Sommarjobb - har du koll på dina rättigheter?

Pressmeddelanden 14:30 25 mars, 2013

TCO Sommarjobbsexpert har varit ett framgångsrikt koncept tidigare år där ungdomar har givits möjlighet att ställa frågor om lön, arbetstid och alla andra frågor som rör deras sommarjobb.

- Att sommarjobba är en bra språngbräda i karriären och TCO lanserar därför för sjätte året i rad sin sommarjobbsexpert, jourtelefon med möjlighet till råd och stöd för unga sommarjobbare, säger Ana Esteban, projektledare TCO.

Många frågor som TCO fått tidigare år handlar om lön. Främst var det sommarjobbare som frågade om rimlig lön för ett visst arbete, men även arbetsgivare som var osäkra på vilken lön de skulle ge sina unga anställda kontaktade sommarjobbsexperten. Många frågade om det fanns en minimilön att förhålla sig till.

Exempel på andra lönerelaterade frågor var frågor om utebliven lön, sjuklön och huruvida man har rätt till lön under uppsägningstid. TCO Sommarjobbsexpert fick också frågor om hur man gör om man har tackat ja till ett jobb men sedan fått ett annat som låter bättre och mer spännande.

- Vi tycker det är otroligt roligt att fortsätta med TCO Sommarjobbsexpert ytterligare ett år, vi märker ett stort behov av att bolla frågor som rör sommarjobb både från arbetstagarens och arbetsgivarens håll, fortsätter Ana Esteban. Ett sommarjobb kan påverka ens kommande karriär positivt och därför är det viktigt att ha koll på både rättigheter och skyldigheter för att det ska bli en bra upplevelse som ger fördelar längre fram i karriären.

I början av säsongen handlar många frågor i stor utstäckning om vad ett anställningsavtal ska innehålla och mot slutet av sommaren rör det mesta lön, eller bristen på den, semesterersättning och arbetsintyg.

- Att ha ett sommarjobb är framförallt bra för att knyta kontakter och skaffa sig en bred erfarenhet inför framtida val i karriären, men det kan vara svårt att ha koll på det juridiska i samband med ett nytt jobb och där ser vi en stor möjlighet att coacha sommarjobbare, säger Ana Esteban.

Info om TCO Sommarjobbsexpert:
Öppet vardagar mellan 08.00-20.00.
Telefonnummer: 020 130 11 12

www.sommarjobbsexpert.se kan du ta del av en checklista som guidar dig till ett sommarjobb med schysta villkor samt läsa mer om rättigheter och skyldigheter.

Kontaktuppgifter Ana Esteban
08-782 91 29/070 543 51 37
ana.esteban@tco.se

Misstag att minska tryggheten för arbetstagare

Regeringen har fattat beslut om att tillsätta en utredning som syftar till att försvaga anställningsskyddet

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Visste du att kvinnor tar ut 69,7 % av alla föräldradagar?

TCO:s nya jämställdhetsindex visar att vi är på väg åt rätt håll men det tar tid. Med nuvarande utvecklingstakt kommer män och kvinnor att dela lika år 2040.