LAS ett steg närmare EU-domstolen

Pressmeddelanden 15:40 22 april, 2013

I februari gav EU-kommissionen Sverige två månader på sig att skärpa lagen om anställningsskydd (LAS) för att förhindra missbruk av upprepade tidsbegränsade anställningar hos samma arbetsgivare. Idag gick tidsfristen ut och regeringen har meddelat Kommissionen att den inte tänker göra något. EU-kommissionen kan nu väcka talan mot Sverige i EU-domstolen.

- TCO beklagar att regeringen inte haft viljan att lösa problemet, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO vars anmälan är bakgrunden till Kommissionen fördragsbrottsärende.

- De som går år ut och år in på korta anställningar hos samma arbetsgivare får nu vänta på att Sverige fälls i EU-domstolen innan reglerna ändras. TCO har lagt ett förslag som balanserar arbetsgivares behov av att anställa tidsbegränsat med de anställdas behov av trygghet. säger Eva Nordmark.

-Vi räknar med att Kommissionen går vidare och väcker talan i EU-domstolen, vilket är det normala när en medlemsstat ignorerar ett motiverat yttrande. Rättsligt har regeringen en svag position. Så sent som i somras gjorde arbetsmarknadsdepartementet själva, i Ds 2012:25, bedömningen att LAS måste ändras för att uppfylla EU-rättens krav, säger TCO:s chefsjurist Samuel Engblom.

Bakgrund
Enligt EU:s direktiv om visstidsarbete (1999/70/EG) är medlemsstaterna skyldiga att ha regler som förhindrar missbruk av upprepade tidsbegränsade anställningar. Enligt EU-domstolen (Adenelermålet) är det missbruk när en arbetsgivare som egentligen har ett permanent behov av arbetskraft använder sig av upprepade tidsbegränsade anställningar. Lagen om anställningsskydd tillåter sådant missbruk då arbetsgivare genom att växla mellan olika typer av tidsbegränsade anställningar kan runda de tidsgränser som ska förhindra missbruk.

När reglerna trädde i kraft 2007 anmälde TCO därför Sverige till EU-kommissionen. Kommissionen höll med TCO och inledde ett fördragsbrottsärende mot Sverige. Efter att den svenska regeringen såväl 2011 som 2012 misslyckats med att ändra reglerna utfärdade Kommissionen i februari 2013 ett motiverat yttrande mot Sverige med krav att lagen om anställningsskydd skärps. När nu så inte skett kan Kommissionen väcka talan i EU-domstolen.

Det behövs en kompetens- och omställningspolitik för hela landet

TCO presenterar Jobbkartan, ny interaktiv statisk över hur arbetsmarknaden förändras

Läs mer och ta del av jobbkartan

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.