TCO lanserar mobilspelet ”TCO GO” i Almedalen

Pressmeddelanden 08:00 28 juni, 2017

För den som suttit still på alldeles för många seminarier eller vill ta en paus från allt minglande finns nu ett alternativ. Med det nya mobilspelet ”TCO GO” kan alla Almedalsbesökare ge sig ut på jakt i vackra Visby och fånga yrkesgrupper som ryms inom TCO. Förena nytta med nöje och få kondition på köpet!

– Syftet med appen är att lära känna de 1,4 miljoner tjänstemän som varje dag bygger Sverige starkare. Det handlar om exempelvis lärare, sjuksköterskor och poliser, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Spelet tar spelarna till utvalda platser innanför muren där man ska fånga 14 exempel på yrkesgrupper som finns inom TCO. Därefter ser spelaren till att yrkesgrupperna man fångat genomgå en uppgradering på plats i TCO-landet (Strandgatan 19) där spelarna även kan passa på att få en stunds avkoppling med gratis fika och wifi. Vinnaren, den som på snabbast tid fångar och uppgraderar 14 yrkesgrupper, kan lyckligt plocka hem 20 000 kr till valfri kompetensutveckling.

– Många yrken kräver uppdatering. På framtidens arbetsmarknad kommer det inte att räcka att utbilda sig en gång. Fler behöver levla upp senare i livet. Om vår app kan bidra till att fler börjar fundera på hur vi skapar förutsättningar för vidareutbildning genom hela livet har vi uppnått ett av våra mål, säger Eva Nordmark.

För mer information:
Lisa Wärn, kommunikationschef TCO
Lisa.warn@tco.se eller 0725-25 74 34

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Vem vinner tjänstemännens röster i valet 2018

Se vårt seminarium i efterhand här.

World Day for Decent work

Sjunde oktober står anständiga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter extra mycket i fokus. Då uppmärksammar facken världen över ”World Day for Decent Work”.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

27 oktober 2017

Studier - en väg från sjukskrivning till arbete

Anmäl dig här

TCO:s kulturpriser har delats ut

TCO har delat ut sina årliga utmärkelser som går till kulturskapare i Sverige. TCOs kulturpris, som har delats ut sedan 1974, går till författaren och skådespelaren Evin Ahmad. TCOs kulturstipendium inrättades 2015 och tilldelas i år fotografen Johan Strindberg.

image description

Omställning och turordning på Moderaternas stämma

Nu pågår Moderaternas arbetsstämma där partiet ska besluta om ny politik inför valet 2018. Jag hoppas att man får riktigt härliga dagar i Örebro! Självklart ligger jobben högt på dagordningen och jag tycker att man både lyckats landa mitt i prick i frågan om omställningsuppdrag till högskolor och universitet, men samtidigt behöver de tänka om när det kommer till turordningsreglerna.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description