TCO:s Jämställdhetsindex

Pressmeddelanden 08:51 6 mars, 2017

TCO:s Jämställdhetsindex visar att kvinnor i Sverige tog ut 71,8 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog ut 28,2 procent. Det ojämna uttaget påverkar kvinnors löneutveckling och pensioner samtidigt som Sverige går miste om ökad tillväxt.

– Jag blir frustrerad över att det går så långsamt och att kvinnor i Sverige, ett av världens mest jämställda länder, tar ut mer än sju av tio dagar av föräldrapenningen är inte hållbart. Om det fortsätter i den här takten dröjer det 20 år innan uttaget kan sägas vara relativt jämställt, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Den ojämna fördelningen av föräldrapenning leder till att kvinnor tar huvudansvaret för att få ihop familjens livspussel även efter föräldraledigheten, vilket bland annat leder till att många kvinnor inom tjänstemannayrken går ner till deltid.

– Att lösa livspusslet genom att kvinnor arbetar deltid får negativa konsekvenser för kvinnors lön, pension, löneutveckling och karriärmöjligheter. Vi i TCO vill se ett arbetsliv där både kvinnor och män har möjlighet att arbeta heltid och där alla har möjlighet att ha ett framgångsrikt yrkesliv, säger Eva Nordmark

Det pågår just nu en statlig utredning där föräldraförsäkringen ses över.

– När föräldraförsäkringen ses över är vår TCO:s utgångspunkt att uttaget av föräldraledighet på samhällsnivå måste bli jämställt. Det är inte klokt att Sverige går miste om den tillväxtpotential som kvinnors lägre sysselsättning innebär, säger Eva Nordmark.

Mer om TCO:s Jämställdhetsindex
TCO:s jämställdhetsindex är ett sätt att följa utvecklingen av hur föräldrar delar på dagarna med föräldrapenning. Indexet visar hur stor andel dagar som kvinnor tar ut av totala antalet utbetalade dagar med föräldrapenning och vård av barn. Indexet beräknas årsvis för hela landet, alla län och även alla kommuner.

Ju närmare ett värde ligger 100, desto närmare är det att kvinnor tar ut all ledighet för omvårdnad av barn. Ett index på 50 visar på ett helt jämställt uttag och ett index på mindre än 50 betyder att män tar ut mer än kvinnor.

Du hittar Jämställdhetsindex för hela landet, per län och per kommun från 2006 till 2016 på en interaktiv karta på www.tco.se/jamstalldhetsindex

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Så kan delningsekonomin passas in i svenska modellen

I takt med att delningsekonomin har växt har även baksidor, bland annat när det gäller arbetsrätt och skatter, blivit synliga. Men att reglera den nya ekonomin behöver inte vara svårt.

We are family!

Eller måste kvinnor jobba deltid när barnen kommer? Se seminariet i efterhand här.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description