Bra att regeringen slopar differentierade a-kasseavgifter

Pressmeddelanden 15:02 9 september, 2013

Regeringen har idag presenterat ett förslag om att slopa de differentierade avgifterna till a-kassan. TCO välkomnar förslaget men ser samtidigt fram emot att renovera arbetslöshetsförsäkringen ytterligare genom en höjning av taket i a-kassan.

-  Att regeringen nu avskaffar de differentierade a-kasseavgifter är glädjande men inte oväntat, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. När de infördes orsakade det massavhopp från a-kassorna vilket ställde många utan inkomstskydd om de blev arbetslösa. Syftet med avgifterna var att dämpa fackens lönekrav. Det var en helt onödig åtgärd eftersom lönebildningen fungerar väl. Därför är det bra att regeringen nu ändrar denna meningslösa politik.

-  Regeringen behöver nu gå vidare med att renovera arbetslöshetsförsäkringen, säger Eva Nordmark. För fortsatt hög omställningsförmåga måste taket i a-kassan höjas kraftigt så att fler får ett acceptabelt skydd för inkomsten. Det kan ske utan att arbetslösheten ökar. TCO är berett att samverka med arbetsgivarorganisationerna och regeringen för att hålla arbetslösheten nere.

- Fler arbetslösa måste också få rätt till ersättningen, säger Eva Nordmark. Villkoren för detta är idag så hårda att de flesta arbetslösa inte får någon a-kassa alls, utan tvingas leva på kommunens försörjningsstöd.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Parterna löser bäst arbetsrättsliga problem

Att ändra turordningsreglerna kan få stora konsekvenser. Det kan tex göra att vår förmåga att ställa om i nästa lågkonjunktur försämras. Samuel Engblom bloggar och går igenom lagen.