TCO välkomnar skärpt tillsyn av arbetskraftsinvandring

Pressmeddelanden 14:10 6 september, 2013

Regeringen och miljöpartiet har idag presenterat förslag till skärpt tillsyn av att reglerna om arbetskraftsinvandring följs.

- TCO har länge krävt att reglerna ska skärpas. Vi ser att regeringen och miljöpartiet har tagit intryck av TCO:s förslag på området. Arbetskraftsinvandring är bra, men ett grundläggande krav är att alla som kommer till Sverige för att arbeta får schyssta villkor, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

- Sanktioner mot fuskande arbetsgivare, efterhandskontroll och direktåtkomst för Migrationsverket till andra myndigheters databaser hör till det som TCO har krävt. Det vi saknar är bland annat en möjlighet för utnyttjade arbetstagare att få skadestånd. Ett annat frågetecken är vilka resurser Migrationsverket kommer att få för att göra kontroller. Vi kommer nu att granska förslagen i detalj för att bedöma om de kan fungera i praktiken. Eftersom arbetsmarknadens parter inte har fått vara med i utredningsarbetet finns det en risk för skrivbordsprodukter, säger TCO:s chefsjurist Samuel Engblom.

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

Hurra för TCO!

Den 11 juni 1944 bildades Tjänstemännens Centralorganisation. Så nu har vi funnits i hela 75 år. Och vi har hunnit uträtta mycket sedan dess. Kolla bara!

Se TCO:s Jubileumsfilm

"Det är dags att de professionella och välutbildade tjänstemännen får ut mer av kakan"

Det finns tre frågor på TCO:s agenda som är av särskild betydelse för oss.

Stress i arbetet kan vara på liv och död

Betydelsen av hur stress är skadlig för hälsan har tidigare marginaliserats