Två av tio kommer att läsa jobbmailen under Kristi Himmelfärdshelgen

Pressmeddelanden 15:45 7 maj, 2013

Två av tio tjänstemän upplever att de bör vara tillgängliga under kvällar och helger och 16 procent har sällan eller aldrig mobil eller jobbmailen avstängd under semestern. Det visar några av resultaten från TCO:s stressbarometer.

Överlag anser män i högre utsträckning än kvinnor att de inte kan stänga av sin jobbmobil eller jobbmail. Dagens arbetsliv präglas för många av en gränslöshet som gör att privatliv och arbetsliv går in i varandra. Andelen som anser att de måste vara tillgängliga är nästan dubbelt så hög bland dem som uppger att deras stressnivå på jobbet är hög jämfört med dem som upplever låg stressnivå.

- Den flexibilitet som det nya arbetslivet innebär är positiv, och ger många en ökad möjlighet att få ihop livspusslet. Däremot måste vi bli bättre på att se och hantera nackdelarna med att ständigt vara uppkopplade och inse att vi behöver ostörd fritid för återhämtning för att må bra under hela våra yrkesliv, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Det behövs en kompetens- och omställningspolitik för hela landet

TCO presenterar Jobbkartan, ny interaktiv statisk över hur arbetsmarknaden förändras

Läs mer och ta del av jobbkartan

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.