Vårbudget 2017: Bra tid för en skattereform

Pressmeddelanden 10:11 18 april, 2017

Vårbudgeten visar att läget för en skattereform inte kunde vara bättre än nu. Det är svårare att genomföra en skattereform med kniven mot strupen. Regeringen borde ta möjligheten och inleda en bred översyn som siktar mot en blocköverskridande skattereform.

– De många småförändringarna av skatter som aviseras visar att det är hög tid för en ny skattereform, och läget kunde inte vara bättre än nu. När statens finanser är goda och prognoserna talar för ökad sysselsättning och tillväxt. Det är betydligt svårare att genomföra en skattereform med kniven mot strupen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Vårändringsbudgeten innehåller flera välkomna tillskott till TCO-förbundens yrkesgrupper, inom Polisen, skolan och vården. Men regeringen ger med ena handen och tar med den andra.

– Det är också inom dessa yrkesgrupper som allt fler får betala statlig inkomstskatt, och förlorar hälften av en inkomstökning. Sverige behöver ett skattesystem som stimulerar till utbildning och ansvarstagande. Då är det helt fel väg att höja skatten på arbete, säger Eva Nordmark.

– Dessutom talar det gynnsamma ekonomiska läget för satsningar på bättre möjligheter till vidareutbildning och kompetensutveckling för yrkesverksamma. Det säkrar Sveriges konkurrenskraft och förbättrar matchningen på arbetsmarknaden, säger Eva Nordmark.

För mer information: Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

BRYT TYSTNADEN

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Vem packar flest gympapåsar?

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet.

image description

Ett nytt spännande arbetsår har startat!

I veckan hade vi det första mötet 2018 med TCOs styrelse. För mig betyder det att arbetsåret har kickat igång ordentligt. Och det känns superbra! Det kommer att bli ett otroligt spännande och viktigt år. 2018 går Sverige till val. Sveriges framtid ska diskuteras och vi ska som väljare bestämma oss för vilket parti och vilka företrädare som vi tycker har bäst politik, både i våra olika hjärtefrågor och för att utveckla vårt land.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description