Två av tio kommer att läsa jobbmailen under Kristi Himmelfärdshelgen

Pressmeddelanden 15:45 7 maj, 2013

Två av tio tjänstemän upplever att de bör vara tillgängliga under kvällar och helger och 16 procent har sällan eller aldrig mobil eller jobbmailen avstängd under semestern. Det visar några av resultaten från TCO:s stressbarometer.

Överlag anser män i högre utsträckning än kvinnor att de inte kan stänga av sin jobbmobil eller jobbmail. Dagens arbetsliv präglas för många av en gränslöshet som gör att privatliv och arbetsliv går in i varandra. Andelen som anser att de måste vara tillgängliga är nästan dubbelt så hög bland dem som uppger att deras stressnivå på jobbet är hög jämfört med dem som upplever låg stressnivå.

- Den flexibilitet som det nya arbetslivet innebär är positiv, och ger många en ökad möjlighet att få ihop livspusslet. Däremot måste vi bli bättre på att se och hantera nackdelarna med att ständigt vara uppkopplade och inse att vi behöver ostörd fritid för återhämtning för att må bra under hela våra yrkesliv, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

TCO kommenterar regeringsförklaringen

Tre särskilt glädjande besked och ett negativt. Det är vad TCO ser i statsminister Stefans Löfvens regeringsförklaring. Flera av de frågor som TCO arbetat för under en längre tid blir nu verklighet, samtidigt som hoten om förändring av turordningsreglerna kan få negativa konsekvenser för arbetstagarna.

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Välkommen till TCO:s konferens om framtidens arbetsmarknad

Vi diskuterar kompetensförsörjning för hög tillväxt, stark konkurrenskraft och bra välfärd.