Budgeten borde satsats på långsiktigt jobbskapande

Pressmeddelanden 07:58 18 september, 2013

- Höjningen av brytpunkten för statlig skatt är välkommen, likaså att avgifterna till a-kassan justerats, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

-  Men det saknas pengar till högre utbildning, höjd a-kassa, och mer resurser till unga som inte klarat skolan. Det är angelägna långsiktiga investeringar som skulle bygga Sverige starkare.

-  TCO är oroade för ekonomin och jobben, fortsätter Eva Nordmark. Arbetslösheten är så hög att en expansiv budget är välkommen. Men överskottsmålet, som politikerna inte vill släppa, gör det omöjligt att kombinera omfattande skattesänkningar med de välfärdsinvesteringar som behövs. Ekonomin tål inte både satsningar och samtidigt skattesänkningar utan att vi får betala surt efteråt i form av åtstramningar eller skattehöjningar eller bådadera.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

”Nobeldesignern” Bea Szenfeld får TCO:s kulturpris 2018

Designern Bea Szenfeld tilldelas TCO:s kulturpris och årets kulturstipendiat är tonsättaren Jacob Mühlrad.

A-kassan lovar runt men håller tunt

Det är en myt att svensk a-kassa är generös om man jämför med andra OECD-länder. Den svenska arbetslöshetsförsäkringen har gradvis försämrats, skriver TCO:s samhällspolitiska chef Samuel Engblom och utredare Mats Essemyr i en artikel i Dagens samhälle.