Flest kvinnor bland cheferna i privat sektor i Stockholms län

Pressmeddelanden 14:30 4 mars, 2013

Andelen chefer som är kvinnor inom det privata näringslivet har ökat snabbare under den senaste fyra åren än tidigare. Stockholms län toppar bland länen och där är andelen chefer som är kvinnor 40 procent. Jumboplatsen innehar Jönköping med 27 procent chefer som är kvinnor i företag med minst tio anställda.

I större företag med minst 50 anställda toppar också Stockholm med 38 procent, en bra bit över tvåan som är Uppsala på 29 procent, och Jönköping tillsammans med Kronobergs och Värmlands län ligger sist med 21 procent. Det visar en rapport från TCO Fler kvinnor leder men få når toppen.

- Det är glädjande att andelen chefer i privat sektor som är kvinnor ökar, men det går för långsamt, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. En jämn könsfördelning på alla nivåer i samhället är viktigt och kanske av störst betydelse på högre positioner där beslut som rör många fattas. Beslut blir bättre i grupper med blandade erfarenheter.

I företag med fler än tio anställda har andelen i hela riket ökat med sju procentenheter sedan 2008, och i större företag med fler än 50 anställda har andelen ökat med fyra procentenheter, från 25 procent år 2008 till 29 procent år 2012. Samtidigt har andelen chefer som är män i större företag inom privat sektor sedan 2008 har minskat från 75 procent till 71 procent. Chefsandelen som är kvinnor är större i mindre företag med fler än tio anställda, jämfört med när man bara räknar företag med minst 50 anställda.

I det privata näringslivet har ökningen skett från en långsam och ibland stillastående utveckling från början och mitten av 2000-talet.

TCO kommenterar regeringsförklaringen

Tre särskilt glädjande besked och ett negativt. Det är vad TCO ser i statsminister Stefans Löfvens regeringsförklaring. Flera av de frågor som TCO arbetat för under en längre tid blir nu verklighet, samtidigt som hoten om förändring av turordningsreglerna kan få negativa konsekvenser för arbetstagarna.

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Välkommen till TCO:s konferens om framtidens arbetsmarknad

Vi diskuterar kompetensförsörjning för hög tillväxt, stark konkurrenskraft och bra välfärd.