TCO välkomnar skärpt tillsyn av arbetskraftsinvandring

Pressmeddelanden 14:10 6 september, 2013

Regeringen och miljöpartiet har idag presenterat förslag till skärpt tillsyn av att reglerna om arbetskraftsinvandring följs.

- TCO har länge krävt att reglerna ska skärpas. Vi ser att regeringen och miljöpartiet har tagit intryck av TCO:s förslag på området. Arbetskraftsinvandring är bra, men ett grundläggande krav är att alla som kommer till Sverige för att arbeta får schyssta villkor, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

- Sanktioner mot fuskande arbetsgivare, efterhandskontroll och direktåtkomst för Migrationsverket till andra myndigheters databaser hör till det som TCO har krävt. Det vi saknar är bland annat en möjlighet för utnyttjade arbetstagare att få skadestånd. Ett annat frågetecken är vilka resurser Migrationsverket kommer att få för att göra kontroller. Vi kommer nu att granska förslagen i detalj för att bedöma om de kan fungera i praktiken. Eftersom arbetsmarknadens parter inte har fått vara med i utredningsarbetet finns det en risk för skrivbordsprodukter, säger TCO:s chefsjurist Samuel Engblom.

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten