TCO: Bra med sociala krav vid offentlig upphandling

Pressmeddelanden 14:14 5 mars, 2013

Stärk kvalitetskraven, inte minst de samhällspolitiska målen om miljö och social hållbarhet, vid offentlig upphandling. Det är några av slutsatserna i upphandlingsutredningen som presenterades idag och som TCO välkomnar.

- Det är bra att utredningen nu sänder en tydlig signal till offentliga myndigheter att etiska och sociala krav både kan och bör ställas vid offentlig upphandling av varor och tjänster, snarare än att jaga lägsta möjliga pris – nu är det dags för regering, riksdag, och enskilda myndigheter att omsätta detta i handling, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

- Möjligheterna för stat, kommun och landsting att kunna ställa krav på kollektivavtalsenliga löner och villkor och meddelarskydd borde tydligare ha slagits fast av utredaren säger TCO:s seniorjurist Ingemar Hamskär. TCO anser att skattemedel inte ska finansiera tjänsteföretag som har dåliga villkor för anställda avseende t ex arbetsmiljö och arbetsrätt. Det leder till osund konkurrens och sämre kvalité på verksamheten. TCO delar utredarens uppfattning att sociala krav när det gäller arbets- och anställningsvillkor är frågor där enskilda upphandlande myndigheter behöver ges särskilt myndighetsstöd. Det är även TCO:s förhoppning att Sverige snarast – i linje med en riksdagsmajoritets önskan och våra grannländer - ratificerar ILOs arbetsrättsliga konvention på området (ILO 94).

– Det här är spännande tankegångar och det stärker oss i vårt arbete med att vara förändringsagent gentemot IT-industrin, menar Gabriella Blomgren på TCO Development som driver hållbarhetscertifieringen TCO Certified.

För fler kommentarer:
Ingemar Hamskär, senior juridiskt rådgivare på TCO, 070-574 92 11
Kerstin Olsson, presschef på TCO, 070-978 33 83

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten