TCO avvisar utredningsförslag som försämrar anställningsskyddet

Pressmeddelanden 15:25 18 januari, 2013

I betänkandet ”Uppsägningstvister – En översyn av regelverket kring tvister i samband med uppsägning av arbetstagare” SOU 2012:62 föreslår utredaren att anställningsskyddslagen (Las) ska ändras i tre principiella hänseenden:

1. Skadeståndsnivåerna vid domstolstrots sätts ned successivt för företag med under 50 anställda.

2. Det ska inte längre vara möjligt att ogiltigförklara en arbetsbristuppsägning pga. att arbetsgivaren inte fullgjort sin omplaceringsskyldighet.

3. Under en uppsägningstvist med ogiltighetsyrkande föreslås anställningen bestå maximalt ett år från uppsägningstillfället.

Av utredningsdirektiven (Dir 2011:76) framgår att uppdraget i korthet går ut på att se över reglerna kring uppsägningstvister och lämna förslag på hur arbetsgivarnas kostnader i samband med dessa tvister skulle kunna begränsas. Syftet med detta ska vara att främja nyanställningar.

- TCO kan inte acceptera ändringar i anställningsskyddslagen (Las) som undergräver dess ställning som social skyddslagstiftning samtidigt som antalet tvister i domstol riskerar öka och förhandlingssystemets betydelse att minska, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark. Vi utgår ifrån att dessa förslag inte kommer att leda till någon ändrad lagstiftning.

- Det är idag en oerhört liten del av alla uppsägningstvister som förs till domstol och ännu färre som resulterar i en dom, säger TCO:s senior jurist Ingemar Hamskär som även var TCO:s ledamot i utredningen. Att ändra en sådan under lång tid väl fungerande förutsägbar ordning grundad på de incitament för förhandlingslösningar som Las ger kräver starka skäl. Sådana skäl saknas enligt vår mening.

TCO:s remissyttrande kan här läsas i sin helhet

För ytterligare upplysningar kontakta TCO:s senior Jurist Ingemar Hamskär på telefon 070-574 92 11

TCO kommenterar regeringsförklaringen

Tre särskilt glädjande besked och ett negativt. Det är vad TCO ser i statsminister Stefans Löfvens regeringsförklaring. Flera av de frågor som TCO arbetat för under en längre tid blir nu verklighet, samtidigt som hoten om förändring av turordningsreglerna kan få negativa konsekvenser för arbetstagarna.

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Välkommen till TCO:s konferens om framtidens arbetsmarknad

Vi diskuterar kompetensförsörjning för hög tillväxt, stark konkurrenskraft och bra välfärd.