Massiv satsning på digitalt kunnande - unikt samarbete för utbildning och forskning

Pressmeddelanden 08:39 17 februari, 2020

Hur ska vi lära oss genom hela livet? Trots ett skriande behov av mer digitala färdigheter på arbetsmarknaden så kompetensutvecklar sig svensken alldeles för lite och för sällan. För att råda bot på det startar TCO:s tankesmedja Futurion och Google, i samarbete med innovationsstiftelsen Nesta, Göteborgs universitet och Hyper Island, en stor utbildningssatsning som nu rullas ut till hundratals medlemmar i TCO:s förbund. Satsningen går under namnet FutureFit.

Utbildningarna i FutureFit startar idag och cirklar kring digitala färdigheter och ledarskap. De möjliggörs av ett stipendium på 2 miljoner dollar från Googles välgörenhetsarm Google.org, som tankesmedjan Nesta nu omsätter i handling som ett pilotprojekt i fem europeiska länder, däribland Sverige. Drygt 500 TCO-anslutna i administrativa yrken, från förbunden Unionen, Vision och Finansförbundet, kommer att genomgå utbildningar i virtuella klassrum med lärare och coacher under sex veckors tid. De deltagande har yrken som exempelvis ekonomi- och redovisningsassistent - roller som just nu förändras i rasande takt i digitaliseringens spår - för att bättre rusta dem för framtidens arbetsmarknad.

En Sifoundersökning gjord i samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Google visar att 40% av svenskarna inte kompetensutvecklar sig alls, trots ett stort behov av mer digitala färdigheter överlag. Förutom själva utbildningarna är FutureFit även ett forskningsprojekt i samarbete med Göteborgs Universitet. Genom innovativa metoder är syftet att försöka förstå vilka utbildningssätt som faktiskt fungerar, för att lära ut digitala färdigheter och ledarskap på en arbetsmarknad i blixtsnabb förändring. Utbildningsmetoderna och de digitala klassrummen har i sin tur utformats av Hyper Island.

“Vi ser att den strukturomvandling som nu drivs på av bland annat digitalisering i grunden innebär stora möjligheter till utveckling och välstånd för vårt land, liksom för oss som medborgare och yrkesverksamma. Men det ställer också krav. Vi vill se att högskolan får en central roll i det livslånga lärandet men ett fungerande system för kompetensutveckling och omställning kräver insatser från flera håll. Det är det här initiativet ett utmärkt exempel på”, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

“Livslångt lärande är något som många pratar om, men få verkligen praktiserar. Knäckfrågan blir då - hur får vi fler att lära sig genom hela livet? Genom det här projektet hoppas vi komma närmare ett svar på den frågan. Som ett av de företag som driver teknikutvecklingen vill vi göra vad vi kan för att digitaliseringen blir till nytta för så många som möjligt”, säger Anna Wikland, Googles Sverigechef.

“FutureFit är en spännande möjlighet att driva på innovationen när det gäller kompetensutveckling. I slutändan handlar det om att inspirera regeringar, fackföreningar och utbildare runtom i Europa till att verkligen främja livslångt lärande för alla”, säger Olivia Chapman, programchef på innovationsstiftelsen Nesta.

En studie från McKinsey Global Institute visar att nära hälften av de arbetsuppgifter som utförs på svenska arbetsplatser idag skulle kunna automatiseras med hjälp av teknik som redan finns. Samtidigt kan 100.000 nya jobbtillfällen skapas i Sverige de närmaste åren om vi lyckas ta tillvara på de möjligheter som följer av ökad digitalisering. En tredjedel av svenskarna saknar idag nödvändiga kunskaper för att ta tillvara på de arbetstillfällen som skapas, enligt samma studie.

Utbildningarna för TCO-förbundens medlemmar har i uppstartsfasen visat sig mycket populära, med 1 500 ansökningar till de ursprungligen dryga 500 platserna. Lanseringseventet för FutureFit sker måndagen den 17 februari kl 8:30-9:30 hos TCO i Stockholm, och sänds live på Futurions Facebooksida. Mer information om eventet finns här.

TCO logga    Google logga

Futurions logga

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Efter en ovanlig vår och ett ovanligt år summerar Therese Svanström året hittills och med hopp går hon in i semestern och ser fram emot den osäkra, men intressanta hösten. Glad sommar!

Ökade sjuktal kräver en reformerad försäkring

Sjuktalen går upp i Hallands län – då är det viktigt med en sjukförsäkring som ger de försäkrade inkomsttrygghet och som främjar rehabilitering och återgång i arbete, skriver Therese Svanström i Hallandsposten.

Kompromisskampen firar fem år - fast i höst

Det började som en rolig idé 2016 - att få de politiska ungdomsförbunden att kompromissa sig fram till lösningar på scenen i Almedalen. Sedan dess har vi sett spännande samarbeten och nya vänskaper uppstå i TCO-landet. I år blir det inget Almedalen, men det blir Kompromisskampen. Skriv redan nu in 7 oktober i din kalender, då firar vi fem år av lösningar istället för låsningar i politiken.

TCO välkomnar en a-kassa anpassad efter dagens arbetsmarknad

TCO är positiva till a-kasseutredningen som överlämnades till regeringen måndagen 15 juni. Utredningens förslag leder till att a-kassan breddas så att även de som jobbar som egenföretagare eller i atypiska anställningsformer kvalificeras för ersättning. En förändring som betyder mycket för tjänstemannagrupperna, det välkomnar TCO.

Nya grupper på arbetsmarknaden får inte del av trygghetssystemen

Endast ungefär hälften av alla öppet arbetslösa får i dag ersättning från a-kassan. Därför är det bra att en aktuell utredning föreslår att a-kassan ska breddas. Det gynnar exempelvis egenföretagare och kombinatörer, skriver Therese Svanström, TCO på Altinget.se.

Inbjudan: TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare 2020

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden? Vill du få en chans att diskutera pågående eller kommande forskning med arbetsmarknadens parter och forskare från andra discipliner? Vill du öka din kunskap om kollektivavtalen och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter? Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.

TCO starkt kritiska till LAS-utredningen

TCO är starkt kritiska till LAS-utredningen som överlämnas till regeringen idag. Godtyckliga uppsägningar, försämrad arbetsmiljö och ökad otrygghet är några av konsekvenserna som skulle uppstå om utredningens förslag blir verklighet. TCO ser det som otänkbart att regeringen skulle kunna gå vidare med utredningens förslag.

03 juli, 2020

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Sommarhälsningar av det här slaget brukar alltid vara lättsamma och glada. Den del av året som vi lämnar bakom oss brukar summeras och vi brukar kunna lämna jobbet bakom oss för några veckors efterlängtad ledighet. Men i år är inget vanligt år. Min inledning börjar därför tyvärr i moll, men avslutas med både hopp och glädje.

15 juli, 2020

TCO inför EU-toppmötet: slå vakt om fria rörligheten och stoppa EU-reglerade minimilöner

På fredag och lördag denna vecka samlas EU-ledarna på nytt för att försöka komma överens om EU:s nya sjuårsbudget och det stora återhämtningspaketet. TCO gör två medskick till regeringen inför slutförhandlingen: ta upp frågan om att gränserna inom EU snarast måste öppnas, och kräv att förslaget om EU-reglerade minimilöner slopas.

EU, Corona

02 juli, 2020

Kris och brexit i fokus när Tyskland tar över EU-klubban

I går övertog Tyskland ordförandeklubban i EU:s ministerråd från Kroatien. Under det kommande halvåret blir det Angela Merkels regering som ska försöka jämka ihop EU-länderna i flera stora och svåra frågor. Just nu har EU ett par extra svåra frågor på bordet, som måste lösas under tyskt ordförandeskap: räddningspaketet och brexit.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

30 juni, 2020

Ett regelverk som uppmuntrar till visselblåsning är viktigt

Igår presenterades förslaget till hur EU:s direktiv om skydd för visselblåsare ska införas i svensk rätt. TCO välkomnar ett förbättrat skydd för visselblåsare men pekar på risken för ett omfattande och krångligt regelverk. Det ska alltid vara enkelt att slå larm om missförhållande, det är en viktig princip som TCO vill värna om.

Arbetsrätt, EU

18 juni, 2020

EU:s midsommartoppmöte: Kompromissvilja krävs för att vända krisen till framtidstro

På midsommarafton inleder EU-ledarna förhandlingar om det nya räddningspaketet som ska bidra till att Europas ekonomi kommer på rätt köl. TCO driver på för att EU ska enas kring en pakt för jobb, tillväxt och sammanhållning - som rustar Europa ekonomiskt, slår vakt om våra gemensamma värden och bidrar till global utveckling. I förhandlingarna krävs att Sverige och övriga länder står upp för Europasamarbetet och agerar konstruktivt och lösningsorienterat, för läget är allvarligt. Bara genom kompromissvilja och handlingskraft kan krisen vändas till framtidstro.

Ekonomi och tillväxt, EU, Corona

18 juni, 2020

Midsommarförhandlingar i EU

I morgon, på midsommarafton, möts EU-ländernas stats- och regeringschefer digitalt för att bland annat diskutera formerna för och finansieringen av unionens krisåtgärder men också långtidsbudgeten. Det finns olika syn på hur det ska gå till men också om hur budgeten ska utformas och finansieras. Utsikterna för att man skulle komma överens i morgon får anses vara små.

Ekonomi och tillväxt, EU, Partsmodellen

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.