We are family! Eller måste kvinnor jobba deltid när barnen kommer?

Pressmeddelanden 15:07 17 oktober, 2017

Sex av tio kvinnor som är medlemmar i ett TCO-förbund upplever att det är svårt att jobba heltid och samtidigt få ihop livspusslet. I alla sektorer går kvinnor inom tjänstemannayrken ner i deltid när barnen kommer. Vad beror det på och vad kan vi göra åt det? Välkommen till ett frukostseminarium om utmaningar och framgångsfaktorer för ett jämställt och föräldravänligt arbetsliv.

Att kvinnor arbetar mer deltid än män skapar sämre förutsättningar för karriär och utveckling i arbetslivet och påverkar kvinnors inkomster negativt både på kort och lång sikt.

Hur får kvinnor och män samma möjligheter att arbeta och göra karriär samtidigt som de får ihop livspusslet? Vad kännetecknar föräldravänliga arbetsplatser och vad krävs för att få till ett föräldravänligt arbetsliv? Vad kan arbetsgivare göra för att fler kvinnor ska kunna jobba heltid?

Medverkande:
Eva Nordmark, ordförande TCO
Agneta Jöhnk, chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik SKL
Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef Unionen
Cecilia Nahnfeldt, docent i genusvetenskap och forskningschef i Svenska Kyrkan
Johanna Palmström, moderator

Datum: 19 oktober
Tid: 8.30 - 9.30
Plats: TCO-huset, Linnégatan 14, Stockholm

Frukost serveras från kl. 08.00

Anmäl dig här . Antalet platser är begränsade.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här