Therese Svanström vald till TCO-ordförande

Pressmeddelanden 13:46 9 december, 2019

Vid TCO:s extra kongress som ägde rum i Stockholm på måndagen, valdes Therese Svanström till ny ordförande för Tjänstemännens centralorganisation.

– Jag är oerhört stolt och glad över att ha fått det här förtroendet. Tjänstemannagrupperna växer och vi i TCO ska tillsammans se till att de får de bästa möjliga förutsättningarna till ett bra arbetsliv, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

TCO:s innevarande kongressperiod löper från 2019-2023. Therese Svanström tillträder det nya uppdraget med omedelbar verkan.

– De förändringar som sker på arbetsmarknaden just nu gör att kraven på individen ökar. I den omställningen måste det finnas en trygghet. Det är vår roll som facklig organisation att driva de frågorna så att alla har möjlighet att se på framtiden med tillförsikt. Jag ser fram emot att få driva det arbetet de kommande åren, säger Therese Svanström.

Tydligt att man inte förstått farorna och riskerna med att reglera minimilöner på EU-nivå

Jag känner en fortsatt stor oro utifrån det samråd EU-kommissionen presenterat

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

Minimilön är olagligt, olämpligt och komplicerat

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, bloggar med anledning av EU:s samråd kring förslaget om minimilöner.