TCO välkomnar konstruktiv diskussion om jämställt uttag av föräldrapenningen

Pressmeddelanden 10:22 18 december, 2017

För att öka den ekonomiska jämställdheten behöver skillnaden i arbetstid mellan män och kvinnor minska och för att åstadkomma det måste uttaget av föräldrapenning bli mer jämställt. Samtidigt är det viktigt, inte minst för många av TCO-förbundens medlemmar, att föräldrar även fortsättningsvis i stor utsträckning ska kunna bestämma hur de vill lägga upp sin föräldraledighet.

– Att föräldrar delar mer lika på föräldraledigheten är en viktig pusselbit för att minska inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män under arbetslivet och även för att vi ska kunna få jämställda pensioner, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Under utredningsarbetet har TCO prioriterat en översyn av åldersgränserna för föräldrapenninguttaget, framför allt under den tid man är föräldraledig på heltid. TCO vill också lyfta fram positiva ekonomiska incitament och nudging som metoder för att få föräldrar att lättare välja ett jämnare föräldrapenninguttag.

Det är ett klokt förslag att göra om de 90 lägstanivådagarna till dagar med högre ersättning under barnets uppväxt så att alla vårdnadshavare lättare kan få ihop livspusslet sedan barnet har börjat förskolan.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten