TCOs Jämställdhetsindex

Pressmeddelanden 08:51 6 mars, 2017

TCOs Jämställdhetsindex visar att kvinnor i Sverige tog ut 71,8 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog ut 28,2 procent. Det ojämna uttaget påverkar kvinnors löneutveckling och pensioner samtidigt som Sverige går miste om ökad tillväxt.

– Jag blir frustrerad över att det går så långsamt och att kvinnor i Sverige, ett av världens mest jämställda länder, tar ut mer än sju av tio dagar av föräldrapenningen är inte hållbart. Om det fortsätter i den här takten dröjer det 20 år innan uttaget kan sägas vara relativt jämställt, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Den ojämna fördelningen av föräldrapenning leder till att kvinnor tar huvudansvaret för att få ihop familjens livspussel även efter föräldraledigheten, vilket bland annat leder till att många kvinnor inom tjänstemannayrken går ner till deltid.

– Att lösa livspusslet genom att kvinnor arbetar deltid får negativa konsekvenser för kvinnors lön, pension, löneutveckling och karriärmöjligheter. Vi i TCO vill se ett arbetsliv där både kvinnor och män har möjlighet att arbeta heltid och där alla har möjlighet att ha ett framgångsrikt yrkesliv, säger Eva Nordmark

Det pågår just nu en statlig utredning där föräldraförsäkringen ses över.

– När föräldraförsäkringen ses över är vår TCO:s utgångspunkt att uttaget av föräldraledighet på samhällsnivå måste bli jämställt. Det är inte klokt att Sverige går miste om den tillväxtpotential som kvinnors lägre sysselsättning innebär, säger Eva Nordmark.

Mer om TCOs Jämställdhetsindex
TCOs jämställdhetsindex är ett sätt att följa utvecklingen av hur föräldrar delar på dagarna med föräldrapenning. Indexet visar hur stor andel dagar som kvinnor tar ut av totala antalet utbetalade dagar med föräldrapenning och vård av barn. Indexet beräknas årsvis för hela landet, alla län och även alla kommuner.

Ju närmare ett värde ligger 100, desto närmare är det att kvinnor tar ut all ledighet för omvårdnad av barn. Ett index på 50 visar på ett helt jämställt uttag och ett index på mindre än 50 betyder att män tar ut mer än kvinnor.

Du hittar Jämställdhetsindex för hela landet, per län och per kommun från 2006 till 2016 på en interaktiv karta på www.tco.se/jamstalldhetsindex

Inled samtal om en ny skattereform

Regeringens småändringar gör det skattepolitiska lapptäcket värre, och hot om att riva upp ändringar är inte heller konstruktivt.

Lokalt samarbete med högskolan höjer kvaliteten

Att ett lärosäte i sin forskning och utbildning har ett samarbete med lokalt och regionalt näringsliv och offentlig sektor är något som höjer kvaliteten, inte tvärtom. Läs TCOs replik i Dagens samhälle.

Så öppnar vi högskolan för yrkesverksamma

Ge särskilda anslag till dem som jobbar och höj ersättningen för studenter registrerade för vidareutbildning. Ställ om högskolan så att utbildningarna bättre matchar behoven hos de yrkesverksamma, skriver Eva Nordmark, TCO.

Använd EU:s budget för omställning på arbetsmarknaden

För att bättre klara den internationella konkurrensen bör EU-pengar användas till vidareutbildning i medlemsländer med bristfälliga omställningssystem. Europa måste investerar i inkluderande och jobbskapande tillväxt.

Ettårskalas för OSA-föreskrift

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö började gälla den 31 mars 2016. TCO och TCO-förbunden har tagit fram en vägledning som ett stöd för tillämpningen av föreskrifterna ute på arbetsplatserna. På ettårsdagen ser vi tillbaka på det gångna året. Vad har hänt ute på arbetsplatserna? Kan vi redan se några förbättringar? Hur går vi vidare? Välkommen till ett frukostseminarium i TCO-huset i Stockholm den 31 mars klockan 8.00 - 9.30.

Se livesändningen här

Känner du framtidens mäktigaste?

Nu kan du vara med och nominera till Framtidens 99 mäktigaste!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Vi ses i TCO-landet

Nu är TCOs namntävling klar och vi har ett namn på vår nya plats i Almedalen.

img description

#tcosverige