Tiden rinner ut för Sverige

Pressmeddelanden 07:01 6 februari, 2017

EU:s nya regler om offentlig upphandling skulle ha varit införda i Sverige redan i april 2016. När frågan behandlades i riksdagen i november röstade allianspartierna och Sverigedemokraterna för att stryka de delar som handlade om arbetsrättsliga krav. Senast på onsdag måste Sverige meddela EU-kommissionen hur det har gått. TCO förbereder samtidigt en anmälan för fördragsbrott.

– Jag blir mycket bekymrad över bristen av ansvarstagande. Frågan är ju inte om EU-lagstiftningen ska införas, utan hur. TCO har presenterat ett kompromissförslag som uppfyller EU-rättens krav samtidigt som den bemöter de farhågor vissa partier hade i riksdagen i höstas. Allianspartierna och regeringen måste därför komma överens och det är bråttom, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Om regeringen och allianspartierna inte når en uppgörelse kommer TCO att anmäla Sverige till EU-kommissionen för att få till stånd ett fördragsbrottsärende mot Sverige. Det är en metod TCO har använt med framgång tidigare, exempelvis i fråga om missbruket av stapling av visstider.

– Vi håller på att förbereda en anmälan till EU-kommissionen för fördragsbrott. Jag tror inte att allianspartierna och regeringen vill att Sverige ska hamna i en sådan situation. I en tid då det europeiska samarbetet skakar i grunden måste länder som Sverige göra sitt yttersta för att vara pålitliga och seriösa. Frågan är för viktig för taktiserande och politiskt spel, säger Eva Nordmark.

TCO:s kompromissförslag i korthet:

Förslaget innebär att upphandlingar under EU-rättens så kallade tröskelvärden undantas från de arbetsrättsliga kraven. Det betyder att reglerna bara gäller för större upphandlingar, det vill säga tjänster där kontraktet är värt mer än 1,2 miljoner kronor när staten upphandlar och 1,9 miljoner kronor när kommuner upphandlar samt byggentreprenader där kontraktsvärdet är över knappt 48 miljoner kronor. Ungefär två tredjedelar av alla upphandlingar skulle då undantas.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.