Flest kvinnor bland cheferna i privat sektor i Stockholms län

Pressmeddelanden 14:30 4 mars, 2013

Andelen chefer som är kvinnor inom det privata näringslivet har ökat snabbare under den senaste fyra åren än tidigare. Stockholms län toppar bland länen och där är andelen chefer som är kvinnor 40 procent. Jumboplatsen innehar Jönköping med 27 procent chefer som är kvinnor i företag med minst tio anställda.

I större företag med minst 50 anställda toppar också Stockholm med 38 procent, en bra bit över tvåan som är Uppsala på 29 procent, och Jönköping tillsammans med Kronobergs och Värmlands län ligger sist med 21 procent. Det visar en rapport från TCO Fler kvinnor leder men få når toppen.

- Det är glädjande att andelen chefer i privat sektor som är kvinnor ökar, men det går för långsamt, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. En jämn könsfördelning på alla nivåer i samhället är viktigt och kanske av störst betydelse på högre positioner där beslut som rör många fattas. Beslut blir bättre i grupper med blandade erfarenheter.

I företag med fler än tio anställda har andelen i hela riket ökat med sju procentenheter sedan 2008, och i större företag med fler än 50 anställda har andelen ökat med fyra procentenheter, från 25 procent år 2008 till 29 procent år 2012. Samtidigt har andelen chefer som är män i större företag inom privat sektor sedan 2008 har minskat från 75 procent till 71 procent. Chefsandelen som är kvinnor är större i mindre företag med fler än tio anställda, jämfört med när man bara räknar företag med minst 50 anställda.

I det privata näringslivet har ökningen skett från en långsam och ibland stillastående utveckling från början och mitten av 2000-talet.

Det behövs en kompetens- och omställningspolitik för hela landet

TCO presenterar Jobbkartan, ny interaktiv statisk över hur arbetsmarknaden förändras

Läs mer och ta del av jobbkartan

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.