TCO välkomnar konstruktiv diskussion om jämställt uttag av föräldrapenningen

Pressmeddelanden 10:22 18 december, 2017

För att öka den ekonomiska jämställdheten behöver skillnaden i arbetstid mellan män och kvinnor minska och för att åstadkomma det måste uttaget av föräldrapenning bli mer jämställt. Samtidigt är det viktigt, inte minst för många av TCO-förbundens medlemmar, att föräldrar även fortsättningsvis i stor utsträckning ska kunna bestämma hur de vill lägga upp sin föräldraledighet.

– Att föräldrar delar mer lika på föräldraledigheten är en viktig pusselbit för att minska inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män under arbetslivet och även för att vi ska kunna få jämställda pensioner, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Under utredningsarbetet har TCO prioriterat en översyn av åldersgränserna för föräldrapenninguttaget, framför allt under den tid man är föräldraledig på heltid. TCO vill också lyfta fram positiva ekonomiska incitament och nudging som metoder för att få föräldrar att lättare välja ett jämnare föräldrapenninguttag.

Det är ett klokt förslag att göra om de 90 lägstanivådagarna till dagar med högre ersättning under barnets uppväxt så att alla vårdnadshavare lättare kan få ihop livspusslet sedan barnet har börjat förskolan.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här