Tiden rinner ut för Sverige

Pressmeddelanden 07:01 6 februari, 2017

EU:s nya regler om offentlig upphandling skulle ha varit införda i Sverige redan i april 2016. När frågan behandlades i riksdagen i november röstade allianspartierna och Sverigedemokraterna för att stryka de delar som handlade om arbetsrättsliga krav. Senast på onsdag måste Sverige meddela EU-kommissionen hur det har gått. TCO förbereder samtidigt en anmälan för fördragsbrott.

– Jag blir mycket bekymrad över bristen av ansvarstagande. Frågan är ju inte om EU-lagstiftningen ska införas, utan hur. TCO har presenterat ett kompromissförslag som uppfyller EU-rättens krav samtidigt som den bemöter de farhågor vissa partier hade i riksdagen i höstas. Allianspartierna och regeringen måste därför komma överens och det är bråttom, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Om regeringen och allianspartierna inte når en uppgörelse kommer TCO att anmäla Sverige till EU-kommissionen för att få till stånd ett fördragsbrottsärende mot Sverige. Det är en metod TCO har använt med framgång tidigare, exempelvis i fråga om missbruket av stapling av visstider.

– Vi håller på att förbereda en anmälan till EU-kommissionen för fördragsbrott. Jag tror inte att allianspartierna och regeringen vill att Sverige ska hamna i en sådan situation. I en tid då det europeiska samarbetet skakar i grunden måste länder som Sverige göra sitt yttersta för att vara pålitliga och seriösa. Frågan är för viktig för taktiserande och politiskt spel, säger Eva Nordmark.

TCO:s kompromissförslag i korthet:

Förslaget innebär att upphandlingar under EU-rättens så kallade tröskelvärden undantas från de arbetsrättsliga kraven. Det betyder att reglerna bara gäller för större upphandlingar, det vill säga tjänster där kontraktet är värt mer än 1,2 miljoner kronor när staten upphandlar och 1,9 miljoner kronor när kommuner upphandlar samt byggentreprenader där kontraktsvärdet är över knappt 48 miljoner kronor. Ungefär två tredjedelar av alla upphandlingar skulle då undantas.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten