TCO: Välkommet meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet – men fler borde omfattas

Pressmeddelanden 10:06 4 december, 2013

TCO välkomnar förslaget att anställda i offentligt finansierad verksamhet får liknande meddelarskydd som anställda i offentlig sektor, men menar att fler verksamheter än bara vård, skola och omsorg borde omfattas.

I dag överlämnades utredningen om meddelarskydd i offentligt finansierad verksamhet till regeringen. Utredningen föreslår att även anställda som arbetar i verksamheter inom vård, skola och omsorg som finansieras via offentliga medel ska omfattas av meddelarskydd, efterforsknings- och repressalieförbud på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet.

-  Det är mycket glädjande att meddelarskyddet föreslås utsträckas även till privatanställda i verksamheter som finansieras av offentliga medel. Samtidigt beklagar jag att utredningen begränsat detta till vård, skola och omsorg. Det finns flera andra offentligt finansierade verksamheter där behovet av meddelarskydd är lika stort, t ex spårtrafiken och hos företag som har uppdrag inom den aktiva arbetsmarknadspolitiken säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

För ytterligare kommentarer:

Samuel Engblom

Samhällspolitisk chef

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Designern Bea Szenfeld tilldelas TCO:s kulturpris och årets kulturstipendiat är tonsättaren Jacob Mühlrad.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Det är en myt att svensk a-kassa är generös om man jämför med andra OECD-länder. Den svenska arbetslöshetsförsäkringen har gradvis försämrats, skriver TCO:s samhällspolitiska chef Samuel Engblom och utredare Mats Essemyr i en artikel i Dagens samhälle.