TCO:s Kulturpris till Anna Pettersson och Sara Stridsberg

Pressmeddelanden 15:35 9 januari, 2013

TCO:s kulturpris 2012 tilldelas två konstnärer som enligt prismotiveringen både tänjer och undersöker gränserna för former och normer. Priset i kategorin ord går till författaren och dramatikern Sara Stridsberg och priset i kategorin scen/film går till skådespelaren och regissören Anna Pettersson.

Priset delas ut i samband med nypremiären av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, den 22 januari.

Motiveringarna:
Skådespelaren och regissören Anna Pettersson för sitt nytänkande i scenföreställningar som envist utforskar skådespelarens arbete med det nästan ogripbara gestaltningsögonblicket, sitt eget personliga ”jag” och ifrågasätter makt och kön i skådespelarens tolkning, särskilt tydligt i ”Fröken Julie”.

Författaren och dramatikern Sara Stridsberg för skapande av omvälvande dramatik och litteratur som skruvar och speglar vår samtid och hänsynslöst ifrågasätter makt och normer. Detta genom starka kvinnor som krävt utveckling och förändring, bland annat i ”Dissekering av ett snöfall” där drottning Kristina leder oss genom utmaningarna.

TCO:s Kulturpris delas ut varje år till två personer som bidragit med framstående insatser inom sitt område. Varannat år går det till pristagare inom kategorierna Ord och Scen/Film, varannat år till kategorierna Bild och Musik.

Kulturpriset 2012 delas ut på Strindbergs Intima Teater, Norra Bantorget, tisdagen den 22 januari, cirka kl. 20.20, efter föreställningen Fröken Julie. Det delas ut av Teaterförbundets ordförande Anna Carlson och Elsa Saboonchi, TCO.

Media är välkomna att närvara vid prisutdelningen.

Kontakt:
Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet, 070 - 585 22 83
Elsa Saboonchi, TCO, 070 - 232 14 72

Anna Pettersson är skådespelerska, pedagog vid Stockholms dramatiska högskola och regissör.

Hon är född 1969 och har medverkat i en lång rad pjäser, filmer och tv-produktioner, skrivit egen dramatik, regisserat och undervisat.
Bland annat har hon spelat i Personkrets 3:1 av Lars Norén och Boston Marriage på Dramaten samt i ett antal föreställningar på Teater Brunnsgatan Fyra. På Stockholms Stadsteater har hon medverkat i Angels in America part 2, Arne Anka och spelat titelrollen i Hedda Gabler. Hon har också iscensatt Fröken Julie i en nyskapande version på Strindbergs Intima Teater där hon själv står för regi samt spelar samtliga roller.

På TV och film har hon bl.a. synts i Ett sorts Hades, Höök, AK 3, Graven, Bekännelsen, En ö i havet och Bäst i Sverige.

Sara Stridsberg är född 1972, och författare till romanerna Happy Sally, Drömfakulteten och Darling River. I Medealand och andra pjäser finns tre pjäser samlade. För de tre senare nominerades hon till Augustpriset, och Drömfakulteten fick Nordiska rådets litteraturpris.

Hon är även verksam som dramatiker och har skrivit uppmärksammade pjäser som Valerie Solanas ska bli president i Amerika och Medealand, som spelats på Dramaten.

Under hösten 2012 har pjäsen Dissekering av ett snöfall, med inspiration från Drottning Kristinas liv, spelats på Dramaten.

Sverige behöver TCO:arna mer än någonsin

TCO-förbundens medelmmar har länge visat, och alldeles extra under denna pandemi, att de är samhällsbärare. Tack för ert jobb!

Läs bloggen

Så kan distansrevolutionen förbättra arbetslivet

Arbetsgivare och anställda måste ta vara på de möjligheter som distansrevolutionen innebär, det skriver TCO på Dagens Nyheters debattsida.

TCO lanserar nytt EU-politiskt program

Under den senaste tiden har EU-samarbetet och våra gemensamma värden satts på prov. Pandemin visade tydligt vilken viktig roll Europasamarbetet har att spela i en kris, men blottade även EU:s svagheter. Idag står EU-samarbetet inför fortsatt stora utmaningar. TCO väljer därför att lansera ett nytt EU-politiskt program.

LO, TCO och Saco: Långtidsarbetslösheten kräver omedelbara insatser

LO, TCO och Saco kräver krafttag mot den historiskt höga långtidsarbetslösheten. Idag lämnar de tre centralorganisationerna därför över ett 16-punktsprogram till regeringen med förslag på åtgärder.

Arbetslösa förtjänar en a-kassa värd namnet

Mer än hälften tycker att ersättningen vid arbetslöshet ska ligga på ett europeiskt genomsnitt. Verkligheten är en annan. Sverige ligger i botten vid en jämförelse av ersättningen vid arbetslöshet och är sämst av de nordiska länderna, skriver Therese Svanström, ordförande TCO.

Demokratin och yttrandefriheten på tillbakagång

Idag presenterar Världsfacket rapporten Global Rights Index 2021 som mäter hur grundläggande mänskliga rättigheter i arbetslivet respekteras i 149 länder. Granskningen visar att demokratin och yttrandefriheten är hårt ansatt i 64 länder, jämfört med 56 år 2020. Denna utveckling sker inte på andra sidan jorden utan i vårt närområde; EU:s grannland Belarus är åter med på listan bland de värsta länderna.

Det går för långsamt mot jämställt föräldraskap

Utvecklingen mot en mer jämställd fördelning av föräldraledigheten går för långsamt och takten har avtagit det senaste året. Det visar TCO:s nya jämställdhetsindex som släpps idag. Kvinnor tog ut 68,7 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog alltså bara ut 31,3 procent.

01 juli, 2021

Tack alla TCO:are!

Våren 2021 blev inte heller den en "vanlig" vår. Pandemin höll oss i sitt grepp, och på olika sätt har vi gjort både förändringar och uppoffringar i vår tillvaro för att anpassa oss och hantera de utmaningar vi mött, såväl i arbetslivet som privat.

14 juli, 2021

Förslaget till ett nytt hållbarhetsrapporteringsdirektiv, vad innebär det?

TCO har i dagarna skickat in ett yttrande över EU-kommissionens förslag om ett nytt hållbarhetsrapporteringsdirektiv, CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive, som är tänkt att från och med år 2023 ersätta det nuvarande direktivet från 2014, NFRD- Non-Financial Reporting Directive.

EU, Internationellt

06 juli, 2021

FN:s, Europarådets och EU kommissionens åtaganden mot strukturell rasism: är det nu det händer?

FN:s, Europarådets och EU kommissionens åtaganden mot strukturell rasism mot svarta människor skapar historia, och vi har förhoppningar om det kommer bidra till att skapa en bättre framtid.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

02 juli, 2021

Livslängden ökar – men även variationen beroende på utbildning och yrke

Att medellivslängden ökar och vi förväntas leva och även förbli relativt friska längre är ju glädjande. Men det kan också medföra påfrestningar för pensionssystemet. Flera aktörer har visat att fler äldre skulle kunna och vilja arbeta längre upp i åren – med rätt förutsättningar. Resultaten visar också att om inget görs riskerar klyftorna mellan olika kategorier pensionärer att öka, mer än klyftorna mellan olika kategorier arbetskraft.

Trygghetssystem

01 juli, 2021

Att engagera sig fackligt är långt ifrån en självklarhet för många

Världen över blir det allt farligare att organisera sig fackligt. Enligt Världsfackets nyligen publicerade Global Rights index 2021 utsätts arbetstagare för våld i 45 länder och fackligt aktiva mördades i sex länder. I 87 procent av de granskade länderna är strejkrätten begränsad, i 79 procent av länderna får fackförbunden inte vara med och förhandla och i 74 procent av länderna är rätten att gå med i ett fackförbund begränsad.

Internationellt

24 juni, 2021

Efter anti-HBTQI-lagen: EU måste öka trycket på Ungern

Ungern har just antagit en lag som förbjuder medier att visa innehåll som visar eller främjar homosexualitet riktat till personer under 18 år. En rad EU-länder protesterar massivt, och nu gäller det att hålla i och visa att man menar allvar. TCO uppmanar medlemsländerna att fullfölja artikel 7-processen mot Ungern och säkerställa att inga EU-medel betalas ut förrän landet upphör med diskriminering och visar att man respekterar rättsstat och grundläggande rättigheter fullt ut.

Distansrevolutionen

Frågan om distansarbete är högaktuell. Aldrig tidigare har en förändring genomförts så snabbt och genomgripande för så stora tjänstemannagrupper. Det blir alltmer uppenbart att arbetslivet kanske aldrig kommer att bli sig riktigt likt. Ett kraftigt ökat inslag av distansarbete kommer att vara en bestående förändring på många arbetsplatser.

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.