TCO avvisar utredningsförslag som försämrar anställningsskyddet

Pressmeddelanden 15:25 18 januari, 2013

I betänkandet ”Uppsägningstvister – En översyn av regelverket kring tvister i samband med uppsägning av arbetstagare” SOU 2012:62 föreslår utredaren att anställningsskyddslagen (Las) ska ändras i tre principiella hänseenden:

1. Skadeståndsnivåerna vid domstolstrots sätts ned successivt för företag med under 50 anställda.

2. Det ska inte längre vara möjligt att ogiltigförklara en arbetsbristuppsägning pga. att arbetsgivaren inte fullgjort sin omplaceringsskyldighet.

3. Under en uppsägningstvist med ogiltighetsyrkande föreslås anställningen bestå maximalt ett år från uppsägningstillfället.

Av utredningsdirektiven (Dir 2011:76) framgår att uppdraget i korthet går ut på att se över reglerna kring uppsägningstvister och lämna förslag på hur arbetsgivarnas kostnader i samband med dessa tvister skulle kunna begränsas. Syftet med detta ska vara att främja nyanställningar.

- TCO kan inte acceptera ändringar i anställningsskyddslagen (Las) som undergräver dess ställning som social skyddslagstiftning samtidigt som antalet tvister i domstol riskerar öka och förhandlingssystemets betydelse att minska, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark. Vi utgår ifrån att dessa förslag inte kommer att leda till någon ändrad lagstiftning.

- Det är idag en oerhört liten del av alla uppsägningstvister som förs till domstol och ännu färre som resulterar i en dom, säger TCO:s senior jurist Ingemar Hamskär som även var TCO:s ledamot i utredningen. Att ändra en sådan under lång tid väl fungerande förutsägbar ordning grundad på de incitament för förhandlingslösningar som Las ger kräver starka skäl. Sådana skäl saknas enligt vår mening.

TCO:s remissyttrande kan här läsas i sin helhet

För ytterligare upplysningar kontakta TCO:s senior Jurist Ingemar Hamskär på telefon 070-574 92 11

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Designern Bea Szenfeld tilldelas TCO:s kulturpris och årets kulturstipendiat är tonsättaren Jacob Mühlrad.

A-kassan lovar runt men håller tunt

Det är en myt att svensk a-kassa är generös om man jämför med andra OECD-länder. Den svenska arbetslöshetsförsäkringen har gradvis försämrats, skriver TCO:s samhällspolitiska chef Samuel Engblom och utredare Mats Essemyr i en artikel i Dagens samhälle.