TCO kritiska mot M-utspel om a-kassan

Pressmeddelanden 14:14 3 maj, 2017

Moderaterna har idag presenterat sin skuggbudgetmotion. I den föreslås bland annat en sänkning av taket i a-kassan. TCO ställer sig starkt kritiska till det och vill hellre se en diskussion om hur a-kassan kan breddas.

– Moderaterna är inne på en farlig väg om a-kassan. Trots den höjning av taket som gjordes 2015 är det bara omkring var femte av TCO-förbundens medlemmar som får ut 80 procent av sin tidigare lön från arbetslöshetsförsäkringen. Det talar snarare för behovet av att fortsätta höja taket. Att föreslå en sänkning är därför ett direkt slag mot medelklassen och deras möjlighet att så smärtfritt som möjligt ställa om till ett nytt jobb, säger Eva Nordmark.

TCO efterlyser en diskussion om hur a-kassan kan moderniseras så att fler omfattas av den.

– Jag skulle önska att man i stället lade ned energi på hur vi får en modern arbetslöshetsförsäkring som ger ett bra grundskydd och som omfattar fler. Det finns idag stora grupper, inte minst egenföretagare och kombinatörer, som står utan skydd om de blir av med sin inkomst. Det vore att blicka framåt, snarare än att backa bandet, säger Eva Nordmark.

Det behövs en kompetens- och omställningspolitik för hela landet

TCO presenterar Jobbkartan, ny interaktiv statisk över hur arbetsmarknaden förändras

Läs mer och ta del av jobbkartan

Höstterminen är här!

Nu funderar många över hur man ska få tid till både arbete, familj och annat som man tycker är viktigt i livet. Livspusslet helt enkelt.

A-kassan - fyra år sedan taket höjdes

TCO presenterar en rapport som beskriver hur ersättningsgraden i a-kassan har utvecklats. Medverkar gör bland annat Lars Calmfors professor emeritus vid Stockholms universitet.