TCO: Lågvattemärke i argumenten för att slippa ändra LAS

Pressmeddelanden 15:30 15 januari, 2013

- Regeringen skyller på arbetslösheten när sanningen är att den misslyckats att ta fram ett begripligt förslag som kan få parlamentariskt stöd, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO med anledning av att arbetsmarknadsminister Hillevi Engström i en intervju med TT säger att regeringen har bestämt sig för att inte lägga fram ett nytt lagförslag för att förhindra att olika visstidsanställningar staplas på varandra under lång tid.

- Argumenten utgör ett lågvattenmärke i diskussionen, fortsätter Eva Nordmark. Dessutom används fula argument när man insinuerar att TCO skulle vilja förhindra små och medelstora företag att anställa tidsbegränsat. Vad TCO sagt är två saker: För det första ska Sverige inte ha regler som tillåter missbruk som gör att människor kan gå år ut och år in hos samma arbetsgivare med korta anställningar. För det andra ska Sverige följa EU-rätten. TCO:s alternativa förslag är balanserat och funktionellt när vi föreslår att samma person ska kunna vara visstidsanställd hos samma arbetsgivare i upp till tre år under en femårsperiod.

- Eftersom det pågår ett fördragsbrottsärende måste Sverige agera, säger Eva Nordmark. När nu regeringen inte tänker göra det ligger bollen hos riksdagens arbetsmarknadsutskott. Vår förhoppning är en bred parlamentarisk uppgörelse som ger stabila spelregler. Redan i höstas skickade TCO ett färdigt förslag till lösning till utskottet som vi gärna diskuterar vidare.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Parterna löser bäst arbetsrättsliga problem

Att ändra turordningsreglerna kan få stora konsekvenser. Det kan tex göra att vår förmåga att ställa om i nästa lågkonjunktur försämras. Samuel Engblom bloggar och går igenom lagen.