TCO: Välkommet meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet – men fler borde omfattas

Pressmeddelanden 10:06 4 december, 2013

TCO välkomnar förslaget att anställda i offentligt finansierad verksamhet får liknande meddelarskydd som anställda i offentlig sektor, men menar att fler verksamheter än bara vård, skola och omsorg borde omfattas.

I dag överlämnades utredningen om meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet till regeringen. Utredningen föreslår att även anställda som arbetar i verksamheter inom vård, skola och omsorg som finansieras via offentliga medel ska omfattas av meddelarskydd, efterforsknings- och repressalieförbud på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet.

-  Det är mycket glädjande att meddelarskyddet föreslås utsträckas även till privatanställda i verksamheter som finansieras av offentliga medel. Samtidigt beklagar jag att utredningen begränsat detta till vård, skola och omsorg. Det finns flera andra offentligt finansierade verksamheter där behovet av meddelarskydd är lika stort, t ex spårtrafiken och hos företag som har uppdrag inom den aktiva arbetsmarknadspolitiken säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

För ytterligare kommentarer:

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

TCO kommenterar regeringsförklaringen

Tre särskilt glädjande besked och ett negativt. Det är vad TCO ser i statsminister Stefans Löfvens regeringsförklaring. Flera av de frågor som TCO arbetat för under en längre tid blir nu verklighet, samtidigt som hoten om förändring av turordningsreglerna kan få negativa konsekvenser för arbetstagarna.

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Välkommen till TCO:s konferens om framtidens arbetsmarknad

Vi diskuterar kompetensförsörjning för hög tillväxt, stark konkurrenskraft och bra välfärd.