Två av tio kommer att läsa jobbmailen under Kristi Himmelfärdshelgen

Pressmeddelanden 15:45 7 maj, 2013

Två av tio tjänstemän upplever att de bör vara tillgängliga under kvällar och helger och 16 procent har sällan eller aldrig mobil eller jobbmailen avstängd under semestern. Det visar några av resultaten från TCO:s stressbarometer.

Överlag anser män i högre utsträckning än kvinnor att de inte kan stänga av sin jobbmobil eller jobbmail. Dagens arbetsliv präglas för många av en gränslöshet som gör att privatliv och arbetsliv går in i varandra. Andelen som anser att de måste vara tillgängliga är nästan dubbelt så hög bland dem som uppger att deras stressnivå på jobbet är hög jämfört med dem som upplever låg stressnivå.

- Den flexibilitet som det nya arbetslivet innebär är positiv, och ger många en ökad möjlighet att få ihop livspusslet. Däremot måste vi bli bättre på att se och hantera nackdelarna med att ständigt vara uppkopplade och inse att vi behöver ostörd fritid för återhämtning för att må bra under hela våra yrkesliv, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Designern Bea Szenfeld tilldelas TCO:s kulturpris och årets kulturstipendiat är tonsättaren Jacob Mühlrad.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Det är en myt att svensk a-kassa är generös om man jämför med andra OECD-länder. Den svenska arbetslöshetsförsäkringen har gradvis försämrats, skriver TCO:s samhällspolitiska chef Samuel Engblom och utredare Mats Essemyr i en artikel i Dagens samhälle.