TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

Pressmeddelanden 15:57 22 juni, 2017

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

– Även små förändringar i konflikträtten riskerar att leda till en obalans mellan parterna och därmed en större oro på arbetsmarknaden. Det gäller att gå fram varsamt och vara mycket lyhörd. Det är därför nödvändigt att utredaren tar fram sina förslag i nära samråd med arbetsmarknadens parter, säger Lise Donovan, chefsjurist på TCO.

Konflikträtten är en av grundstenarna i den svenska arbetsrättsliga modellen, en modell som under lång tid har tjänat Sverige väl och som i mycket stor utsträckning har fungerat, och alltjämt fungerar, väldigt bra. Att överväga större generella förändringar i lagstiftningen på grund av ett enstaka och isolerat problem är sällan någon särskilt bra idé, inte heller i detta fall.

– Jag utgår från att utredaren tolkar direktiven snävt och vinnlägger sig om att respektera arbetsmarknadens parters oberoende och att balansen mellan arbetsmarknadens parter förblir intakt. TCO väntar nu på att bli involverat i detta arbete för att kunna bidra på ett konstruktivt sätt, säger Lise Donovan.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.