TCO: Välkommet förslag från EU-kommissionen

Pressmeddelanden 15:40 26 april, 2017

TCO välkomnar EU-kommissionens nya förslag till att upprätta en så kallad europeisk pelare för sociala rättigheter. Genom samordning och utbyte av bästa praxis kan medlemsländerna få vägledning i att utforma väl fungerande, rättvisa och inkluderande arbetsmarknader och välfärdssystem. Det skulle gynna tillväxt, sysselsättning och social sammanhållning i hela Europa. Det skulle dessutom främja en mer rättvis konkurrens på den inre marknaden, vilket inte minst skulle gynna Sverige.

– När samtliga länder i EU för första gången på ett över ett decennium förväntas få positiva tillväxtsiffror är det ett utmärkt läge att fokusera på frågor som goda arbetsvillkor, utbildning, kompetensutveckling och jämställdhet. Kommissionens förslag visar att det finns en insikt om att dessa frågor är en förutsättning för hållbar konkurrenskraft och inkluderande tillväxt, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Arbetsmarknad, utbildning och sociala trygghetssystem faller i allt väsentligt under varje medlemsstats ansvar. Pelaren är inte rättsligt bindande och ger heller inte EU några nya befogenheter på området. EU-kommissionen erkänner däremot särskilt arbetsmarknadsparternas roll och oberoende, exempelvis i lönebildningen. Det nationella ägarskapet är alltså avgörande, men EU kan spela en viktig roll genom samordning, riktmärken och resultattavlor inom ramen för den europeiska planeringsterminen.

– Jag välkomnar särskilt att pelaren lyfter fram arbetsmarknadsparternas roll i skapandet av hållbar och inkluderande tillväxt. Här kan EU spela en roll genom stöd till uppbyggnad av partssystem i de länder där det behövs, säger Eva Nordmark.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Saknas en sammanhängande politik för en bättre arbetsmarknad

Regeringen och samarbetspartierna saknar en sammanhängande politik för en bättre fungerande arbetsmarknad anser TCO.