TCO växer för sjätte året i rad

Pressmeddelanden 20:07 7 februari, 2017

Det totala medlemsantalet i Tjänstemännens centralorganisation ökade 2016 med 33 652 personer, vilket motsvarar 2,5 procent. Det innebär att TCO-förbunden vid årsskiftet samlade 1 382 300 medlemmar.

– Det är ett styrkebesked för den samlade tjänstemannarörelsen. Det ger oss ännu större inflytande och möjligheter att påverka samhället i en riktning som gynnar de breda grupper som TCO-förbunden företräder, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser flera förklaringar till den positiva trenden med fler medlemmar.

– Att vi växer är inte särskilt konstigt, men det ligger hårt arbete bakom. Det har gått tio år sedan vi drog igång ett stort förändringsarbete i TCO och TCO-förbunden. Vi har ägnat mycket tid och resurser åt facklig förnyelse för att vara relevanta för både nya och gamla medlemmar. Vi ser också en förändring på arbetsmarknaden, där allt fler jobb kräver högre utbildning och kompetens, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description