TCO vill tala om partsmodellen med filmen ”Like a Swede”

Pressmeddelanden 10:36 20 januari, 2014

TCO vill med en film ”Like a Swede” väcka intresset och få fler, framförallt unga, att intressera sig för hur den svenska partsmodellen fungerar och vad den betyder för arbetsvillkor, löner och välfärd. Filmen kommer att spridas i sociala medier och på nätet under fem veckor framåt.

- Like a Swede lyfter fram partsmodellen som en dialog som skapar bra beslut och resultat, något som är bra för arbetsgivare, arbetstagare och hela Sveriges konkurrenskraft, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Kunskap om den svenska partsmodellen är dessutom en förutsättning för förståelsen av facklig verksamhet och hur arbetsmarknaden fungerar.

I filmen Like a Swede presenteras partsmodellen från amerikansk horisont. Detta berättargrepp tar sin utgångspunkt i att många lättare tar till sig positiv information och komplimanger om Sverige, så länge dessa kommer från ett annat land.

- Man slås alltid av Sveriges förträfflighet kring exempelvis semesterveckor och föräldraledighet så fort man tar sig utanför landets gränser, säger Ana Esteban, projektledare för satsningen på TCO. Då pratar man gärna gott om vilket välfungerande land vi har, och hur bra vi har det på jobbet i jämförelse med många andra länder. Men likväl glömmer man bort det så fort man väl landat på svensk mark igen.

Filmen som producerats i samarbete med ANR BBDO hänvisar till kampanjsidan www.likeaswede.se där man läsa mer om vad den svenska partsmodellen innebär, och även bli fadder åt den. Det enda priset man behöver betala är att sprida filmen på valfria sociala medier.

-  Fadderskapet är en kul detalj med ett bakomliggande allvar, säger Ana Esteban. Vi tror att fler skulle känna en större stolthet över hur vi i Sverige valt att reglera villkoren på svensk arbetsmarknad om man visste mer om partsmodellens många fördelar.

Höj avgiften till den allmänna pensionen

TCO beslutade nyligen om ett nytt pensionspolitiskt program

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Visste du att kvinnor tar ut 69,7 % av alla föräldradagar?

TCO:s nya jämställdhetsindex visar att vi är på väg åt rätt håll men det tar tid. Med nuvarande utvecklingstakt kommer män och kvinnor att dela lika år 2040.