Övertidsuttaget fortsätter öka och motsvarar 117 000 till 150 000 heltidsjobb

Pressmeddelanden 15:32 21 april, 2013

• 17 % av alla anställda arbetade övertid under 2012
  • Över 4 % arbetade övertid utan ersättning
  • Övertidsuttaget motsvarar 117 000 till 150 000 heltidsjobb, beroende på hur man räknar (4,6 miljoner arbetstimmar)
  • Det visar TCO:s nya rapport Övertiden under 2012. Siffrorna bygger på Uppgifter från SCB och AKU.

- Det är ett stort problem att det stora övertidsarbetet inte slår ut i fler nyanställningar snabbare, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Det stora övertidsarbetet är också i längden ohållbart i ett hälsoperspektiv. Stressen är redan för hög i vårt arbetsliv.

Övertidsuttaget har tidigare varit högre i Saco-och TCO-förbund och årets rapport visar att mönstret består. Andelen LO-anslutna som jobbade övertid var 15 % mot runt 20 % i tjänstemannagrupperna.

Också det obetalda övertidsarbetet är högre bland medlemmar i Saco- respektive TCO-förbund än bland medlemmar i LO-förbund. I fackförbundet Unionens arbetsmiljöbarometer för 2012 säger 81 % av arbetsmiljöombuden att övertids/mertidsarbete förekommer som en regelbunden eller planerad del av arbetstiden.

Övertidsarbete är vanligare bland män, 4,3 procent av den totala arbetstiden mot 3,1 bland kvinnor. Den är också, som tidigare år, högre i privat än i offentlig sektor. Andelen anslutna till TCO-förbund som arbetar obetald övertid är dubbelt så hög i privat än offentlig sektor.

Småbarnsföräldrar arbetar mindre övertid än övriga arbetstagare. Men de småbarnsföräldrar som arbetar övertid gör det i lika hög grad som övriga som arbetar övertid.

- Situationen med gradvis ökad övertid måste förr eller senare balanseras med nya regler för att inte hälsan skall bli sämre, säger Eva Nordmark. Från TCO:s sida tycker vi det kan vara aktuell med följande:

• Arbetsgivare som vill fortsätta vill fortsätta med de 200 timmars övertid per år som lagen säger, måste korta veckoarbetstiden för heltid till 35 timmar
  • Övertid överstigande 150 timmar skall kompenseras med ledighet
  • Alla arbetstagare får en arbetstidsbank ur vilken man kan ta ut ledighet i timmar med kort varsel

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.