TCO: Välkommet förslag från EU-kommissionen

Pressmeddelanden 15:40 26 april, 2017

TCO välkomnar EU-kommissionens nya förslag till att upprätta en så kallad europeisk pelare för sociala rättigheter. Genom samordning och utbyte av bästa praxis kan medlemsländerna få vägledning i att utforma väl fungerande, rättvisa och inkluderande arbetsmarknader och välfärdssystem. Det skulle gynna tillväxt, sysselsättning och social sammanhållning i hela Europa. Det skulle dessutom främja en mer rättvis konkurrens på den inre marknaden, vilket inte minst skulle gynna Sverige.

– När samtliga länder i EU för första gången på ett över ett decennium förväntas få positiva tillväxtsiffror är det ett utmärkt läge att fokusera på frågor som goda arbetsvillkor, utbildning, kompetensutveckling och jämställdhet. Kommissionens förslag visar att det finns en insikt om att dessa frågor är en förutsättning för hållbar konkurrenskraft och inkluderande tillväxt, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Arbetsmarknad, utbildning och sociala trygghetssystem faller i allt väsentligt under varje medlemsstats ansvar. Pelaren är inte rättsligt bindande och ger heller inte EU några nya befogenheter på området. EU-kommissionen erkänner däremot särskilt arbetsmarknadsparternas roll och oberoende, exempelvis i lönebildningen. Det nationella ägarskapet är alltså avgörande, men EU kan spela en viktig roll genom samordning, riktmärken och resultattavlor inom ramen för den europeiska planeringsterminen.

– Jag välkomnar särskilt att pelaren lyfter fram arbetsmarknadsparternas roll i skapandet av hållbar och inkluderande tillväxt. Här kan EU spela en roll genom stöd till uppbyggnad av partssystem i de länder där det behövs, säger Eva Nordmark.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Myt att a-kassan är generös

Det finns en föreställning om att ersättningen till arbetslösa är särskilt generös i Sverige. Det stämmer inte. I själva verket är arbetslöshetsersättningen i de flesta jämförbara länder mer generös än i vårt land.

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.