TCO kritiska mot M-utspel om a-kassan

Pressmeddelanden 14:14 3 maj, 2017

Moderaterna har idag presenterat sin skuggbudgetmotion. I den föreslås bland annat en sänkning av taket i a-kassan. TCO ställer sig starkt kritiska till det och vill hellre se en diskussion om hur a-kassan kan breddas.

– Moderaterna är inne på en farlig väg om a-kassan. Trots den höjning av taket som gjordes 2015 är det bara omkring var femte av TCO-förbundens medlemmar som får ut 80 procent av sin tidigare lön från arbetslöshetsförsäkringen. Det talar snarare för behovet av att fortsätta höja taket. Att föreslå en sänkning är därför ett direkt slag mot medelklassen och deras möjlighet att så smärtfritt som möjligt ställa om till ett nytt jobb, säger Eva Nordmark.

TCO efterlyser en diskussion om hur a-kassan kan moderniseras så att fler omfattas av den.

– Jag skulle önska att man i stället lade ned energi på hur vi får en modern arbetslöshetsförsäkring som ger ett bra grundskydd och som omfattar fler. Det finns idag stora grupper, inte minst egenföretagare och kombinatörer, som står utan skydd om de blir av med sin inkomst. Det vore att blicka framåt, snarare än att backa bandet, säger Eva Nordmark.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här