Bra att regeringen slopar differentierade a-kasseavgifter

Pressmeddelanden 15:02 9 september, 2013

Regeringen har idag presenterat ett förslag om att slopa de differentierade avgifterna till a-kassan. TCO välkomnar förslaget men ser samtidigt fram emot att renovera arbetslöshetsförsäkringen ytterligare genom en höjning av taket i a-kassan.

-  Att regeringen nu avskaffar de differentierade a-kasseavgifter är glädjande men inte oväntat, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. När de infördes orsakade det massavhopp från a-kassorna vilket ställde många utan inkomstskydd om de blev arbetslösa. Syftet med avgifterna var att dämpa fackens lönekrav. Det var en helt onödig åtgärd eftersom lönebildningen fungerar väl. Därför är det bra att regeringen nu ändrar denna meningslösa politik.

-  Regeringen behöver nu gå vidare med att renovera arbetslöshetsförsäkringen, säger Eva Nordmark. För fortsatt hög omställningsförmåga måste taket i a-kassan höjas kraftigt så att fler får ett acceptabelt skydd för inkomsten. Det kan ske utan att arbetslösheten ökar. TCO är berett att samverka med arbetsgivarorganisationerna och regeringen för att hålla arbetslösheten nere.

- Fler arbetslösa måste också få rätt till ersättningen, säger Eva Nordmark. Villkoren för detta är idag så hårda att de flesta arbetslösa inte får någon a-kassa alls, utan tvingas leva på kommunens försörjningsstöd.

Höj avgiften till den allmänna pensionen

TCO beslutade nyligen om ett nytt pensionspolitiskt program

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välstånd. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Visste du att kvinnor tar ut 69,7 % av alla föräldradagar?

TCO:s nya jämställdhetsindex visar att vi är på väg åt rätt håll men det tar tid. Med nuvarande utvecklingstakt kommer män och kvinnor att dela lika år 2040.