Bra att regeringen slopar differentierade a-kasseavgifter

Pressmeddelanden 15:02 9 september, 2013

Regeringen har idag presenterat ett förslag om att slopa de differentierade avgifterna till a-kassan. TCO välkomnar förslaget men ser samtidigt fram emot att renovera arbetslöshetsförsäkringen ytterligare genom en höjning av taket i a-kassan.

-  Att regeringen nu avskaffar de differentierade a-kasseavgifter är glädjande men inte oväntat, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. När de infördes orsakade det massavhopp från a-kassorna vilket ställde många utan inkomstskydd om de blev arbetslösa. Syftet med avgifterna var att dämpa fackens lönekrav. Det var en helt onödig åtgärd eftersom lönebildningen fungerar väl. Därför är det bra att regeringen nu ändrar denna meningslösa politik.

-  Regeringen behöver nu gå vidare med att renovera arbetslöshetsförsäkringen, säger Eva Nordmark. För fortsatt hög omställningsförmåga måste taket i a-kassan höjas kraftigt så att fler får ett acceptabelt skydd för inkomsten. Det kan ske utan att arbetslösheten ökar. TCO är berett att samverka med arbetsgivarorganisationerna och regeringen för att hålla arbetslösheten nere.

- Fler arbetslösa måste också få rätt till ersättningen, säger Eva Nordmark. Villkoren för detta är idag så hårda att de flesta arbetslösa inte får någon a-kassa alls, utan tvingas leva på kommunens försörjningsstöd.

Hurra för TCO!

Den 11 juni 1944 bildades Tjänstemännens Centralorganisation. Så nu har vi funnits i hela 75 år. Och vi har hunnit uträtta mycket sedan dess. Kolla bara!

Se TCO:s Jubileumsfilm

"Det är dags att de professionella och välutbildade tjänstemännen får ut mer av kakan"

Det finns tre frågor på TCO:s agenda som är av särskild betydelse för oss.

Stress i arbetet kan vara på liv och död

Betydelsen av hur stress är skadlig för hälsan har tidigare marginaliserats