TCO växer för sjätte året i rad

Pressmeddelanden 20:07 7 februari, 2017

Det totala medlemsantalet i Tjänstemännens centralorganisation ökade 2016 med 33 652 personer, vilket motsvarar 2,5 procent. Det innebär att TCO-förbunden vid årsskiftet samlade 1 382 300 medlemmar.

– Det är ett styrkebesked för den samlade tjänstemannarörelsen. Det ger oss ännu större inflytande och möjligheter att påverka samhället i en riktning som gynnar de breda grupper som TCO-förbunden företräder, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO ser flera förklaringar till den positiva trenden med fler medlemmar.

– Att vi växer är inte särskilt konstigt, men det ligger hårt arbete bakom. Det har gått tio år sedan vi drog igång ett stort förändringsarbete i TCO och TCO-förbunden. Vi har ägnat mycket tid och resurser åt facklig förnyelse för att vara relevanta för både nya och gamla medlemmar. Vi ser också en förändring på arbetsmarknaden, där allt fler jobb kräver högre utbildning och kompetens, säger Eva Nordmark.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.