TCO välkomnar skärpt tillsyn av arbetskraftsinvandring

Pressmeddelanden 14:10 6 september, 2013

Regeringen och miljöpartiet har idag presenterat förslag till skärpt tillsyn av att reglerna om arbetskraftsinvandring följs.

- TCO har länge krävt att reglerna ska skärpas. Vi ser att regeringen och miljöpartiet har tagit intryck av TCO:s förslag på området. Arbetskraftsinvandring är bra, men ett grundläggande krav är att alla som kommer till Sverige för att arbeta får schyssta villkor, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

- Sanktioner mot fuskande arbetsgivare, efterhandskontroll och direktåtkomst för Migrationsverket till andra myndigheters databaser hör till det som TCO har krävt. Det vi saknar är bland annat en möjlighet för utnyttjade arbetstagare att få skadestånd. Ett annat frågetecken är vilka resurser Migrationsverket kommer att få för att göra kontroller. Vi kommer nu att granska förslagen i detalj för att bedöma om de kan fungera i praktiken. Eftersom arbetsmarknadens parter inte har fått vara med i utredningsarbetet finns det en risk för skrivbordsprodukter, säger TCO:s chefsjurist Samuel Engblom.

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

Höj avgiften till den allmänna pensionen

TCO beslutade nyligen om ett nytt pensionspolitiskt program

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Visste du att kvinnor tar ut 69,7 % av alla föräldradagar?

TCO:s nya jämställdhetsindex visar att vi är på väg åt rätt håll men det tar tid. Med nuvarande utvecklingstakt kommer män och kvinnor att dela lika år 2040.