TCOs Jämställdhetsindex

Pressmeddelanden 08:51 6 mars, 2017

TCOs Jämställdhetsindex visar att kvinnor i Sverige tog ut 71,8 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog ut 28,2 procent. Det ojämna uttaget påverkar kvinnors löneutveckling och pensioner samtidigt som Sverige går miste om ökad tillväxt.

– Jag blir frustrerad över att det går så långsamt och att kvinnor i Sverige, ett av världens mest jämställda länder, tar ut mer än sju av tio dagar av föräldrapenningen är inte hållbart. Om det fortsätter i den här takten dröjer det 20 år innan uttaget kan sägas vara relativt jämställt, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Den ojämna fördelningen av föräldrapenning leder till att kvinnor tar huvudansvaret för att få ihop familjens livspussel även efter föräldraledigheten, vilket bland annat leder till att många kvinnor inom tjänstemannayrken går ner till deltid.

– Att lösa livspusslet genom att kvinnor arbetar deltid får negativa konsekvenser för kvinnors lön, pension, löneutveckling och karriärmöjligheter. Vi i TCO vill se ett arbetsliv där både kvinnor och män har möjlighet att arbeta heltid och där alla har möjlighet att ha ett framgångsrikt yrkesliv, säger Eva Nordmark

Det pågår just nu en statlig utredning där föräldraförsäkringen ses över.

– När föräldraförsäkringen ses över är vår TCO:s utgångspunkt att uttaget av föräldraledighet på samhällsnivå måste bli jämställt. Det är inte klokt att Sverige går miste om den tillväxtpotential som kvinnors lägre sysselsättning innebär, säger Eva Nordmark.

Mer om TCOs Jämställdhetsindex
TCOs jämställdhetsindex är ett sätt att följa utvecklingen av hur föräldrar delar på dagarna med föräldrapenning. Indexet visar hur stor andel dagar som kvinnor tar ut av totala antalet utbetalade dagar med föräldrapenning och vård av barn. Indexet beräknas årsvis för hela landet, alla län och även alla kommuner.

Ju närmare ett värde ligger 100, desto närmare är det att kvinnor tar ut all ledighet för omvårdnad av barn. Ett index på 50 visar på ett helt jämställt uttag och ett index på mindre än 50 betyder att män tar ut mer än kvinnor.

Du hittar Jämställdhetsindex för hela landet, per län och per kommun från 2006 till 2016 på en interaktiv karta på www.tco.se/jamstalldhetsindex

Vinsttak botar inte problem i välfärden

Den som tror att brist på utbildad personal, en dålig arbetsmiljö eller bristande jämlikhet i vården och skolan botas genom att sätta ett vinsttak gör det enkelt för sig, skriver Samuel Engblom, samhällspolitisk chef TCO, i en replik.

image description

Vårturnéns sista stad - Kristianstad

Förra veckan besökte jag ännu en stad och ett lärosäte, nämligen Kristianstad. Det blev mitt sista besök för våren, men i höst fortsätter jag att resa runt och träffa ansvariga på universitet och högskolor för att diskutera hur vi tillsammans kan hitta lösningar för att flera yrkesaktiva ska kunna få tillgång till studier genom hela yrkeslivet.

De är framtidens 99 mäktigaste

TCO utser för tredje året i rad framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en handbollsspelare med civilkurage, en nyckelspelare i ett parti i kraftig medvind och en ungdomspolitiker med fingertoppskänsla.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description