Stor majoritet av alliansens väljare är för höjt tak i a-kassan

Pressmeddelanden 10:32 3 juli, 2013

66 procent av allianssympatisörerna vill se en höjning av inkomsttaket i a-kassan och bland moderatsympatisörerna vill ännu fler, 67 procent ha en höjning.

Det visar en undersökning som LO, TCO och Saco låtit Novus genomföra bland allmänheten om inställningen till nivån i ersättningen från A-kassan.

Idag är taket för att få 80 procent av lönen vid arbetslöshet 18 700 kronor i månaden. Mer än 90 procent av de som jobbar heltid tjänar mer än inkomsttaket i arbetslöshetsförsäkringen. Taket har inte höjts på över tio år och ersättningen har urholkats i takt med att lönerna höjts.

Undersökningen visar att över 66 procent av allianssympatisörerna vill se en höjning av inkomsttaket och bland de 208 moderatsympatisörer som svarat vill fler, 67 procent ha en höjning. Bland sympatisörerna till den rödgröna oppositionen vill 86 procent ha en höjning.

- Regeringen måste se till att en höjning av taket i a-kassan finns med i höstens budget, säger de tre centralorganisationernas ordföranden, Göran Arrius Saco, Eva Nordmark TCO och Karl-Petter Thorwaldsson LO. En bra försäkring vid arbetslöshet är en självklar del i den svenska välfärdsmodellen, en modell som alla hyllar. Vår undersökning visar att en bred majoritet av allmänheten, också allianssympatisörer, nu vill se en höjning.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Designern Bea Szenfeld tilldelas TCO:s kulturpris och årets kulturstipendiat är tonsättaren Jacob Mühlrad.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Det är en myt att svensk a-kassa är generös om man jämför med andra OECD-länder. Den svenska arbetslöshetsförsäkringen har gradvis försämrats, skriver TCO:s samhällspolitiska chef Samuel Engblom och utredare Mats Essemyr i en artikel i Dagens samhälle.