TCO:s styrelse antar AI-utmaning

Pressmeddelanden 09:21 21 augusti, 2019

TCO-styrelsen, som består av ordförandena från de tretton medlemsförbunden, är nyfikna på att lära sig mer om artificiell intelligens (AI). Därför har styrelsen beslutat sig för att gå den nya kursen ”Elements of AI”, en kostnadsfri onlinekurs som beskriver grunderna i AI.

- Ny teknik innebär att nya typer av jobb och arbetsuppgifter skapas, samtidigt som andra förändras eller till och med försvinner. Eftersom det är en framtidsfråga intresserar den också TCO-styrelsen. Vi ser fram emot att lära oss mer om artificiell intelligens och hur den påverkar oss, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.
Kursen riktar sig till alla som vill veta vad artificiell intelligens är, vad det kan användas till och hur det påverkar arbetslivet. Bakom initiativet står bland andra Vinnova, Linköpings universitet och AI Innovation of Sweden.

- Som svensk facklig organisation har vi en positiv grundinställning till ny teknik och förändring av arbetsmarknaden. Det bygger på att vi har bra system för omställning. Det finns dock en del som måste förbättras, inte minst möjligheterna till kompetensutveckling och vidareutbildning genom hela yrkeslivet, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Mer om kursen kan man läsa här: https://www.elementsofai.se/.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Saknas en sammanhängande politik för en bättre arbetsmarknad

Regeringen och samarbetspartierna saknar en sammanhängande politik för en bättre fungerande arbetsmarknad anser TCO.