt svenskt agerande över partigränserna i riksdagen och i Europaparlamentet. Regeringen bör samla allierade i EU:s ministerråd. Ambitionsnivån måste vara hög. Bindande löneregleringar på EU-nivå kan fortfarande stoppas.

Susanna Gideonsson
ordförande LO

Therese Svanström
ordförande TCO

Göran Arrius
ordförande Saco

Vårbudgeten: kraftfullare förslag kring vidareutbildning behövs

Kompetensförsörjning måste sättas högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen, kommenterar Therese Svanström regeringens vårbudget. 

Läs mer

Debatt

Förslaget till nya arbetsmiljöregler fyller inte sitt syfte

TCO har en i grunden positiv inställning till Arbetsmiljöverkets arbete med att uppdatera regelverket på arbetsmiljöområdet och göra det mer användarvänligt. Men förutsättningen är att det sker med erkännande av skyddsombudens roll och betydelsen av samverkan på arbetsplatsen. Skyddsnivån får inte heller försämras. Dessvärre lever Arbetsmiljöverkets förslag inte upp till våra förväntningar. Det skriver TCO:s jurist Lise Donovan i en debattartikel i tidningen Publikt.

Nyheter

Kvinnorna är förlorarna i pandemin

Kvinnorna är de största förlorarna i pandemin, säger TCO:s ordförande i en djupgående nära intervju i Dagens industri Weekend.

Pressmeddelanden

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak.

Debatt

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Nyheter

Fler TCO-medlemmar riskerar långtidsarbetslöshet i krisens spår

Krisen på arbetsmarknaden slår hårt med TCO-förbundens medlemmar. Antalet långtidsarbetslösa har ökat tydligt under året. – Självklart är vi oroliga. För att möta det här måste vi satsa ännu mer på utbildnings- och omställningsinsatser, säger Therese Svanström, ordförande för TCO.

Pressmeddelanden

TCO om vårbudgeten: Sätt kompetensförsörjningen högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen!

Nu hade vi behövt se kraftfullare förslag kring vidareutbildning och kompetensförsörjning. Det säger Therese Svanström, ordförande TCO, i en kommentar till regeringens ekonomiska vårproposition som presenterades idag.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

01 april, 2021

Vi håller i och håller ut även denna påsk

Drygt ett år har gått sedan Folkhälsomyndigheten rekommenderade hemifrånjobb för oss som kan. Den 16 mars efter lunch var vi många, på många arbetsplatser, som gick hem och vi har sedan dess jobbat hemifrån i stor utsträckning. För de flesta har det funkat bra. Men det har också varit svårt att sätta gränser mellan arbete och fritid. När går man hem från jobbet liksom? Och samarbetet med kollegorna är saknat – många upplever stor brist på samtal och dialog.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

15 april, 2021

Så åstadkommer vi ett stabilt pensionssystem

Pensionssystemet ska vara stabilt och det ska inte vara lätt att höja pensionsavgifterna, utan initiativet behöver komma från pensionsgruppen, som måste vara överens om genomförandet. Men nu har varningsklockorna ringt i flera år och alltfler etablerade aktörer har visat på kalkyler som ger anledning till oro och att en höjning av avgiften behövs.

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

01 april, 2021

Reformförslag vill vi se i våpen

Många extra ändringsbudgetar har det blivit det senaste året, mycket krishantering, stödåtgärder ibland hellre fort än helt rätt. Nu är det dags höja blicken och börja arbeta med ekonomiska reformer för omställning och utveckling, för fler och bättre jobb och för stabila planeringsförutsättningar för välfärden.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

31 mars, 2021

OSA-föreskriften fyller 5 år - hur går vi vidare?

För fem år sedan firade vi stort på TCO. Efter många års idogt arbete fick vi ett erkännande av tjänstemännens problem och risker i arbetsmiljön.

Arbetsmiljö

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

31 mars, 2021

ISF utredningsskyldighet

Inspektionen för socialförsäkringen visar i rapporten Försäkringskassans utredningsskyldighet (Rapport 2021:3) att det finns tydliga brister i hur Försäkringskassan uppfyller utredningsskyldigheten i ärenden som rör ansökan om sjukpenning i början av sjukperioden, bedömning av rätt till sjukpenning vid dag 180 och ärenden som rör ansökan om aktivitetsersättning. Sett till samtliga slags ärenden uppfyller inte Försäkringskassan utredningsskyldigheten i 11 procent av ärendena och det finns förbättringsbehov i ytterligare 37 procent. 52 procent av ärendena är väl utredda. TCO känner igen de brister som framkommer i rapporten. För att komma till rätta med dem behövs en bättre samverkan mellan Försäkringskassan och hälso- och sjukvården, en stabilare och uthålligare politisk styrning och en tydligare och mer ändamålsenlig lagstiftning.

Therese Svanström - Ordförande TCO

26 mars, 2021

Dags för tjänstemännens revansch

Idag fredag 26 mars släpptes Demokratirådets rapport om polarisering i Sverige i form av debattartikel och seminarium. I rapporten beskrivs ett antal olika sätt att mäta polariseringsgraden i partisystemet, riksdagen, medierna och bland medborgare. Tyngdpunkten ligger på förekomsten av ideologisk polarisering bland några av demokratins viktigaste aktörer: medborgare, partier, förtroendevalda och medier.

Om TCO

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Läs vidare

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.