Riskabel otydlighet om a-kassans framtid

Pressmeddelanden 14:08 6 mars, 2013

Flera ledamöter i Socialförsäkringsutredningen har i media uttalat sig om arbetet med en ny arbetslöshetsförsäkring.

- När vi har förordat en höjning av taket i arbetslöshetsförsäkringen hör vi nu en otydlighet om hur man ser på den framtida inkomstrelaterade delen i försäkringen, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Man kan få intrycket att flera partiföreträdare inte anser att det behövs någon omställningsförsäkring med subvention från staten för de som är medlemmar i en a-kassa. Det skulle i så fall innebära en övervältring av kostnader från staten till de enskilda löntagarna om åtskilliga miljarder kronor.

- Diskussionen har också berört behovet av en breddning av a-kassan så att fler får rätt till ersättning, fortsätter Eva Nordmark. Arbetslösa ska vara nära arbetsmarknadspolitiken och inte hänvisas till försörjningsstöd. Men det är viktigt med aktivt jobbsökande och anknytning till arbetsmarknaden så att det inte blir en villkorslös medborgarlön.

- Socialförsäkringsutredningen måste nu göra det tydligt om man anser att a-kassan ska vara en bra omställningsförsäkring för de som jobbar eller bara vara en billig grundförsäkring för den som inte riktigt har etablerat sig på arbetsmarknaden, säger Eva Nordmark. I praktiken är vi sedan länge på väg åt det hållet där den inkomstrelaterade delen av försäkringen privatiserats i snabb takt.

- TCO:s hållning är tydlig. Försäkringen måste vara bra både för de som är på väg in på arbetsmarknaden och för dem som har ett jobb och en inkomst att skydda vid arbetslöshet, säger Eva Nordmark.

BAKGRUND
Den svenska arbetslöshetsförsäkringen utreds av Socialförsäkringsutredningen och där diskuteras nu möjligheten att skapa en allmän grundförsäkring där merparten av de arbetslösa som inte är med i en a-kassa ska få en begränsad grundersättning. Förslaget kommer ursprungligen från TCO. TCO har även pekat på att arbetslöshetsförsäkringen måste ge inkomsttrygghet mellan två jobb. Då räcker det inte med en grundförsäkring. Det krävs dessutom en stark, statligt subventionerad inkomstförsäkring för den som är medlem i en a-kassa.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Parterna löser bäst arbetsrättsliga problem

Att ändra turordningsreglerna kan få stora konsekvenser. Det kan tex göra att vår förmåga att ställa om i nästa lågkonjunktur försämras. Samuel Engblom bloggar och går igenom lagen.