Inget stöd för att högre tak i a-kassan ökar arbetslösheten

Pressmeddelanden 15:09 30 januari, 2013

De fackliga organisationernas krav på höjt tak i a-kassan har från regeringens sida mötts med motargumentet att det skulle öka arbetslösheten kraftigt. men TCO visar idag i två rapporter att det är svårt att finna stöd för att höjd a-kassa ger ökad arbetslöshet.

- Vi behöver höja taket i arbetslöshetsförsäkringen av flera skäl, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Idag får den som blir arbetslös i genomsnitt sin inkomst halverad om man överhuvudtaget får någon ersättning. Detta är ett allvarligt problem för svensk ekonomi och arbetsmarknad, inte minst i lågkonjunkturer då hushållens efterfrågan behöver hållas uppe. TCO:s rapporter visar att en höjning av a-kassan är fullt förenlig med en stark arbetslinje. Nu hoppas jag att vi får en mer nyanserad debatt om behovet av att höja taket i a-kassan.

TCO:s chefsekonom Göran Zettergren har gått igenom forskningen för att pröva om en höjd a–kassa skulle leda till högre arbetslöshet.

- Vi har inte lyckats finna några empiriska belägg för sådana effekter vare sig svensk eller internationell forskning, säger Göran Zettergren, chefsekonom vid TCO. I huvudsak är sambandet mellan arbetslöshet och arbetslöshetsersättning baserat på teoretiska överväganden och har svagt stöd i verkligheten. Svagare a-kassa kam förvisso öka pressen att söka fler jobb som arbetslös, men att därifrån dra slutsatsen att det också i slutändan leder till sänkt arbetslöshet har inte gått att belägga. De forskare som har gjort de mest seriösa jämförelserna mellan länder visar förvisso att lägre ersättning kan ha effekt i genomsnitt, men påpekar samtidigt att detta sannolikt inte gäller i länder som har en arbetsmarknad som Sveriges.

I en annan rapport har utredaren Mats Essemyr prövat om en höjd a-kassa leder till längre arbetslöshetstider. I analysen jämfördes arbetslöshetstiderna bland dem som har fackliga inkomstförsäkringar med de som saknar sådana.

- Något mönster som bekräftar hypotesen att högre ersättning ger längre arbetslöshetstider gick inte att finna, säger Mats Essemyr. Bland de med korta arbetslöshetstider finns visserligen såväl pappersindustriarbetare och byggnadsarbetare, vilka saknar inkomstförsäkring, men även journalister, lärare och akademiker, som alla har tillgång till inkomstförsäkringar med högre ersättning än vad a-kassan ger. Längden på arbetslöshetstiderna verkar inte följa ersättningsnivån till de arbetslösa.

För ytterligare information:
Göran Zettergren, chefsekonom TCO, tel 070-753 33 52
Mats Essemyr, utredare TCO, tel 070-582 92 26

LAS-utredningen borde aldrig tillsatts

Det är viktigt att komma ihåg att anställningsskyddet finns på dagordning av politiska skäl, inte på grund av att det skulle finnas något väldokumenterat behov av att förändra turordningsreglerna.

Slutreplik: Vi ser fram emot en fortsatt konstruktiv diskussion

Det är glädjande att generaldirektören säger sig ha tagit till sig av kritiken rörande myndighetens bristande förmåga att utreda sjukförsäkringsärenden i tillräcklig utsträckning, skriver fackens representanter i en slutreplik.

LAS-utredningen borde aldrig tillsatts

På måndag 1 juni kommer LAS-utredningen att presentera sina förslag. TCO har redan från börjat varit tydliga med att utredningen aldrig borde ha tillsatts. Anställningsskyddet finns på dagordning av politiska skäl, inte på grund av att det skulle finnas något väldokumenterat behov av att förändra turordningsreglerna. Det är viktigt att komma ihåg.

Välkommet omställningsuppdrag för högskolan

TCO har under flera år varit drivande i frågan om att ge högskolan ett omställningsuppdrag. I takt med att arbetsmarknaden förändras och vi arbetar längre upp i åldrarna ökar behoven av att kunna ställa om och ändra riktning i arbetslivet. Coronapandemin har ställt dessa behov på sin spets.

Replik: Vi förstår inte Försäkringskassan

Försäkringskassan sågar förslagen till en ny sjukförsäkring. Vi har svårt att förstå myndighetens onyanserade och svepande kritik, skriver företrädare från LO, TCO och Saco.

Fler korta högskolekurser är helt rätt väg

De senaste veckorna har regeringen och samarbetspartierna presenterat flera satsningar på högskolans roll i det livslånga lärandet och omställning. Senast i raden är beskedet att tillföra ytterligare medel som ska användas till korta högskolekurser, och det är helt i linje med tjänstemännens behov.

TCO delar ut priser till kulturskapare

TCO:s kulturpris och kulturstipendium 2020 delades ut digitalt på tisdagseftermiddagen. Årets kulturpristagare är regissören Amanda Kernell. Kulturstipendiet tilldelas bildkonstnären Kent Wisti.

26 maj, 2020

Måndag med möten med ministrar och skådespelare från Dramaten

Måndagsmorgonen rivstartade med ett digitalt möte om situationen för ensamföretagare. Tillsammans med ordförandena för Unionen, Journalistförbundet och Teaterförbundet hade jag en sittning med arbetsmarknadsministern, näringsministern och kulturministern. Min bedömning är att man försöker hitta en lösning, men att det går alldeles för långsamt. För mig är det här en av de frågor som har högsta prioritet. Många TCO-förbundsmedlemmar som är ensamföretagare har en extremt pressad situation. De förtjänar också stöd från det allmänna och den ökade trygghet det skulle innebära.

Corona

Kristina Lovén Seldén - Utredare arbetsmarknadspolitik

20 maj, 2020

Mångbottnade problem kräver mångdisciplinära lösningar

Kristina Lovén Seldén kommenterar Fores antologi Arbetsmarknad i förändring i en blogg.

Arbetsmarknad, Omställning och utbildning, Corona

Sofia Hylander - Utredare: Utbildning och livslångt lärande

19 maj, 2020

Blogg – vägen mot ett omställningsuppdrag

TCO har länge verkat för att ge universitet och högskolor ett omställningsuppdrag och glädjen var därför stor när regeringen i början av maj föreslog ändringar i högskolelagen för att tydliggöra lärosätenas roll i det livslånga lärandet. Det var ett viktigt steg i rätt riktning men utan kompletterande styrsignaler riskerar det att bli symbolpolitik och ett ansvar utan innehåll. Det är därför väldigt glädjande att regeringen och samarbetspartierna under den senaste veckan fortsatt att presentera satsningar och förslag som sakta men säkert fyller lärosätenas ansvar för det livslånga lärandet med innehåll.

Omställning och utbildning

11 maj, 2020

TCO vill se EU-pakt för jobb, sammanhållning och global utveckling

I lördags firades Europadagen, mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden. Pandemin har på några veckor lett till något av det som EU under årtionden arbetat för att förhindra: stängda gränser i Europa och att flera medlemsländer åsidosatt demokratin genom undantagslagar. EU är ett ömtåligt bygge. Pandemin visar hur viktigt det är att hela tiden prata om vad vi vill ha EU till, och vilka regler som vi absolut inte kan tumma på. När EU:s ekonomi nu ska återstartas vill TCO se en pakt för jobb, tillväxt och sammanhållning, som rustar Europa ekonomiskt, slår vakt om våra gemensamma värden och bidrar till global utveckling.

Ekonomi och tillväxt, EU, Internationellt

09 maj, 2020

Europadagen: Gemenskap och solidaritet

Tidigare i veckan var det 75 år sedan andra världskriget tog slut. Idag, den 9 maj, firar vi Europadagen. För 70 år sedan såg Robert Schumans deklaration om att skapa ett enat Europa, byggt på fred och stabilitet, dagens ljus.

EU

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

06 maj, 2020

Så påverkar Covid-19 pensionerna

Pensionsmyndigheterna har i dagarna lämnat sin prognos till regeringen om utgifterna för kommande år. I prognosen anges bland annat att inkomstpensionen i det allmänna pensionssystemet räknas ned med ungefär 1,5 procent under år 2021.

Pension, Corona

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

Att använda bostäderna bättre

I rapporten beskrivs bostadsbristen och problemen med den illa fungerande bostadsmarknaden som ett arbetsmarknadsproblem. Bristande rörlighet bidrar till en sämre fungerande arbetsmarknad eftersom det uppstår rekryteringsproblem. Företag och organisationer kan inte besätta tjänster för att den som skulle ta jobbet inte har möjlighet att skaffa en bostad på rätt ort.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.