TCO:s kulturpriser har delats ut

Pressmeddelanden 19:56 3 oktober, 2017

TCO har idag delat ut sina årliga utmärkelser som går till kulturskapare i Sverige. TCOs kulturpris, som har delats ut sedan 1974, går till författaren och skådespelaren Evin Ahmad. TCOs kulturstipendium inrättades 2015 och tilldelas i år fotografen Johan Strindberg.

– Konst och kultur utvecklar vårt samhälle och vårt arbetsliv och är viktiga uttryck för att ifrågasätta hierarkier och stärka demokratin. Årets pristagare symboliserar just detta. Både Evin och Johan bryter sig fram och vrider och vänder på normer i samhället på ett personligt och berörande sätt. I den tid vi lever i känns dessa utnämningar inte bara rätt, utan även viktiga, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Juryn leds av Anna Carlson som är ordförande i Teaterförbundet/för scen och film.

– Att synliggöra orättvisor och en vilja att skapa ett bra samhälle är något TCO har gemensamt med årets pristagare. Evin är den yngsta kulturpristagaren på många år men har under året visat på både bredd och fantastisk kvalitét i det hon åtagit sig. Både hon och Johan skapar bilder av vår samtid som är oerhört viktiga, säger Anna Carlson, ordförande Teaterförbundet/ för scen och film.

Juryns motiveringar

TCO kulturpris 2017 tilldelas författaren och skådespelaren Evin Ahmad.

För ett mångsidigt och modigt konstnärskap som känns i hjärtat, ständigt utmanande samtidens färdiga mallar och stängda rum

Från ”Bangaren” på scen till ”Dröm vidare” på bioduken. Från ”Blod, svett och pipas” till ”En dag ska jag bygga ett slott av pengar”. Evin Ahmad är född 1990 men har redan ett samlat värv av en särskild kraft och kvalitet. I sitt konstnärskap använder hon personliga erfarenheter för att bryta barriärer och förkasta stereotyper, vilket gör hennes insatser än viktigare.

TCO kulturstipendium 2017 tilldelas fotografen Johan Strindberg.

För ett konstnärskap som tar betraktaren bortom det synliga, till en plats där inga känslor är för svåra att lyftas fram

Johan Strindberg har ett särskilt sinne för att i vardagliga ögonblick dokumentera sin samtid. Johan har en förmåga att utifrån vardagliga skeenden ta med oss på tankeväckande resor via lycka och sorg, humor och melankoli.

Kulturpriset uppgår till 50 000 kronor och kulturstipendiet till 25 000 kronor.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description