Går det att vara granskande journalist på förmiddagen och göra reklamkampanjer på eftermiddagen?

Arrangör: Journalistförbundet

05 JULI 2017, 09:00 - 09:50, TCO-LANDET, STRANDGATAN 19, ALMEDALEN

 

Om seminariet

Mediehus gör idag både journalistik och producerar native advertising åt annonsörer. Medieprofiler med stora följarskaror gör ibland kommersiella samarbeten. Kan journalister arbeta med båda dessa typer av innehåll? Ser mediekonsumenterna någon skillnad? Vad händer med yrkesetiken?

Aftonbladet partnerstudion, KIT Creative Studio, Omni contentredaktion. Exemplen på mediehus som erbjuder artiklar som byggs upp på samma sätt som de redaktionella artiklarna, fast det finns en annonsör som betalar för innehållet i artikeln, är många. Native advertising och content marketing sysselsätter idag en hög andel journalister och före detta journalister. Även medieprofiler med stora följarskaror i sociala medier gör kommersiella samarbeten. Hur påverkar detta den enskilde journalistens identitet? Går det att varva artiklar betalda av annonsörer med granskande journalistik under en arbetsdag? Vilka effekter får det på den journalistiska trovärdigheten? När övergår man till att bli kommunikatör? Och vad säger mediehusen om saken?

Medverkande: 
Ulrica Widsell, Vice ordförande, Journalistförbundet
Marcus Gustavsson, VD och grundare, Omni
Cecilia Schön Jansson, VD, Sveriges kommunikatörer
Peder Bonnier, VD och grundare, KIT

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund