Stor majoritet av alliansens väljare är för höjt tak i a-kassan

Pressmeddelanden 10:32 3 juli, 2013

66 procent av allianssympatisörerna vill se en höjning av inkomsttaket i a-kassan och bland moderatsympatisörerna vill ännu fler, 67 procent ha en höjning.

Det visar en undersökning som LO, TCO och Saco låtit Novus genomföra bland allmänheten om inställningen till nivån i ersättningen från A-kassan.

Idag är taket för att få 80 procent av lönen vid arbetslöshet 18 700 kronor i månaden. Mer än 90 procent av de som jobbar heltid tjänar mer än inkomsttaket i arbetslöshetsförsäkringen. Taket har inte höjts på över tio år och ersättningen har urholkats i takt med att lönerna höjts.

Undersökningen visar att över 66 procent av allianssympatisörerna vill se en höjning av inkomsttaket och bland de 208 moderatsympatisörer som svarat vill fler, 67 procent ha en höjning. Bland sympatisörerna till den rödgröna oppositionen vill 86 procent ha en höjning.

- Regeringen måste se till att en höjning av taket i a-kassan finns med i höstens budget, säger de tre centralorganisationernas ordföranden, Göran Arrius Saco, Eva Nordmark TCO och Karl-Petter Thorwaldsson LO. En bra försäkring vid arbetslöshet är en självklar del i den svenska välfärdsmodellen, en modell som alla hyllar. Vår undersökning visar att en bred majoritet av allmänheten, också allianssympatisörer, nu vill se en höjning.

Hurra för TCO!

Den 11 juni 1944 bildades Tjänstemännens Centralorganisation. Så nu har vi funnits i hela 75 år. Och vi har hunnit uträtta mycket sedan dess. Kolla bara!

Se TCO:s Jubileumsfilm

"Det är dags att de professionella och välutbildade tjänstemännen får ut mer av kakan"

Det finns tre frågor på TCO:s agenda som är av särskild betydelse för oss.

Stress i arbetet kan vara på liv och död

Betydelsen av hur stress är skadlig för hälsan har tidigare marginaliserats