Kompromisslös dockregi och en uppgörelse med feminismen får kulturpris av TCO

Pressmeddelanden 07:38 14 maj, 2019

Erik Holmström, regissör på Malmö Dockteater får årets Kulturpris och författaren Nina Åkestam tilldelas årets Kulturprisstipendium från TCO.

I år är det 45 år sedan TCO:s kulturpris delades ut för första gången. Priset instiftades 1974 för att lyfta fram kulturella värv. Sedan 2015 vill TCO också uppmärksamma en yngre konstnär i början av sin karriär och peka på framtida kulturgärningar genom att dela ut ett kulturstipendium.

– Kultur har en stor betydelse i arbetsliv och samhälle. Kultur behövs också för att ett land ska vara framgångsrikt. Därför vill TCO uppmuntra kulturen genom vårt kulturpris, säger Eva Nordmark, ordförande TCO

Årets pristagare Erik Holmström är född i Stockholm men utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 2004-2008. Efter några år tillbaka i Stockholm är han sedan 2015 tillbaka i Malmö där han driver Malmö Dockteater. På Malmö Dockteater spelas dockteater för vuxna.

– Jag blev jätteglad över att få det här priset. I mina teaterföreställningar har jag ofta sysslat med frågor om vårt förhållande till arbete. Därför är det extra hedrande att få en sån här utmärkelse av en facklig centralorganisation, säger Erik Holmström.

Att det blev dockteater började med att Erik hade stora planer att utforska sina estetiska möjligheter men en liten lokal och en snäv budget att förverkliga dem.

På teatern har Erik bland annat satt upp den uppmärksammade ”Funktionell dumhet” om livet på en arbetsförmedling. Föreställningen var baserad på sociologen och arbetskritikern Roland Paulsens reportagebok Vi bara lyder - en berättelse om arbetsförmedlingen. Teatern blev också film av Erik Holmström och Fredrik Wenzel (Turist, The Square) med titeln ”Vi bara lyder”. Filmen, som finns att se på SVT Play, vann pris som bästa kortdokumentär på IDFA 2017 och blev även Guldbaggenominerad för bästa kortfilm tidigare i år.

Årets stipendiat, Nina Åkestam är inte bara författare utan även doktor i ekonomi, skribent och feministisk debattör. Hon debatterade som författare 2014 med boken Meningen med hela skiten (2014). Men det är framförallt för hennes bok Feministfällan (2018) som hon tilldelas TCO:s kulturstipendium. Boken är en obekväm uppgörelse med feminismens utmaningar, och en idé om hur vi ska fortsätta arbetet för en bättre, mer jämställd värld.

Om Kulturpriset:

Juryn består av representanter från TCO:s förbund samt en representant från Konstnärliga och Litterära Yrkesutövarens samarbetsnämnd (KLYS). Prissumman är SEK 50 000 till kulturpristagaren och SEK 25 000 till stipendiaten.

Priserna delas ut vid TCO:s kongress på Clarion Sign i Stockholm den 14 maj.

Juryns motivering Erik Holmström

För ett kompromisslöst konstnärskap som förnyar och utmanar dramatiken.

Erik är en regissör som ständigt hittar nya egna spår längs gamla stigar. Under jorden i Norra Sofielund i Malmö har han lyckats skapa en ny referenspunkt för dramatiken. Med sin artificiella realism förvandlar han kartong och papper till uppgivna arbetsförmedlare, engagerade medborgare och levande robotar. När Erik skapar storslagen scenkonst i miniatyr förskjuts bilden av vad som är bra teater, skådespeleri och scenspråk.

Erik har en gång sagt: ”Med små dockor blir allt annat stort.” Vi säger: ”Med Malmö Dockteater blir allt annat litet.”

Juryns motivering Nina Åkestam

För ett nytänkande författarskap som både upplyser och väcker känslor.

Nina Åkestam levererar, utan omskrivningar eller onödig elegans, en oumbärlig handledning i det svårnavigerade landskap av begrepp, konflikter och diskurser som den moderna feminismen ofta präglas av. Kampen för jämställdhet ska ske på strukturnivån och inte genom individualistiska korståg. Feministfällan är en av de viktigaste böckerna om jämställdhet på många år.

En ganska bra omställningsbudget

Statsbudgeten går i stora delar i den riktning som TCO efterfrågat. Det tillfälliga taket i a-kassan permanentas inte, men det förlängs i två år. Budgeten innehåller även satsningar på utbildningar för yrkesverksamma samt ytterligare ekonomiskt stöd till kommuner och regioner till följd av pandemin.

Nivåerna för a-kassan har inverkan på landets ekonomi

Den allra viktigaste frågan i höstens budget blir vilka förutsättningar vi har för att snabbt vända den nedgång i ekonomin som pandemin gett upphov till. Ersättningsnivåerna för a-kassan kan inte enbart begränsas till att handla om den enskildes privatekonomi utan den faktiska ersättningen har inverkan på landets ekonomi. Att behålla den tillfälliga höjningen bidrar till att hålla uppe den inhemska konsumtionen, samtidigt som den är positiv för ekonomin i kommuner och regioner.

Fortsätt sök gemensamma lösningar - bortom egenintresset

Det är halvtid i mandatperioden och sista halvåret har präglats av pandemin. TCO uppmanar riksdagsledamöterna att de går in i det nya riksdagsåret med en fortsatt vilja till att hitta gemensamma lösningar. Pandemin är inte över och vi behöver göra stora satsningar på Sveriges förmåga att ställa om.

LO, TCO och Sacos krav: Stoppa våldet mot fackligt aktiva i Belarus

LO, TCO och Saco är djupt oroade över det eskalerade våldet och bristen på respekt för demokrati i Belarus. Idag lämnade de tre organisationerna över en kravlista från hela den nordiska fackföreningsrörelsen till den belarusiska ambassadören i Stockholm.

Att försvaga anställningsskyddet är inte lösningen

REPLIK. Vi delar bilden av att den aktiva arbetsmarknadspolitiken behöver reformeras. Det är därför med viss förvåning vi ser att Gulan Avci (L) utmålar de fackliga organisationerna som motståndare mot reformer. Det skriver representanter för Saco och TCO på Altinget Debatt.

Satsa på trygghetssystem, utbildning och välfärden i budgeten för 2021

Att det finns fungerande trygghetssystem och satsning på utbildning är nödvändigt i den lågkonjunktur som Sverige befinner sig i. Under pandemin har antalet arbetssökande ökat och sysselsättningen sjunkit. Nu behövs därför kraftfulla satsningar för omställning och ett besked om att staten är beredd att ta ansvar för att säkra välfärdens finansiering fullt ut.

TCO: En ganska bra omställningsbudget från regeringen och samarbetspartierna

Nästa års statsbudget går i stora delar i den riktning som TCO efterfrågat. Det tillfälliga taket i a-kassan permanentas inte, men det förlängs i två år. Budgeten innehåller även satsningar på utbildningar för yrkesverksamma samt ytterligare ekonomiskt stöd till kommuner och regioner till följd av pandemin.

25 september, 2020

En ganska bra budgetvecka – men ett helhetsgrepp och kompetensförsörjningsfrågorna saknas än

I måndags överlämnade finansminister Magdalena Andersson nästa års statsbudget till riksdagen. Ur ett TCO-perspektiv, sett till de frågor vi drivit, har vi anledning att vara ganska nöjda.

Arbetsmarknad, Omställning och utbildning

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

25 september, 2020

Budgeten saknar besked om en skattereform

En ganska bra budget för omställning men det saknas långsiktighet och förutsebarhet vad gäller skattepolitiken och välfärdens finansiering. Det är en kortversion av kommentaren om budgetpropositionen för 2021.

Ekonomi och tillväxt, Skattereform

23 september, 2020

Stoppa våldet mot fackligt aktiva i Belarus!

TCO, LO och SACO är djupt oroade över det eskalerade våldet och bristen på respekt för demokrati i Belarus och träffade igår den belarusiska ambassadören i Stockholm. En tydlig lista med krav på förbättringar av situationen för fackliga kollegor i Belarus lämnades över.

Internationellt

23 september, 2020

Swedish trade unions meet Belarusian ambassador

TCO, LO and Saco are deeply concerned about the escalating violence and the lack of respect for democracy in Belarus. The three presidents Therese Svanström, Susanna Gideonsson and Göran Arrius met with the Belarusian Ambassador to Sweden in Stockholm yesterday, calling for immediate improvement of the situation for trade unionists in Belarus.

Internationellt

18 september, 2020

Flera viktiga budgetbesked – men många saknas ännu

Under de senaste veckorna har budgetutspel från regeringen och samarbetspartierna presenterats nästan dagligen. Flera viktiga besked har lämnats i frågor som TCO drivit. Egenföretagare får ett Coronastöd som kommer att betyda mycket för många medlemsgrupper i olika TCO-förbund. Satsningen på lärcenter ligger också i linje med vad TCO har efterfrågat. Tillskotten till kommuner och regioner till följd av ökade kostnaden under pandemin är också mycket viktiga. Men de stora satsningarna på a-kassan och utbildning för omställning lyser fortfarande med sin frånvaro.

A-kassan, Arbetsmarknad, Trygghetssystem

08 september, 2020

TCO rejects EU law on minimum wages

Last week, the European Commission closed its consultation on whether to introduce an EU directive regulating minimum wages in Member States. TCO's reply is crystal clear: we reject the idea of an EU directive, thereby completely rejecting the idea that issues regarding wages should be regulated at EU level.

Seminarier och event

29 September

Tisdag 29 september 08:30 - 09:15 | På denna sida på tco.se

Ställ inte in - ställ om! Men hur då?

Coronapandemin har satt omställningsfrågorna i fokus. För TCO har dessa frågor alltid varit i ropet. TCO bjuder därför in till ett webbinarium där vi presenterar den nya rapporten "Vidareutbildning, varför och för vad? - Om tjänstemäns utbildningsbehov på en arbetsmarknad i förändring".

Läs mer Anmäl dig här!

2 Oktober

Fredag 2 oktober 09:00 - 13:00 | Digitalt event på tco.se

Digital@Idag 2020

Inom ramen för temadagen Digital@Idag anordnar TCO ett online-seminarium som tar sin utgångspunkt i ett antal aktuella frågeställningar: Hur är läget på den svenska arbetsmarknaden just nu? Hur kommer det se ut imorgon? Vilka krav kommer att ställas på politiken, arbetsmarknadens parter och utbildningsväsendet för att hänga med i teknikomvandlingen?

Se alla event

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.