Mammor borta från jobbet nästan fyra gånger så länge som pappor

Pressmeddelanden 06:45 14 december, 2018

Mammor i Sverige är borta i snitt 14,5 månader från arbetslivet under barnets två första år. Pappor är i snitt borta 3,8 månader. Det visar nya beräkningar från TCO.

Män tar bara ut en femtedel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år, när merparten av föräldraledigheten på heltid sker. Kvinnor står alltså för fyra av fem dagar.

– Föräldraförsäkringen behöver förändras så att föräldrar uppmuntras att dela mer lika på föräldraledigheten när barnen är små. Den ojämna fördelningen av föräldraledigheten sätter käppar i hjulen för ett jämställt arbetsliv, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Våra uppskattningar visar att kvinnor med barn födda 2015 i genomsnitt var borta från jobbet 14,5 månader på grund av föräldraledighet fram till barnet fyllde två år. Män var i snitt hemma 3,8 månader.

- Att kvinnor är borta från jobbet i långa och sammanhängande perioder påverkar kvinnors löneutveckling och karriär negativt. Och det lägger grunden för framtida deltidsarbete och större ansvar för obetalt hemarbete, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Den ojämna fördelningen av föräldraledigheten är en viktig förklaring till de skillnader i inkomst och pension som finns mellan kvinnor och män i Sverige idag.

TCO har flera konkreta förslag, som föräldratidsdagar och jämställdhetspeng, som kan öka jämställdheten och säkerställa att alla föräldrar kan använda föräldraförsäkringen för att få ihop livspusslet under barnens uppväxt.

Stora skillnader i landets kommuner

Kvinnor står för merparten av dagarna med föräldrapenning barnets två första år i alla landets kommuner, men det finns stora skillnader. Männens andel av föräldrapenning de två första åren varierar mellan som lägst 9,2 procent i kommunerna Eda och Årjäng och som högst 27,8 procent i Umeå.

I Umeå, där föräldrar delar mest lika på föräldrapenningen, uppskattas kvinnor i snitt vara föräldralediga 12,5 månader och männen 5,1 månader. I Färgelanda, som ligger nästan sämst till i rangordningen för att dela lika, uppskattas kvinnor i snitt vara föräldralediga så länge som 17,1 månader de första två åren och män endast 2 månader. I Årjäng och Eda, som är de två kommunerna som delar mest ojämnt på föräldrapenningdagarna, uppskattas männen ta i snitt endast 1,6 månaders föräldraledighet medan kvinnorna tar endast något längre ledighet än snittet för landet (14,6 respektive 14,7 månader).

Mest jämställd fördelning av föräldrapenningen

Kommun

Mäns andel av antal uttagna föräldrapenning- dagar innan barnets 2-årsdag

Uppskattat genomsnittligt antal månader borta från jobbet på grund av föräldraledighet innan barnets 2-årsdag, kvinnor

Uppskattat genomsnittligt antal månader borta från jobbet på grund av föräldraledighet innan barnets 2-årsdag, män

Umeå

Vännäs

13,3

4,5

Minst jämställd fördelning av föräldrapenningen

Kommun

Gnosjö

16,1

Så här har vi räknat

Statistiken över antal uttagna föräldrapenningdagar visar inte hur länge föräldrar faktiskt är borta från arbetet. Föräldrar kan välja att sprida ut dagarna och vara lediga längre tid med lägre ersättning.

För att kunna uppskatta hur länge föräldrar är föräldralediga har vi använt resultaten från en enkätundersökning där Försäkringskassan frågat föräldrar om längden på deras föräldraledighet under barnets första två år. Svaren säger att kvinnor tog ut föräldrapenning för 58 procent av sin föräldraledighet och att män tog ut föräldrapenning för 62 procent av sin föräldraledighet.

Det innebär till exempel att 90 uttagna föräldrapenningdagar motsvarar 4,8 månaders föräldraledighet för kvinnor och att 90 föräldrapenningdagar motsvarar 5,2 månaders föräldraledighet för män.

Du hittar statistik från hela landets kommuner på www.tco.se. Där finns också information om TCO:s förslag för ökad jämställdhet i föräldraförsäkringen.

Åsa Forsell, jämställdhetspolitisk utredare, 070-22 33 22 9, asa.forsell@tco.se

Karin Emanuelli, presschef, 0708-390206, karin.emanuelli@tco.se

Hjälp ensamföretagarna överleva coronakrisen

Många ensamföretagare har fortfarande inte fått något stöd för att klara sin ekonomi till följd av coronaviruset, skriver Therese Svanström i en debattartikel på aftonbladet.se

Replik: Vi förstår inte Försäkringskassan

Försäkringskassan sågar förslagen till en ny sjukförsäkring. Vi har svårt att förstå myndighetens onyanserade och svepande kritik, skriver företrädare från LO, TCO och Saco.

Fler korta högskolekurser är helt rätt väg

De senaste veckorna har regeringen och samarbetspartierna presenterat flera satsningar på högskolans roll i det livslånga lärandet och omställning. Senast i raden är beskedet att tillföra ytterligare medel som ska användas till korta högskolekurser, och det är helt i linje med tjänstemännens behov.

Välkommet omställningsuppdrag för högskolan

TCO har under flera år varit drivande i frågan om att ge högskolan ett omställningsuppdrag. I takt med att arbetsmarknaden förändras och vi arbetar längre upp i åldrarna ökar behoven av att kunna ställa om och ändra riktning i arbetslivet. Coronapandemin har ställt dessa behov på sin spets.

Replik: LOV-experiment läcker energi från AF

I krisen måste Arbetsförmedlingen fokusera på de åtgärder man vet fungerar, inte en ny svårutvärderad försöksverksamhet med en rad problem, skriver fackliga utredare från LO, TCO och Saco.

Framgång för TCO i sjukförsäkringsfrågan

2018 tillsatte regeringen med dåvarande socialförsäkringsminister Annika Strandhäll utredningen En trygg sjukförsäkring med människan i centrum. Utredningen tillsattes mot bakgrund av den kraftiga kritik som bland annat TCO riktat mot oklarheter kring Försäkringskassans bedömningar av de sjukskrivnas arbetsförmåga. Utredaren Clas Jansson har nu har nu presenterat slutbetänkande En sjukförsäkring anpassad till individen med flera förslag som TCO har jobbat hårt för att få igenom.

TCO delar ut priser till kulturskapare

TCO:s kulturpris och kulturstipendium 2020 delades ut digitalt på tisdagseftermiddagen. Årets kulturpristagare är regissören Amanda Kernell. Kulturstipendiet tilldelas bildkonstnären Kent Wisti.

09 maj, 2020

Europadagen: Gemenskap och solidaritet

Tidigare i veckan var det 75 år sedan andra världskriget tog slut. Idag, den 9 maj, firar vi Europadagen. För 70 år sedan såg Robert Schumans deklaration om att skapa ett enat Europa, byggt på fred och stabilitet, dagens ljus.

EU

Kristina Lovén Seldén - Utredare arbetsmarknadspolitik

20 maj, 2020

Mångbottnade problem kräver mångdisciplinära lösningar

Kristina Lovén Seldén kommenterar Fores antologi Arbetsmarknad i förändring i en blogg.

Arbetsmarknad, Omställning och utbildning, Corona

Sofia Hylander - Utredare: Utbildning och livslångt lärande

19 maj, 2020

Blogg – vägen mot ett omställningsuppdrag

TCO har länge verkat för att ge universitet och högskolor ett omställningsuppdrag och glädjen var därför stor när regeringen i början av maj föreslog ändringar i högskolelagen för att tydliggöra lärosätenas roll i det livslånga lärandet. Det var ett viktigt steg i rätt riktning men utan kompletterande styrsignaler riskerar det att bli symbolpolitik och ett ansvar utan innehåll. Det är därför väldigt glädjande att regeringen och samarbetspartierna under den senaste veckan fortsatt att presentera satsningar och förslag som sakta men säkert fyller lärosätenas ansvar för det livslånga lärandet med innehåll.

Omställning och utbildning

11 maj, 2020

TCO vill se EU-pakt för jobb, sammanhållning och global utveckling

I lördags firades Europadagen, mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden. Pandemin har på några veckor lett till något av det som EU under årtionden arbetat för att förhindra: stängda gränser i Europa och att flera medlemsländer åsidosatt demokratin genom undantagslagar. EU är ett ömtåligt bygge. Pandemin visar hur viktigt det är att hela tiden prata om vad vi vill ha EU till, och vilka regler som vi absolut inte kan tumma på. När EU:s ekonomi nu ska återstartas vill TCO se en pakt för jobb, tillväxt och sammanhållning, som rustar Europa ekonomiskt, slår vakt om våra gemensamma värden och bidrar till global utveckling.

Ekonomi och tillväxt, EU, Internationellt

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

06 maj, 2020

Så påverkar Covid-19 pensionerna

Pensionsmyndigheterna har i dagarna lämnat sin prognos till regeringen om utgifterna för kommande år. I prognosen anges bland annat att inkomstpensionen i det allmänna pensionssystemet räknas ned med ungefär 1,5 procent under år 2021.

Pension, Corona

Sofia Hylander - Utredare: Utbildning och livslångt lärande

04 maj, 2020

Rusning till vård- och läraryrken

Den 15 april var sista dagen att söka till höstens utbildningar på universitet och högskolan och antalet sökande blev rekordhögt. Bland dessa finns många redan yrkesverksamma som gjort det kloka valet att i skuggan av pandemin kompetensutveckla sig eller ställa om till ett helt nytt yrke.

Omställning och utbildning, Corona

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

Att använda bostäderna bättre

I rapporten beskrivs bostadsbristen och problemen med den illa fungerande bostadsmarknaden som ett arbetsmarknadsproblem. Bristande rörlighet bidrar till en sämre fungerande arbetsmarknad eftersom det uppstår rekryteringsproblem. Företag och organisationer kan inte besätta tjänster för att den som skulle ta jobbet inte har möjlighet att skaffa en bostad på rätt ort.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.