Budgeten borde satsats på långsiktigt jobbskapande

Pressmeddelanden 07:58 18 september, 2013

- Höjningen av brytpunkten för statlig skatt är välkommen, likaså att avgifterna till a-kassan justerats, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

-  Men det saknas pengar till högre utbildning, höjd a-kassa, och mer resurser till unga som inte klarat skolan. Det är angelägna långsiktiga investeringar som skulle bygga Sverige starkare.

-  TCO är oroade för ekonomin och jobben, fortsätter Eva Nordmark. Arbetslösheten är så hög att en expansiv budget är välkommen. Men överskottsmålet, som politikerna inte vill släppa, gör det omöjligt att kombinera omfattande skattesänkningar med de välfärdsinvesteringar som behövs. Ekonomin tål inte både satsningar och samtidigt skattesänkningar utan att vi får betala surt efteråt i form av åtstramningar eller skattehöjningar eller bådadera.

Hurra för TCO!

Den 11 juni 1944 bildades Tjänstemännens Centralorganisation. Så nu har vi funnits i hela 75 år. Och vi har hunnit uträtta mycket sedan dess. Kolla bara!

Se TCO:s Jubileumsfilm

"Det är dags att de professionella och välutbildade tjänstemännen får ut mer av kakan"

Det finns tre frågor på TCO:s agenda som är av särskild betydelse för oss.

Stress i arbetet kan vara på liv och död

Betydelsen av hur stress är skadlig för hälsan har tidigare marginaliserats