TCO: Välkommet meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet – men fler borde omfattas

Pressmeddelanden 10:06 4 december, 2013

TCO välkomnar förslaget att anställda i offentligt finansierad verksamhet får liknande meddelarskydd som anställda i offentlig sektor, men menar att fler verksamheter än bara vård, skola och omsorg borde omfattas.

I dag överlämnades utredningen om meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet till regeringen. Utredningen föreslår att även anställda som arbetar i verksamheter inom vård, skola och omsorg som finansieras via offentliga medel ska omfattas av meddelarskydd, efterforsknings- och repressalieförbud på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet.

-  Det är mycket glädjande att meddelarskyddet föreslås utsträckas även till privatanställda i verksamheter som finansieras av offentliga medel. Samtidigt beklagar jag att utredningen begränsat detta till vård, skola och omsorg. Det finns flera andra offentligt finansierade verksamheter där behovet av meddelarskydd är lika stort, t ex spårtrafiken och hos företag som har uppdrag inom den aktiva arbetsmarknadspolitiken säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

För ytterligare kommentarer:

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

Tydligt att man inte förstått farorna och riskerna med att reglera minimilöner på EU-nivå

Jag känner en fortsatt stor oro utifrån det samråd EU-kommissionen presenterat

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

Minimilön är olagligt, olämpligt och komplicerat

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, bloggar med anledning av EU:s samråd kring förslaget om minimilöner.