TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

Pressmeddelanden 15:57 22 juni, 2017

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

– Även små förändringar i konflikträtten riskerar att leda till en obalans mellan parterna och därmed en större oro på arbetsmarknaden. Det gäller att gå fram varsamt och vara mycket lyhörd. Det är därför nödvändigt att utredaren tar fram sina förslag i nära samråd med arbetsmarknadens parter, säger Lise Donovan, chefsjurist på TCO.

Konflikträtten är en av grundstenarna i den svenska arbetsrättsliga modellen, en modell som under lång tid har tjänat Sverige väl och som i mycket stor utsträckning har fungerat, och alltjämt fungerar, väldigt bra. Att överväga större generella förändringar i lagstiftningen på grund av ett enstaka och isolerat problem är sällan någon särskilt bra idé, inte heller i detta fall.

– Jag utgår från att utredaren tolkar direktiven snävt och vinnlägger sig om att respektera arbetsmarknadens parters oberoende och att balansen mellan arbetsmarknadens parter förblir intakt. TCO väntar nu på att bli involverat i detta arbete för att kunna bidra på ett konstruktivt sätt, säger Lise Donovan.

Therese Svanström, ny ordförande i TCO!

– Jag är oerhört stolt och glad över att ha fått det här förtroendet.

Ta del av pressmeddelandet

A-kassan måste omfatta många fler!

- Och taket i a-kassan måste höjas.

TCO:s förslag

Hur ska vi finansiera framtidens pensioner?

Se seminariet i efterhand

Till inspelningen