TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

Pressmeddelanden 15:57 22 juni, 2017

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

– Även små förändringar i konflikträtten riskerar att leda till en obalans mellan parterna och därmed en större oro på arbetsmarknaden. Det gäller att gå fram varsamt och vara mycket lyhörd. Det är därför nödvändigt att utredaren tar fram sina förslag i nära samråd med arbetsmarknadens parter, säger Lise Donovan, chefsjurist på TCO.

Konflikträtten är en av grundstenarna i den svenska arbetsrättsliga modellen, en modell som under lång tid har tjänat Sverige väl och som i mycket stor utsträckning har fungerat, och alltjämt fungerar, väldigt bra. Att överväga större generella förändringar i lagstiftningen på grund av ett enstaka och isolerat problem är sällan någon särskilt bra idé, inte heller i detta fall.

– Jag utgår från att utredaren tolkar direktiven snävt och vinnlägger sig om att respektera arbetsmarknadens parters oberoende och att balansen mellan arbetsmarknadens parter förblir intakt. TCO väntar nu på att bli involverat i detta arbete för att kunna bidra på ett konstruktivt sätt, säger Lise Donovan.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här