TCO om de senaste dagarnas skatteutspel

Pressmeddelanden 13:25 23 mars, 2017

Brytpunkten för statlig skatt, 3:12-reglerna och hot om att fälla enskilda skatteförslag i riksdagen är tre av de frågor som präglat den politiska rapporteringen de senaste dagarna. TCO ser det som ytterligare argument för varför det behövs en ny skattereform. Ett första steg kan vara att Socialdemokraterna och Centerpartiet inleder sådana samtal.

– De senaste dagarnas skattenyheter bekräftar vad vi har sagt under en längre tid. Att smådutta med skatter som regeringen gör, eller att bryta ut enskilda skatteförslag som allianspartier föreslagit, visar att det finns ett behov av en skattereform över blockgränsen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO menar att Socialdemokraterna och Centerpartiet bör inleda sådana samtal.

– När vi har ett parlamentariskt läge som det nuvarande är det särskilt viktigt att agera ansvarsfullt och inte skapa oreda. Därför borde Socialdemokraterna och Centerpartiet inleda samtal om en ny skattereform. Det är egentligen det enda rimliga, säger Eva Nordmark.

För mer information:
Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description