TCO kritiska mot M-utspel om a-kassan

Pressmeddelanden 14:14 3 maj, 2017

Moderaterna har idag presenterat sin skuggbudgetmotion. I den föreslås bland annat en sänkning av taket i a-kassan. TCO ställer sig starkt kritiska till det och vill hellre se en diskussion om hur a-kassan kan breddas.

– Moderaterna är inne på en farlig väg om a-kassan. Trots den höjning av taket som gjordes 2015 är det bara omkring var femte av TCO-förbundens medlemmar som får ut 80 procent av sin tidigare lön från arbetslöshetsförsäkringen. Det talar snarare för behovet av att fortsätta höja taket. Att föreslå en sänkning är därför ett direkt slag mot medelklassen och deras möjlighet att så smärtfritt som möjligt ställa om till ett nytt jobb, säger Eva Nordmark.

TCO efterlyser en diskussion om hur a-kassan kan moderniseras så att fler omfattas av den.

– Jag skulle önska att man i stället lade ned energi på hur vi får en modern arbetslöshetsförsäkring som ger ett bra grundskydd och som omfattar fler. Det finns idag stora grupper, inte minst egenföretagare och kombinatörer, som står utan skydd om de blir av med sin inkomst. Det vore att blicka framåt, snarare än att backa bandet, säger Eva Nordmark.

VI ÄR TCO

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Ordförande är Eva Nordmark. Våra prioriterade frågor just nu är bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud och studiefinansiering för yrkesverksamma, en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande och en jämställd föräldraförsäkring och minskat arbetstidsgap mellan kvinnor och män.

Får man läsa personalens mejl?

Övervakningen på arbetsplatserna blir allt vanligare. Var går gränsen för vad arbetsgivaren får göra? Är det ok med krav om medicinska tester eller att läsa personalens mejl? Välkommen till ett seminarium om integritet i arbetslivet.

Hur kan EU-frågorna ta en större plats under valåret 2018?

Välkommen till ett samtal med EU-minister Ann Linde (S) och Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description