TCO: Lågvattemärke i argumenten för att slippa ändra LAS

Pressmeddelanden 15:30 15 januari, 2013

- Regeringen skyller på arbetslösheten när sanningen är att den misslyckats att ta fram ett begripligt förslag som kan få parlamentariskt stöd, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO med anledning av att arbetsmarknadsminister Hillevi Engström i en intervju med TT säger att regeringen har bestämt sig för att inte lägga fram ett nytt lagförslag för att förhindra att olika visstidsanställningar staplas på varandra under lång tid.

- Argumenten utgör ett lågvattenmärke i diskussionen, fortsätter Eva Nordmark. Dessutom används fula argument när man insinuerar att TCO skulle vilja förhindra små och medelstora företag att anställa tidsbegränsat. Vad TCO sagt är två saker: För det första ska Sverige inte ha regler som tillåter missbruk som gör att människor kan gå år ut och år in hos samma arbetsgivare med korta anställningar. För det andra ska Sverige följa EU-rätten. TCO:s alternativa förslag är balanserat och funktionellt när vi föreslår att samma person ska kunna vara visstidsanställd hos samma arbetsgivare i upp till tre år under en femårsperiod.

- Eftersom det pågår ett fördragsbrottsärende måste Sverige agera, säger Eva Nordmark. När nu regeringen inte tänker göra det ligger bollen hos riksdagens arbetsmarknadsutskott. Vår förhoppning är en bred parlamentarisk uppgörelse som ger stabila spelregler. Redan i höstas skickade TCO ett färdigt förslag till lösning till utskottet som vi gärna diskuterar vidare.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.