Inget stöd för att högre tak i a-kassan ökar arbetslösheten

Pressmeddelanden 15:09 30 januari, 2013

De fackliga organisationernas krav på höjt tak i a-kassan har från regeringens sida mötts med motargumentet att det skulle öka arbetslösheten kraftigt. men TCO visar idag i två rapporter att det är svårt att finna stöd för att höjd a-kassa ger ökad arbetslöshet.

- Vi behöver höja taket i arbetslöshetsförsäkringen av flera skäl, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Idag får den som blir arbetslös i genomsnitt sin inkomst halverad om man överhuvudtaget får någon ersättning. Detta är ett allvarligt problem för svensk ekonomi och arbetsmarknad, inte minst i lågkonjunkturer då hushållens efterfrågan behöver hållas uppe. TCO:s rapporter visar att en höjning av a-kassan är fullt förenlig med en stark arbetslinje. Nu hoppas jag att vi får en mer nyanserad debatt om behovet av att höja taket i a-kassan.

TCO:s chefsekonom Göran Zettergren har gått igenom forskningen för att pröva om en höjd a–kassa skulle leda till högre arbetslöshet.

- Vi har inte lyckats finna några empiriska belägg för sådana effekter vare sig svensk eller internationell forskning, säger Göran Zettergren, chefsekonom vid TCO. I huvudsak är sambandet mellan arbetslöshet och arbetslöshetsersättning baserat på teoretiska överväganden och har svagt stöd i verkligheten. Svagare a-kassa kam förvisso öka pressen att söka fler jobb som arbetslös, men att därifrån dra slutsatsen att det också i slutändan leder till sänkt arbetslöshet har inte gått att belägga. De forskare som har gjort de mest seriösa jämförelserna mellan länder visar förvisso att lägre ersättning kan ha effekt i genomsnitt, men påpekar samtidigt att detta sannolikt inte gäller i länder som har en arbetsmarknad som Sveriges.

I en annan rapport har utredaren Mats Essemyr prövat om en höjd a-kassa leder till längre arbetslöshetstider. I analysen jämfördes arbetslöshetstiderna bland dem som har fackliga inkomstförsäkringar med de som saknar sådana.

- Något mönster som bekräftar hypotesen att högre ersättning ger längre arbetslöshetstider gick inte att finna, säger Mats Essemyr. Bland de med korta arbetslöshetstider finns visserligen såväl pappersindustriarbetare och byggnadsarbetare, vilka saknar inkomstförsäkring, men även journalister, lärare och akademiker, som alla har tillgång till inkomstförsäkringar med högre ersättning än vad a-kassan ger. Längden på arbetslöshetstiderna verkar inte följa ersättningsnivån till de arbetslösa.

För ytterligare information:
Göran Zettergren, chefsekonom TCO, tel 070-753 33 52
Mats Essemyr, utredare TCO, tel 070-582 92 26

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.