TCO:s Kulturpris till Anna Pettersson och Sara Stridsberg

Pressmeddelanden 15:35 9 januari, 2013

TCO:s kulturpris 2012 tilldelas två konstnärer som enligt prismotiveringen både tänjer och undersöker gränserna för former och normer. Priset i kategorin ord går till författaren och dramatikern Sara Stridsberg och priset i kategorin scen/film går till skådespelaren och regissören Anna Pettersson.

Priset delas ut i samband med nypremiären av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, den 22 januari.

Motiveringarna:
Skådespelaren och regissören Anna Pettersson för sitt nytänkande i scenföreställningar som envist utforskar skådespelarens arbete med det nästan ogripbara gestaltningsögonblicket, sitt eget personliga ”jag” och ifrågasätter makt och kön i skådespelarens tolkning, särskilt tydligt i ”Fröken Julie”.

Författaren och dramatikern Sara Stridsberg för skapande av omvälvande dramatik och litteratur som skruvar och speglar vår samtid och hänsynslöst ifrågasätter makt och normer. Detta genom starka kvinnor som krävt utveckling och förändring, bland annat i ”Dissekering av ett snöfall” där drottning Kristina leder oss genom utmaningarna.

TCO:s Kulturpris delas ut varje år till två personer som bidragit med framstående insatser inom sitt område. Varannat år går det till pristagare inom kategorierna Ord och Scen/Film, varannat år till kategorierna Bild och Musik.

Kulturpriset 2012 delas ut på Strindbergs Intima Teater, Norra Bantorget, tisdagen den 22 januari, cirka kl. 20.20, efter föreställningen Fröken Julie. Det delas ut av Teaterförbundets ordförande Anna Carlson och Elsa Saboonchi, TCO.

Media är välkomna att närvara vid prisutdelningen.

Kontakt:
Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet, 070 - 585 22 83
Elsa Saboonchi, TCO, 070 - 232 14 72

Anna Pettersson är skådespelerska, pedagog vid Stockholms dramatiska högskola och regissör.

Hon är född 1969 och har medverkat i en lång rad pjäser, filmer och tv-produktioner, skrivit egen dramatik, regisserat och undervisat.
Bland annat har hon spelat i Personkrets 3:1 av Lars Norén och Boston Marriage på Dramaten samt i ett antal föreställningar på Teater Brunnsgatan Fyra. På Stockholms Stadsteater har hon medverkat i Angels in America part 2, Arne Anka och spelat titelrollen i Hedda Gabler. Hon har också iscensatt Fröken Julie i en nyskapande version på Strindbergs Intima Teater där hon själv står för regi samt spelar samtliga roller.

På TV och film har hon bl.a. synts i Ett sorts Hades, Höök, AK 3, Graven, Bekännelsen, En ö i havet och Bäst i Sverige.

Sara Stridsberg är född 1972, och författare till romanerna Happy Sally, Drömfakulteten och Darling River. I Medealand och andra pjäser finns tre pjäser samlade. För de tre senare nominerades hon till Augustpriset, och Drömfakulteten fick Nordiska rådets litteraturpris.

Hon är även verksam som dramatiker och har skrivit uppmärksammade pjäser som Valerie Solanas ska bli president i Amerika och Medealand, som spelats på Dramaten.

Under hösten 2012 har pjäsen Dissekering av ett snöfall, med inspiration från Drottning Kristinas liv, spelats på Dramaten.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Parterna löser bäst arbetsrättsliga problem

Att ändra turordningsreglerna kan få stora konsekvenser. Det kan tex göra att vår förmåga att ställa om i nästa lågkonjunktur försämras. Samuel Engblom bloggar och går igenom lagen.