TCO välkomnar utredning om registerutdrag i arbetslivet – men frågan borde redan varit löst

Pressmeddelanden 15:48 23 maj, 2013

- Arbete är ofta en grundläggande förutsättning för att kunna lägga ett kriminellt förflutet bakom sig. Det är därför bra att regeringen nu erkänner att det är ett problem att allt fler arbetsgivare begär att anställda eller arbetssökande ska visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Det säger TCO:s chefsjurist Samuel Engblom med anledning av att regeringen idag har beslutat att tillsätta en utredning som ska se över frågan om registerutdrag i arbetslivet.

- Det är nödvändigt att hitta en balans mellan å ena sidan möjligheterna för den som tidigare har begått brott att komma tillbaka i arbetslivet och å andra sidan kunders, elevers och brukares behov av trygghet, fortsätter Samuel Engblom. Idag finns det inga regler.

Redan för fyra år sedan föreslog en statlig utredning (SOU 2009:44) att en arbetsgivare bara ska få begära att en arbetstagare eller arbetssökande uppvisar utdrag ur belastningsregistret då arbetsgivaren har en skyldig att göra en sådan kontroll. Idag finns en sådan skyldighet till exempel för arbete inom skolan eller hem för vård och boende som tar emot barn (HVB-hem).

- Det är beklagligt att regeringen inte har gått vidare med det förslaget, som var bra och balanserat, utan väljer att utreda frågan ytterligare en gång, säger Samuel Engblom. Det här borde varit ordnat för flera år sedan. Nu hoppas vi att den nya utredningen kommer fram till ett lika bra förslag.

- Den nu tillsatta utredningen borde också få i uppdrag att pröva frågan om arbetsgivares rätt att begära att arbetsökande ska visa upp utdrag från Försäkringskassans register över sjukfrånvaro och vård av barn ska begränsas, säger Samuel Engblom. Uppgifter om sjukdom och hälsa är mycket integritetskänsliga. Även på detta område finns det ett bra förslag från 2009 års utredning.

TCO kommenterar regeringsförklaringen

Tre särskilt glädjande besked och ett negativt. Det är vad TCO ser i statsminister Stefans Löfvens regeringsförklaring. Flera av de frågor som TCO arbetat för under en längre tid blir nu verklighet, samtidigt som hoten om förändring av turordningsreglerna kan få negativa konsekvenser för arbetstagarna.

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Välkommen till TCO:s konferens om framtidens arbetsmarknad

Vi diskuterar kompetensförsörjning för hög tillväxt, stark konkurrenskraft och bra välfärd.