Vårbudget 2017: Bra tid för en skattereform

Pressmeddelanden 10:11 18 april, 2017

Vårbudgeten visar att läget för en skattereform inte kunde vara bättre än nu. Det är svårare att genomföra en skattereform med kniven mot strupen. Regeringen borde ta möjligheten och inleda en bred översyn som siktar mot en blocköverskridande skattereform.

– De många småförändringarna av skatter som aviseras visar att det är hög tid för en ny skattereform, och läget kunde inte vara bättre än nu. När statens finanser är goda och prognoserna talar för ökad sysselsättning och tillväxt. Det är betydligt svårare att genomföra en skattereform med kniven mot strupen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Vårändringsbudgeten innehåller flera välkomna tillskott till TCO-förbundens yrkesgrupper, inom Polisen, skolan och vården. Men regeringen ger med ena handen och tar med den andra.

– Det är också inom dessa yrkesgrupper som allt fler får betala statlig inkomstskatt, och förlorar hälften av en inkomstökning. Sverige behöver ett skattesystem som stimulerar till utbildning och ansvarstagande. Då är det helt fel väg att höja skatten på arbete, säger Eva Nordmark.

– Dessutom talar det gynnsamma ekonomiska läget för satsningar på bättre möjligheter till vidareutbildning och kompetensutveckling för yrkesverksamma. Det säkrar Sveriges konkurrenskraft och förbättrar matchningen på arbetsmarknaden, säger Eva Nordmark.

För mer information: Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister

image description

Glad sommar!

Almedalsveckan är den sista anhalten innan det politiska Sverige varvar ner och tar sommarledigt. Det har varit en intensiv men otroligt rolig vecka! Vi och våra medlemsförbund har tillsammans haft en helt ny yta i Visby, som vi efter en namntävling döpte till “TCO-landet”. Där har det varit spännande seminarier från morgon till kväll - allt från skattepolitik till karriärväxling och framtiden för partsmodellen har avhandlats.

Avskaffade turordningsregler fel väg att gå

Centerpartiets förslag om att undanta småföretagen från turordningsreglerna är i praktiken ett mycket långtgående förslag med stora konsekvenser för den svenska arbetsmarknaden, skriver Göran Arrius, ordförande Saco och Eva Nordmark, ordförande TCO i en replik på DN Debatt idag.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Sju av tio tjänstemän vill ha bättre välfärd

Om 1,4 miljoner tjänstemän får bestämma ska Sverige satsa mer på välfärden. Men en stor majoritet ser också positivt på framtiden. Låt det politiska samtalet handla mer om framtidstro och välfärd, än om oro, skriver TCO:s ordförande Eva Nordmark, inför Almedalsveckan.

”Dags för nya århundradets stora svenska skattereform”

I stället för att gräva sig allt djupare ned i skyttegravarna bör ansvarskännande politiker nu sänka tonläget och försöka lösa de viktiga problem som dagens skattesystem orsakar: den stora skillnaden mellan beskattning av arbetsinkomster och kapitalinkomster samt att skuldsättning gynnas, skriver Karin Pilsäter och Mikael Sandström.

img description

#tcosverige