TCO välkomnar konstruktiv diskussion om jämställt uttag av föräldrapenningen

Pressmeddelanden 10:22 18 december, 2017

För att öka den ekonomiska jämställdheten behöver skillnaden i arbetstid mellan män och kvinnor minska och för att åstadkomma det måste uttaget av föräldrapenning bli mer jämställt. Samtidigt är det viktigt, inte minst för många av TCO-förbundens medlemmar, att föräldrar även fortsättningsvis i stor utsträckning ska kunna bestämma hur de vill lägga upp sin föräldraledighet.

– Att föräldrar delar mer lika på föräldraledigheten är en viktig pusselbit för att minska inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män under arbetslivet och även för att vi ska kunna få jämställda pensioner, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Under utredningsarbetet har TCO prioriterat en översyn av åldersgränserna för föräldrapenninguttaget, framför allt under den tid man är föräldraledig på heltid. TCO vill också lyfta fram positiva ekonomiska incitament och nudging som metoder för att få föräldrar att lättare välja ett jämnare föräldrapenninguttag.

Det är ett klokt förslag att göra om de 90 lägstanivådagarna till dagar med högre ersättning under barnets uppväxt så att alla vårdnadshavare lättare kan få ihop livspusslet sedan barnet har börjat förskolan.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.