TCO:s ordförande: Bryt blockpolitiken. Svaga regeringar är recept på stagnation

Pressmeddelanden 15:41 11 april, 2018

I en intervju med tidningen Arbetsvärlden uppmanar TCO:s ordförande Eva Nordmark de politiska partierna att bryta blockpolitiken efter nästa val. Om inte detta sker riskerar Sverige att försvagas.

– Vi har haft minoritetsregeringar under två mandatperioder och vi har haft tillfällen då regeringar inte varit säkra på om de kan få igenom sina budgetar. Att ha svaga regeringar är ett recept på stagnation. Vi är bekymrade över det: Vi behöver ha handlingskraftig politik för att säkra Sveriges framtid. Vi behöver reformer för att utveckla Sverige, säger Eva Nordmark till Arbetsvärlden.

TCO har låtit Novus fråga TCO-förbundens medlemmar vilka partier de vill se i en regering efter nästa val. I många fall vill en stor andel se partier från andra block än det egna favoritpartiets i en regering. Bland de TCO-förbundsmedlemmar som sympatiserar med Socialdemokraterna är favoritpartnern Centerpartiets och mer än var tredje C- och L-väljare vill regera med Socialdemokraterna.

– Vår mätning visar att de politiska partierna är mer låsta än vad väljarna är, säger Eva Nordmark.

Bland TCO-förbundens medlemmar finns också ett stort motstånd mot en regering som är beroende av Sverigedemokraterna. 54 procent är mycket negativa och 12 procent negativa till en regering som är beroende av stöd från Sverigedemokraterna, oavsett vilka partier som sitter i en sådan regering.

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, TCO, 070 250 37 70

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Ny rapport: Föräldraledighet och livspussel

För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här