45 procent vill gå i pension före eller senast på 65-årsdagen

Pressmeddelanden 10:27 4 november, 2013

SCB har på TCO:s uppdrag frågat till ett slumpmässigt urval i befolkningen 18-64 år om vad som skulle kunna få dem att arbeta efter 65-årsdagen/ordinarie pensionsålder.

Det visar sig att 45 procent svarar ingenting skulle kunna få dem att arbeta efter denna tidpunkt.

- Frågan om man kan och vill arbeta efter pensionsåldern avgörs av hur arbetslivet varit, säger Jana Fromm, utredare vid TCO. Det handlar inte om reglerna om pensioner eller tjänstepensioner. Det är exempelvis viktigt att göra något åt stressen i arbetslivet som ökat.

Enligt enkäten anger drygt 30 procent att en möjlighet till deltid med deltidspension skulle kunna få dem att arbeta vidare efter 65/ordinarie pensionsålder. Bland tjänstemän är den siffran närmare 40 procent.

TCO om att arbeta efter 65:

Förutom en möjlighet att ta delpension behövs åtgärder mot den stressrelaterade ohälsan och mot att så många arbetsgivare är obenägna att anställa äldre arbetskraft. TCO anser vidare att om man ska kunna arbeta efter nuvarande pensionsålder är det också nödvändigt staten engagerar sig mer för att de anställda ska kunna uppdatera sina kunskaper. Där bör staten stödja fackens och arbetsgivarnas arbete för kompetensutveckling och vidareutbildning som nu sker i de s k omställningsavtalen. Studiemedelssystemet bör också förändras så att äldre och yrkesverksamma i högre grad kan vidareutbilda sig.

Hurra för TCO!

Den 11 juni 1944 bildades Tjänstemännens Centralorganisation. Så nu har vi funnits i hela 75 år. Och vi har hunnit uträtta mycket sedan dess. Kolla bara!

Se TCO:s Jubileumsfilm

"Det är dags att de professionella och välutbildade tjänstemännen får ut mer av kakan"

Det finns tre frågor på TCO:s agenda som är av särskild betydelse för oss.

Stress i arbetet kan vara på liv och död

Betydelsen av hur stress är skadlig för hälsan har tidigare marginaliserats