TCO lanserar mobilspelet ”TCO GO” i Almedalen

Pressmeddelanden 08:00 28 juni, 2017

För den som suttit still på alldeles för många seminarier eller vill ta en paus från allt minglande finns nu ett alternativ. Med det nya mobilspelet ”TCO GO” kan alla Almedalsbesökare ge sig ut på jakt i vackra Visby och fånga yrkesgrupper som ryms inom TCO. Förena nytta med nöje och få kondition på köpet!

– Syftet med appen är att lära känna de 1,4 miljoner tjänstemän som varje dag bygger Sverige starkare. Det handlar om exempelvis lärare, sjuksköterskor och poliser, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Spelet tar spelarna till utvalda platser innanför muren där man ska fånga 14 exempel på yrkesgrupper som finns inom TCO. Därefter ser spelaren till att yrkesgrupperna man fångat genomgå en uppgradering på plats i TCO-landet (Strandgatan 19) där spelarna även kan passa på att få en stunds avkoppling med gratis fika och wifi. Vinnaren, den som på snabbast tid fångar och uppgraderar 14 yrkesgrupper, kan lyckligt plocka hem 20 000 kr till valfri kompetensutveckling.

– Många yrken kräver uppdatering. På framtidens arbetsmarknad kommer det inte att räcka att utbilda sig en gång. Fler behöver levla upp senare i livet. Om vår app kan bidra till att fler börjar fundera på hur vi skapar förutsättningar för vidareutbildning genom hela livet har vi uppnått ett av våra mål, säger Eva Nordmark.

För mer information:
Lisa Wärn, kommunikationschef TCO
Lisa.warn@tco.se eller 0725-25 74 34

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Kompetens- försörjningen måste bli en valfråga

Brist på arbetskraft med rätt kompetens är det största och mest akuta problemet på svensk arbetsmarknad. Arbetsförmedlingens nya prognos visar att läget är akut. Inför valet 2018 kräver TCO att kompetensförsörjningen blir en prioriterad valfråga.

Försäkringskassans avslag är oacceptabla

Sjukförsäkringen ger inte längre sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd för att kunna återgå i arbete som de borde få. Det drabbar våra medlemmar - lärare, sjuksköterskor och tjänstemän.

image description

Det finns ett före och efter #metoo

Hösten 2017 har på alla sätt kommit att bli en historisk tid för jämställdheten i vårt land. Under #metoo har tusen och åter tusen kvinnor, trans och icke-binära klivit fram och berättat om övergrepp, trakasserier och kränkningar de utsatts för. I bransch efter bransch har vi ställt oss upp och krävt en förändring. Det kommer att finnas ett före och ett efter #metoo. Det finns ingen motsvarighet till detta upprop i modern tid.

TCO kommenterar pensionsuppgörelsen

TCO ser främst ett behov av att skapa förutsättningar för ett längre arbetsliv genom satsningar för en bättre arbetsmiljö och kompetensutveckling. TCO anser även att den föreslagna förändringen av den lägsta åldern för uttag av allmän pension fasas in för fort. TCO välkomnar dock att åldersgränserna i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen föreslås höjas, då personer som blir arbetslösa eller sjukskrivna sent i arbetslivet annars tvingas gå i pension tidigare än tänkt.

HALVA UNGEN ÄR MIN

TCO vill synliggöra hur uttag av föräldrapenning påverkar kvinnors och mäns framtida inkomst, deltidsarbete och karriärutveckling samt mäns relationer med sina barn. I kampanjen #halvaungenärmin möts myter och fakta om föräldraledighet

Hur går vi vidare efter #metoo?

Se vårt seminarium om vad som händer efter #metoo-uppropen. Vad behöver göras och vem har ansvar för att det görs? Vilken roll spelar fackförbunden i det kommande förändringsarbetet och vilka andra aktörer behöver agera? Du ser hela seminariet i efterhand här på hemsidan.

Bryt tystnaden

Väldigt många av oss har varit med om det: Skämtet som lämnar en dålig känsla i magen. En påträngande blick eller en hand som dröjer kvar för länge. Ladda hem vår handbok om sexuella trakasserier, gratis!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description