TCO kritiska mot M-utspel om a-kassan

Pressmeddelanden 14:14 3 maj, 2017

Moderaterna har idag presenterat sin skuggbudgetmotion. I den föreslås bland annat en sänkning av taket i a-kassan. TCO ställer sig starkt kritiska till det och vill hellre se en diskussion om hur a-kassan kan breddas.

– Moderaterna är inne på en farlig väg om a-kassan. Trots den höjning av taket som gjordes 2015 är det bara omkring var femte av TCO-förbundens medlemmar som får ut 80 procent av sin tidigare lön från arbetslöshetsförsäkringen. Det talar snarare för behovet av att fortsätta höja taket. Att föreslå en sänkning är därför ett direkt slag mot medelklassen och deras möjlighet att så smärtfritt som möjligt ställa om till ett nytt jobb, säger Eva Nordmark.

TCO efterlyser en diskussion om hur a-kassan kan moderniseras så att fler omfattas av den.

– Jag skulle önska att man i stället lade ned energi på hur vi får en modern arbetslöshetsförsäkring som ger ett bra grundskydd och som omfattar fler. Det finns idag stora grupper, inte minst egenföretagare och kombinatörer, som står utan skydd om de blir av med sin inkomst. Det vore att blicka framåt, snarare än att backa bandet, säger Eva Nordmark.

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten