TCO välkomnar konstruktiv diskussion om jämställt uttag av föräldrapenningen

Pressmeddelanden 10:22 18 december, 2017

För att öka den ekonomiska jämställdheten behöver skillnaden i arbetstid mellan män och kvinnor minska och för att åstadkomma det måste uttaget av föräldrapenning bli mer jämställt. Samtidigt är det viktigt, inte minst för många av TCO-förbundens medlemmar, att föräldrar även fortsättningsvis i stor utsträckning ska kunna bestämma hur de vill lägga upp sin föräldraledighet.

– Att föräldrar delar mer lika på föräldraledigheten är en viktig pusselbit för att minska inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män under arbetslivet och även för att vi ska kunna få jämställda pensioner, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Under utredningsarbetet har TCO prioriterat en översyn av åldersgränserna för föräldrapenninguttaget, framför allt under den tid man är föräldraledig på heltid. TCO vill också lyfta fram positiva ekonomiska incitament och nudging som metoder för att få föräldrar att lättare välja ett jämnare föräldrapenninguttag.

Det är ett klokt förslag att göra om de 90 lägstanivådagarna till dagar med högre ersättning under barnets uppväxt så att alla vårdnadshavare lättare kan få ihop livspusslet sedan barnet har börjat förskolan.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description