Budgeten borde satsats på långsiktigt jobbskapande

Pressmeddelanden 07:58 18 september, 2013

- Höjningen av brytpunkten för statlig skatt är välkommen, likaså att avgifterna till a-kassan justerats, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

-  Men det saknas pengar till högre utbildning, höjd a-kassa, och mer resurser till unga som inte klarat skolan. Det är angelägna långsiktiga investeringar som skulle bygga Sverige starkare.

-  TCO är oroade för ekonomin och jobben, fortsätter Eva Nordmark. Arbetslösheten är så hög att en expansiv budget är välkommen. Men överskottsmålet, som politikerna inte vill släppa, gör det omöjligt att kombinera omfattande skattesänkningar med de välfärdsinvesteringar som behövs. Ekonomin tål inte både satsningar och samtidigt skattesänkningar utan att vi får betala surt efteråt i form av åtstramningar eller skattehöjningar eller bådadera.

TCO:s styrelse antar AI-utmaning

TCO-styrelsen, som består av ordförandena från de tretton medlemsförbunden, är nyfikna på att lär sig mer om artificiell intelligens (AI).

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.