We are family! Eller måste kvinnor jobba deltid när barnen kommer?

Pressmeddelanden 15:07 17 oktober, 2017

Sex av tio kvinnor som är medlemmar i ett TCO-förbund upplever att det är svårt att jobba heltid och samtidigt få ihop livspusslet. I alla sektorer går kvinnor inom tjänstemannayrken ner i deltid när barnen kommer. Vad beror det på och vad kan vi göra åt det? Välkommen till ett frukostseminarium om utmaningar och framgångsfaktorer för ett jämställt och föräldravänligt arbetsliv.

Att kvinnor arbetar mer deltid än män skapar sämre förutsättningar för karriär och utveckling i arbetslivet och påverkar kvinnors inkomster negativt både på kort och lång sikt.

Hur får kvinnor och män samma möjligheter att arbeta och göra karriär samtidigt som de får ihop livspusslet? Vad kännetecknar föräldravänliga arbetsplatser och vad krävs för att få till ett föräldravänligt arbetsliv? Vad kan arbetsgivare göra för att fler kvinnor ska kunna jobba heltid?

Medverkande:
Eva Nordmark, ordförande TCO
Agneta Jöhnk, chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik SKL
Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef Unionen
Cecilia Nahnfeldt, docent i genusvetenskap och forskningschef i Svenska Kyrkan
Johanna Palmström, moderator

Datum: 19 oktober
Tid: 8.30 - 9.30
Plats: TCO-huset, Linnégatan 14, Stockholm

Frukost serveras från kl. 08.00

Anmäl dig här . Antalet platser är begränsade.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description