TCO: Välkommet förslag från EU-kommissionen

Pressmeddelanden 15:40 26 april, 2017

TCO välkomnar EU-kommissionens nya förslag till att upprätta en så kallad europeisk pelare för sociala rättigheter. Genom samordning och utbyte av bästa praxis kan medlemsländerna få vägledning i att utforma väl fungerande, rättvisa och inkluderande arbetsmarknader och välfärdssystem. Det skulle gynna tillväxt, sysselsättning och social sammanhållning i hela Europa. Det skulle dessutom främja en mer rättvis konkurrens på den inre marknaden, vilket inte minst skulle gynna Sverige.

– När samtliga länder i EU för första gången på ett över ett decennium förväntas få positiva tillväxtsiffror är det ett utmärkt läge att fokusera på frågor som goda arbetsvillkor, utbildning, kompetensutveckling och jämställdhet. Kommissionens förslag visar att det finns en insikt om att dessa frågor är en förutsättning för hållbar konkurrenskraft och inkluderande tillväxt, säger TCOs ordförande Eva Nordmark.

Arbetsmarknad, utbildning och sociala trygghetssystem faller i allt väsentligt under varje medlemsstats ansvar. Pelaren är inte rättsligt bindande och ger heller inte EU några nya befogenheter på området. EU-kommissionen erkänner däremot särskilt arbetsmarknadsparternas roll och oberoende, exempelvis i lönebildningen. Det nationella ägarskapet är alltså avgörande, men EU kan spela en viktig roll genom samordning, riktmärken och resultattavlor inom ramen för den europeiska planeringsterminen.

– Jag välkomnar särskilt att pelaren lyfter fram arbetsmarknadsparternas roll i skapandet av hållbar och inkluderande tillväxt. Här kan EU spela en roll genom stöd till uppbyggnad av partssystem i de länder där det behövs, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Vem vinner tjänstemännens röster i valet 2018

Se vårt seminarium i efterhand här.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

TCO:s kulturpriser har delats ut

TCO har delat ut sina årliga utmärkelser som går till kulturskapare i Sverige. TCOs kulturpris, som har delats ut sedan 1974, går till författaren och skådespelaren Evin Ahmad. TCOs kulturstipendium inrättades 2015 och tilldelas i år fotografen Johan Strindberg.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description