Öppet brev till Ylva Johansson: Sociala dialogen riskerar försvagas

Debatt 16:10 17 april, 2015

TCO skriver tillsammans med LO och Saco ett öppet brev till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson om att arbetsmarknadens parters ställning kan urholkas.

Angående den sociala dialogens framtid

Den sociala dialogen instiftades 1985 av den dåvarande EU-Kommissionens ordförande Jacques Delors, och har sedan dess varit en viktig möjlighet för arbetsmarknadens parter att komma överens i angelägna frågor på europeisk nivå och därigenom kunna bidra till EU:s konkurrenskraft.

Parterna kan både på eget initiativ och på uppmaning av Kommissionen förhandla fram branschöverskridande eller sektorsvisa avtal på EU-nivå. Om parterna begär det, kan Kommissionen omvandla avtalet till ett direktivförslag, som sedan antas av Ministerrådet. Ett annat alternativ är att parterna själva åtar sig att uppfylla avtalet, ett s.k. autonomt avtal. Exempel på autonoma avtal är ramavtalet om våld i tjänsten (2007) och ramavtalet om arbetsrelaterad stress (2004). Exempel på avtal som omvandlats till direktiv är det reviderade avtalet om föräldraledighet (2009) och ramavtalet om deltidsarbete (1997). Utöver detta kan parterna också enas om olika former av gemensamma rekommendationer och yttranden.

De senaste årens finansiella kris i EU har medfört att den sociala dialogen har utmanats i flera av EU:s medlemsländer. Dialogen har även försvagats på EU-nivå. EU-kommissionens nye ordförande Jean-Claude Juncker har tydligt signalerat att han ser en förstärkt social dialog som en förutsättning för ett ekonomiskt hållbart EU. Det är en inriktning som såväl Europafacket som LO, TCO och Saco är positiva till.

I mitten av maj väntas Kommissionens förste vice ordförande Frans Timmer­mans, lägga fram ett arbetsdokument inom ramen för sitt ansvar för bättre lagstiftning (Refit). Enligt uppgift kommer han då föreslå att samtliga förslag som Kommissionen lägger fram inom det arbetsmarknadspolitiska området, alltså även förslag som grundar sig på avtal mellan parterna, ska underställas en öppen konsultation. En sådan konsultation skulle fullständigt kringgå parternas autonomi och undergräva legitimiteten i alla förhandlingar på Europanivå. Enligt uppgift skulle denna försvagning av den sociala dialogen på EU-nivå kompenseras med förbättringar av den sociala dialogen på nationell nivå, bl.a. genom att öka trycket på medlemsstaterna att involvera parterna i den ekonomiska styrningen.

Vi är mycket oroade över dessa uppgifter. Att stärka den nationella sociala dialogen är välkommet och nödvändigt i många av EU:s medlemsländer, men det kan inte kompensera för en så kraftig försvagning av den sociala dialogen på EU-nivå. Det är helt avgörande att resultatet av parternas förhandlingar respekteras till fullo.

Vi vill med detta brev uppmärksamma dig på våra farhågor, inte minst med tanke på att den sociala dialogens framtid kommer att diskuteras vid det informella ministermötet i Riga den 21-22 april.

Eva Nordmark, TCO
Karl-Petter Thorwaldsson, LO
Göran Arrius, Saco

Vårbudgeten: kraftfullare förslag kring vidareutbildning behövs

Kompetensförsörjning måste sättas högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen, kommenterar Therese Svanström regeringens vårbudget.

Förslaget till nya arbetsmiljöregler fyller inte sitt syfte

TCO har en i grunden positiv inställning till Arbetsmiljöverkets arbete med att uppdatera regelverket på arbetsmiljöområdet och göra det mer användarvänligt. Men förutsättningen är att det sker med erkännande av skyddsombudens roll och betydelsen av samverkan på arbetsplatsen. Skyddsnivån får inte heller försämras. Dessvärre lever Arbetsmiljöverkets förslag inte upp till våra förväntningar. Det skriver TCO:s jurist Lise Donovan i en debattartikel i tidningen Publikt.

Kvinnorna är förlorarna i pandemin

Kvinnorna är de största förlorarna i pandemin, säger TCO:s ordförande i en djupgående nära intervju i Dagens industri Weekend.

TCO om vårbudgeten: Sätt kompetensförsörjningen högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen!

Nu hade vi behövt se kraftfullare förslag kring vidareutbildning och kompetensförsörjning. Det säger Therese Svanström, ordförande TCO, i en kommentar till regeringens ekonomiska vårproposition som presenterades idag.

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Fler TCO-medlemmar riskerar långtidsarbetslöshet i krisens spår

Krisen på arbetsmarknaden slår hårt med TCO-förbundens medlemmar. Antalet långtidsarbetslösa har ökat tydligt under året. – Självklart är vi oroliga. För att möta det här måste vi satsa ännu mer på utbildnings- och omställningsinsatser, säger Therese Svanström, ordförande för TCO.

Extra satsningar på tjänstemännen i arbetsmarknadspolitiken

Idag togs beslut om att mer EU-medel kan användas till tjänstemännens omställning på arbetsmarknaden. Pandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden. Arbetslösheten har ökat i historiskt snabb takt och därför är förbättrade möjligheter till omställning något som TCO välkomnar.

01 april, 2021

Vi håller i och håller ut även denna påsk

Drygt ett år har gått sedan Folkhälsomyndigheten rekommenderade hemifrånjobb för oss som kan. Den 16 mars efter lunch var vi många, på många arbetsplatser, som gick hem och vi har sedan dess jobbat hemifrån i stor utsträckning. För de flesta har det funkat bra. Men det har också varit svårt att sätta gränser mellan arbete och fritid. När går man hem från jobbet liksom? Och samarbetet med kollegorna är saknat – många upplever stor brist på samtal och dialog.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

15 april, 2021

Så åstadkommer vi ett stabilt pensionssystem

Pensionssystemet ska vara stabilt och det ska inte vara lätt att höja pensionsavgifterna, utan initiativet behöver komma från pensionsgruppen, som måste vara överens om genomförandet. Men nu har varningsklockorna ringt i flera år och alltfler etablerade aktörer har visat på kalkyler som ger anledning till oro och att en höjning av avgiften behövs.

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

01 april, 2021

Reformförslag vill vi se i våpen

Många extra ändringsbudgetar har det blivit det senaste året, mycket krishantering, stödåtgärder ibland hellre fort än helt rätt. Nu är det dags höja blicken och börja arbeta med ekonomiska reformer för omställning och utveckling, för fler och bättre jobb och för stabila planeringsförutsättningar för välfärden.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

31 mars, 2021

OSA-föreskriften fyller 5 år - hur går vi vidare?

För fem år sedan firade vi stort på TCO. Efter många års idogt arbete fick vi ett erkännande av tjänstemännens problem och risker i arbetsmiljön.

Arbetsmiljö

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

31 mars, 2021

ISF utredningsskyldighet

Inspektionen för socialförsäkringen visar i rapporten Försäkringskassans utredningsskyldighet (Rapport 2021:3) att det finns tydliga brister i hur Försäkringskassan uppfyller utredningsskyldigheten i ärenden som rör ansökan om sjukpenning i början av sjukperioden, bedömning av rätt till sjukpenning vid dag 180 och ärenden som rör ansökan om aktivitetsersättning. Sett till samtliga slags ärenden uppfyller inte Försäkringskassan utredningsskyldigheten i 11 procent av ärendena och det finns förbättringsbehov i ytterligare 37 procent. 52 procent av ärendena är väl utredda. TCO känner igen de brister som framkommer i rapporten. För att komma till rätta med dem behövs en bättre samverkan mellan Försäkringskassan och hälso- och sjukvården, en stabilare och uthålligare politisk styrning och en tydligare och mer ändamålsenlig lagstiftning.

26 mars, 2021

Dags för tjänstemännens revansch

Idag fredag 26 mars släpptes Demokratirådets rapport om polarisering i Sverige i form av debattartikel och seminarium. I rapporten beskrivs ett antal olika sätt att mäta polariseringsgraden i partisystemet, riksdagen, medierna och bland medborgare. Tyngdpunkten ligger på förekomsten av ideologisk polarisering bland några av demokratins viktigaste aktörer: medborgare, partier, förtroendevalda och medier.

Om TCO

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.