Välkommen ny myndighet för kunskap om arbetsmiljö

Pressmeddelanden 14:03 7 september, 2017

Regeringen har idag beslutat att inrätta en ny myndighet för arbetsmiljökunskap. Myndigheten ska samordna och sprida ny kunskap om arbetsmiljöfrågor och utvärdera arbetsmiljöpolitiken. TCO välkomnar beskedet och ser att det kommer att stärka parternas gemensamma arbete för en god arbetsmiljö.

– Det är ett mycket glädjande besked som TCO har arbetat för under en längre tid. Det behövs en utpekad aktör med ansvar för att samla och föra ut kunskap om arbetsmiljön och dess utveckling. Det är dessutom ett behov som pekats ut av både arbetsgivarföreträdare och fackliga organisationer som TCO, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser att den nya myndigheten kommer att få stor betydelse, både i Sverige och internationellt.

– Det är av stor betydelse för arbetsmiljöarbetet både på hemmaplan och för Sverige som en tydlig aktör i internationella arbetsmiljösammanhang, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description