TCO:s kulturpriser har delats ut

Pressmeddelanden 19:56 3 oktober, 2017

TCO har idag delat ut sina årliga utmärkelser som går till kulturskapare i Sverige. TCOs kulturpris, som har delats ut sedan 1974, går till författaren och skådespelaren Evin Ahmad. TCOs kulturstipendium inrättades 2015 och tilldelas i år fotografen Johan Strindberg.

– Konst och kultur utvecklar vårt samhälle och vårt arbetsliv och är viktiga uttryck för att ifrågasätta hierarkier och stärka demokratin. Årets pristagare symboliserar just detta. Både Evin och Johan bryter sig fram och vrider och vänder på normer i samhället på ett personligt och berörande sätt. I den tid vi lever i känns dessa utnämningar inte bara rätt, utan även viktiga, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Juryn leds av Anna Carlson som är ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

– Att synliggöra orättvisor och en vilja att skapa ett bra samhälle är något TCO har gemensamt med årets pristagare. Evin är den yngsta kulturpristagaren på många år men har under året visat på både bredd och fantastisk kvalitét i det hon åtagit sig. Både hon och Johan skapar bilder av vår samtid som är oerhört viktiga, säger Anna Carlson, ordförande Teaterförbundet/ för scen och film.

Juryns motiveringar

TCO kulturpris 2017 tilldelas författaren och skådespelaren Evin Ahmad.

För ett mångsidigt och modigt konstnärskap som känns i hjärtat, ständigt utmanande samtidens färdiga mallar och stängda rum

Från ”Bangaren” på scen till ”Dröm vidare” på bioduken. Från ”Blod, svett och pipas” till ”En dag ska jag bygga ett slott av pengar”. Evin Ahmad är född 1990 men har redan ett samlat värv av en särskild kraft och kvalitet. I sitt konstnärskap använder hon personliga erfarenheter för att bryta barriärer och förkasta stereotyper, vilket gör hennes insatser än viktigare.

TCO kulturstipendium 2017 tilldelas fotografen Johan Strindberg.

För ett konstnärskap som tar betraktaren bortom det synliga, till en plats där inga känslor är för svåra att lyftas fram

Johan Strindberg har ett särskilt sinne för att i vardagliga ögonblick dokumentera sin samtid. Johan har en förmåga att utifrån vardagliga skeenden ta med oss på tankeväckande resor via lycka och sorg, humor och melankoli.

Kulturpriset uppgår till 50 000 kronor och kulturstipendiet till 25 000 kronor.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description