TCO välkomnar skärpt tillsyn av arbetskraftsinvandring

Pressmeddelanden 14:10 6 september, 2013

Regeringen och miljöpartiet har idag presenterat förslag till skärpt tillsyn av att reglerna om arbetskraftsinvandring följs.

- TCO har länge krävt att reglerna ska skärpas. Vi ser att regeringen och miljöpartiet har tagit intryck av TCO:s förslag på området. Arbetskraftsinvandring är bra, men ett grundläggande krav är att alla som kommer till Sverige för att arbeta får schyssta villkor, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

- Sanktioner mot fuskande arbetsgivare, efterhandskontroll och direktåtkomst för Migrationsverket till andra myndigheters databaser hör till det som TCO har krävt. Det vi saknar är bland annat en möjlighet för utnyttjade arbetstagare att få skadestånd. Ett annat frågetecken är vilka resurser Migrationsverket kommer att få för att göra kontroller. Vi kommer nu att granska förslagen i detalj för att bedöma om de kan fungera i praktiken. Eftersom arbetsmarknadens parter inte har fått vara med i utredningsarbetet finns det en risk för skrivbordsprodukter, säger TCO:s chefsjurist Samuel Engblom.

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Designern Bea Szenfeld tilldelas TCO:s kulturpris och årets kulturstipendiat är tonsättaren Jacob Mühlrad.

A-kassan lovar runt men håller tunt

Det är en myt att svensk a-kassa är generös om man jämför med andra OECD-länder. Den svenska arbetslöshetsförsäkringen har gradvis försämrats, skriver TCO:s samhällspolitiska chef Samuel Engblom och utredare Mats Essemyr i en artikel i Dagens samhälle.