TCO startar världens första fackförbund för artificiell intelligens

Pressmeddelanden 09:32 17 januari, 2017

Chatbotar, servicebotar och spambotar som vill ha bättre villkor på sina arbetsplatser. Det är verkligheten i TCO:s nya kampanj Face Tomorrow like a Swede där A.I.s organiserar sig och startar världens första fackförbund för artificiell intelligens – för att kunna leva ”Like a Swede”.

Digitalisering, robotisering och globalisering gör att arbetsmarknaden befinner sig i ständig förändring, men partsmodellen är med på resan. Det vill TCO illustrera i en ny kampanj där framtidens arbetsmarknad gestaltas av artificiell intelligens, eller A.I.s, som vill ha bättre arbetsvillkor, organiserar sig och startar ett fackförbund.

– Partsmodellen har drivit på och hängt med i utvecklingen på arbetsmarknaden i åttio år. Den kommer att göra det i åttio år till. Minst. Partsmodellen kan sammanfattas med ett ord – samarbete – och för en arbetsmarknad i ständig förändring är det viktigt med starka fackliga organisationer och ett bra samarbete mellan fack och arbetsgivare, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Artificiell intelligens, A.I., är förenklat sett ett datorprogram som kan lära sig och förbättra sig på egen hand och som försöker efterlikna människans tänkande och beteende. A.I.s är redan en stor del av våra dagliga liv. De hjälper oss att hitta det vi behöver på Google. Svarar på frågor direkt i våra smartphones och jobbar med kundtjänst för många stora organisationer och företag, dygnet runt.

Ordföranden i det nystartade fackförbundet för artificiell intelligens är en chatbot som är programmerad för att utbilda både A.I.s och människor om partsmodellen på sajten likeaswede.se.

– Genom projektet Face Tomorrow Like a Swede vill vi nå unga samhällsintresserade i Sverige. Vi vill öka kunskapen om partsmodellen, väcka tankar och idéer och få till en dialog om hur vi kan utveckla och framtidssäkra partsmodellen i en ny tid, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Face Tomorrow like a Swede är uppföljare till TCO:s virala kampanjer Like a Swede och Business like a Swede och har världspremiär på www.likeaswede.se idag.

Chatta med A.I.-fackförbundets ordförande Clever om partsmodellenwww.likeaswede.se

Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=VTnMSIc9slg

För mer information:
Per Karlberg, projektledare TCO, 070-286 51 10, per.karlberg@tco.se
Sandra Zetterman, pressekreterare TCO, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se
Petra Jankov, digitalt ansvarig TCO, 070-209 08 05, petra.jankov@tco.se

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description