TCO växer för sjätte året i rad

Pressmeddelanden 20:07 7 februari, 2017

Det totala medlemsantalet i Tjänstemännens centralorganisation ökade 2016 med 33 652 personer, vilket motsvarar 2,5 procent. Det innebär att TCO-förbunden vid årsskiftet samlade 1 382 300 medlemmar.

– Det är ett styrkebesked för den samlade tjänstemannarörelsen. Det ger oss ännu större inflytande och möjligheter att påverka samhället i en riktning som gynnar de breda grupper som TCO-förbunden företräder, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser flera förklaringar till den positiva trenden med fler medlemmar.

– Att vi växer är inte särskilt konstigt, men det ligger hårt arbete bakom. Det har gått tio år sedan vi drog igång ett stort förändringsarbete i TCO och TCO-förbunden. Vi har ägnat mycket tid och resurser åt facklig förnyelse för att vara relevanta för både nya och gamla medlemmar. Vi ser också en förändring på arbetsmarknaden, där allt fler jobb kräver högre utbildning och kompetens, säger Eva Nordmark.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten