TCO: Välkommet förslag från EU-kommissionen

Pressmeddelanden 15:40 26 april, 2017

TCO välkomnar EU-kommissionens nya förslag till att upprätta en så kallad europeisk pelare för sociala rättigheter. Genom samordning och utbyte av bästa praxis kan medlemsländerna få vägledning i att utforma väl fungerande, rättvisa och inkluderande arbetsmarknader och välfärdssystem. Det skulle gynna tillväxt, sysselsättning och social sammanhållning i hela Europa. Det skulle dessutom främja en mer rättvis konkurrens på den inre marknaden, vilket inte minst skulle gynna Sverige.

– När samtliga länder i EU för första gången på ett över ett decennium förväntas få positiva tillväxtsiffror är det ett utmärkt läge att fokusera på frågor som goda arbetsvillkor, utbildning, kompetensutveckling och jämställdhet. Kommissionens förslag visar att det finns en insikt om att dessa frågor är en förutsättning för hållbar konkurrenskraft och inkluderande tillväxt, säger TCOs ordförande Eva Nordmark.

Arbetsmarknad, utbildning och sociala trygghetssystem faller i allt väsentligt under varje medlemsstats ansvar. Pelaren är inte rättsligt bindande och ger heller inte EU några nya befogenheter på området. EU-kommissionen erkänner däremot särskilt arbetsmarknadsparternas roll och oberoende, exempelvis i lönebildningen. Det nationella ägarskapet är alltså avgörande, men EU kan spela en viktig roll genom samordning, riktmärken och resultattavlor inom ramen för den europeiska planeringsterminen.

– Jag välkomnar särskilt att pelaren lyfter fram arbetsmarknadsparternas roll i skapandet av hållbar och inkluderande tillväxt. Här kan EU spela en roll genom stöd till uppbyggnad av partssystem i de länder där det behövs, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description