Stressen varierar i olika delar av landet

Pressmeddelanden 15:26 26 augusti, 2013

Undersökningen TCO:s Stressbarometer är så omfattande att en viss regional nedbrytning är möjlig att göra. I sju regioner finns data som bygger på fler än 200 svaranden och tre regioner med mellan 122 och 180 svaranden.

Svaren visar vidare att Stockholmsregionen, Småland och öarna har ett något lägre stressindex än riket som helhet. Också Västerås/Örebro har ett lägre index även om detta inte är lika säkert statistiskt.

Mest stressade är man i Skåne och även i Norra Norrland även om siffrorna där inte är lika säkra statistiskt.

- Stressen är årtiondets största arbetsmiljöfråga, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Om vi ska orka arbeta längre måste arbetsmiljön och förutsättningarna på arbetsplatserna förbättras. Idag görs stressen till en individuell fråga, men nyckeln ligger i bra arbetsorganisation och ledarskap.

Skånes tjänstemän får sämre stöd och uppmuntran
Skåne ligger på stressindex 33 mot rikssnittets 31. Ser man djupare i svaren har tjänstemännen i Skåne sämre arbetssituation jämfört med rikssnittet på följande områden:

• 29 procent av tjänstemännen i Skåne anser inte att finns öppenhet för diskussion och kritik på jobbet jämfört med rikssnittet av tjänstemän som ligger på 25 procent.
  • 37 procent av tjänstemännen i Skåne anser inte att de får stöd och uppmuntran från chefen jämfört med 31 procent av rikssnittet av tjänstemän.
  • 33 procent av tjänstemännen i Skåne får inte återkoppling på sin arbetsinsats jämfört med 29 av rikssnittet av tjänstemän
  • 30 procent av tjänstemännen i Skåne upplever inte att de får uppskattning för sitt genomförda arbete jämfört med 26 procent av rikssnittet av tjänstemän.

Fler tjänstemän i Östergötland och Södermanland tror att de riskerar arbetslöshet
Östergötland/Södermanland har 32 i stressindex, något högre än riksgenomsnittet som ligger på 31. Den fråga som framförallt skiljer tjänstemän i Östergötland och Södermanland är att en högre andel, 10 procent jämfört med rikssnittets 7 procent, tror att de riskerar att bli arbetslösa inom de närmaste 12 månaderna

Tjänstemän i Uppland/Gävleborg har lite svårare att koppla bort tankar på jobbet
Uppland/Gävleborg har index 31 som är samma som rikssnittet. Fler tjänstemän i Uppland/Gävleborg , 66 procent, inte koppla bort tankarna på jobbet – jämfört med 57 procent i riket som helhet. Men 72 procent av tjänstemännen i Uppland/Gävleborg kan bestämma över arbetstidens förläggning mot 66 procent som är rikssnittet bland tjänstemän.

Tjänstemän i Västsverige/Värmland får mer uppmuntran av chefer
Västsverige/Värmland har index 31, på samma nivå som riket. Siffrorna från Västsverige/Värmland visar att tjänstemännen där i högre grad känner stöd i arbetet än riksgenomsnittet av tjänstemän. 73 procent får stöd och uppmuntran från chefen jämfört med 69 procent i riket. 74 procent får återkoppling på sin arbetsinsats jämfört med 71 procent i riket. 77 procent känner uppskattning för utfört arbete jämfört med 74 procent i riket.

Tjänstemän i Småland och på öarna får sämre återkoppling från chefen men är inte lika trötta som genomsnittet av tjänstemän
För Småland och öarna ligger stressen på 31, på samma nivå som rikssnittet. Siffrorna visar också att 36 procent av tjänstemännen i Småland och öarna anger att de inte får nog återkoppling på sin arbetsinsats jämfört med 29 procent för riket som helhet. Dock är det färre tjänstemän, 54 procent i Småland och på öarna som anger att de är för trötta eller saknar tid för att efter arbetsdagens slut umgås med vänner och familj jämfört med 60 procent för riket som helhet.

Stockholms tjänstemän har mer tid för social samvaro på jobbet och är minst stressade enligt TCO:s Stressbarometer
Stockholm hamnar lägst i stressindex, på 30 vilket är något under rikssnittets 31. Svaren från tjänstemän bosatta i Stockholmsområdet är mer positiva vid jämförelse med rikssnittet på flera punkter. De har i något högre utsträckning möjlighet att påverka arbetstidens förläggning, 69 procent jämförts med 66 procent för riket som helhet. 81 procent anger också att de skulle ha lätt att hitta ett nytt jobb vid arbetslöshet jämfört 73 procent för rikssnittets tjänsteman.

Också stöd och uppmuntran från arbetskamrater är något högre, 88 procent jämför med 85 procent, samt att 85 procent av tjänstmännen anger att det finns tid för social samvaro på jobbet jämfört med 81 procent för riket. Stockholms tjänstemän tycks också få en något bättre återkoppling på sin arbetsinsats än tjänstemän i riket, 75 procent jämfört med 71 procent för riket som helhet.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Parterna löser bäst arbetsrättsliga problem

Att ändra turordningsreglerna kan få stora konsekvenser. Det kan tex göra att vår förmåga att ställa om i nästa lågkonjunktur försämras. Samuel Engblom bloggar och går igenom lagen.