TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

Pressmeddelanden 15:57 22 juni, 2017

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

– Även små förändringar i konflikträtten riskerar att leda till en obalans mellan parterna och därmed en större oro på arbetsmarknaden. Det gäller att gå fram varsamt och vara mycket lyhörd. Det är därför nödvändigt att utredaren tar fram sina förslag i nära samråd med arbetsmarknadens parter, säger Lise Donovan, chefsjurist på TCO.

Konflikträtten är en av grundstenarna i den svenska arbetsrättsliga modellen, en modell som under lång tid har tjänat Sverige väl och som i mycket stor utsträckning har fungerat, och alltjämt fungerar, väldigt bra. Att överväga större generella förändringar i lagstiftningen på grund av ett enstaka och isolerat problem är sällan någon särskilt bra idé, inte heller i detta fall.

– Jag utgår från att utredaren tolkar direktiven snävt och vinnlägger sig om att respektera arbetsmarknadens parters oberoende och att balansen mellan arbetsmarknadens parter förblir intakt. TCO väntar nu på att bli involverat i detta arbete för att kunna bidra på ett konstruktivt sätt, säger Lise Donovan.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description