TCO: Välkommet meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet – men fler borde omfattas

Pressmeddelanden 10:06 4 december, 2013

TCO välkomnar förslaget att anställda i offentligt finansierad verksamhet får liknande meddelarskydd som anställda i offentlig sektor, men menar att fler verksamheter än bara vård, skola och omsorg borde omfattas.

I dag överlämnades utredningen om meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet till regeringen. Utredningen föreslår att även anställda som arbetar i verksamheter inom vård, skola och omsorg som finansieras via offentliga medel ska omfattas av meddelarskydd, efterforsknings- och repressalieförbud på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet.

-  Det är mycket glädjande att meddelarskyddet föreslås utsträckas även till privatanställda i verksamheter som finansieras av offentliga medel. Samtidigt beklagar jag att utredningen begränsat detta till vård, skola och omsorg. Det finns flera andra offentligt finansierade verksamheter där behovet av meddelarskydd är lika stort, t ex spårtrafiken och hos företag som har uppdrag inom den aktiva arbetsmarknadspolitiken säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

För ytterligare kommentarer:

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.