TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

Pressmeddelanden 15:57 22 juni, 2017

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

– Även små förändringar i konflikträtten riskerar att leda till en obalans mellan parterna och därmed en större oro på arbetsmarknaden. Det gäller att gå fram varsamt och vara mycket lyhörd. Det är därför nödvändigt att utredaren tar fram sina förslag i nära samråd med arbetsmarknadens parter, säger Lise Donovan, chefsjurist på TCO.

Konflikträtten är en av grundstenarna i den svenska arbetsrättsliga modellen, en modell som under lång tid har tjänat Sverige väl och som i mycket stor utsträckning har fungerat, och alltjämt fungerar, väldigt bra. Att överväga större generella förändringar i lagstiftningen på grund av ett enstaka och isolerat problem är sällan någon särskilt bra idé, inte heller i detta fall.

– Jag utgår från att utredaren tolkar direktiven snävt och vinnlägger sig om att respektera arbetsmarknadens parters oberoende och att balansen mellan arbetsmarknadens parter förblir intakt. TCO väntar nu på att bli involverat i detta arbete för att kunna bidra på ett konstruktivt sätt, säger Lise Donovan.

TCO:s styrelse antar AI-utmaning

TCO-styrelsen, som består av ordförandena från de tretton medlemsförbunden, är nyfikna på att lär sig mer om artificiell intelligens (AI).

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.