Budgeten borde satsats på långsiktigt jobbskapande

Pressmeddelanden 07:58 18 september, 2013

- Höjningen av brytpunkten för statlig skatt är välkommen, likaså att avgifterna till a-kassan justerats, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

-  Men det saknas pengar till högre utbildning, höjd a-kassa, och mer resurser till unga som inte klarat skolan. Det är angelägna långsiktiga investeringar som skulle bygga Sverige starkare.

-  TCO är oroade för ekonomin och jobben, fortsätter Eva Nordmark. Arbetslösheten är så hög att en expansiv budget är välkommen. Men överskottsmålet, som politikerna inte vill släppa, gör det omöjligt att kombinera omfattande skattesänkningar med de välfärdsinvesteringar som behövs. Ekonomin tål inte både satsningar och samtidigt skattesänkningar utan att vi får betala surt efteråt i form av åtstramningar eller skattehöjningar eller bådadera.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten