TCO växer för sjätte året i rad

Pressmeddelanden 20:07 7 februari, 2017

Det totala medlemsantalet i Tjänstemännens centralorganisation ökade 2016 med 33 652 personer, vilket motsvarar 2,5 procent. Det innebär att TCO-förbunden vid årsskiftet samlade 1 382 300 medlemmar.

– Det är ett styrkebesked för den samlade tjänstemannarörelsen. Det ger oss ännu större inflytande och möjligheter att påverka samhället i en riktning som gynnar de breda grupper som TCO-förbunden företräder, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser flera förklaringar till den positiva trenden med fler medlemmar.

– Att vi växer är inte särskilt konstigt, men det ligger hårt arbete bakom. Det har gått tio år sedan vi drog igång ett stort förändringsarbete i TCO och TCO-förbunden. Vi har ägnat mycket tid och resurser åt facklig förnyelse för att vara relevanta för både nya och gamla medlemmar. Vi ser också en förändring på arbetsmarknaden, där allt fler jobb kräver högre utbildning och kompetens, säger Eva Nordmark.

TCO:s styrelse antar AI-utmaning

TCO-styrelsen, som består av ordförandena från de tretton medlemsförbunden, är nyfikna på att lär sig mer om artificiell intelligens (AI).

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.