TCO kommenterar 2018 års statsbudget

Pressmeddelanden 08:15 20 september, 2017

Regeringen har idag presenterat statsbudgeten för 2018. Ur ett TCO-perspektiv finns det många välkomna besked, men det finns också en del som saknas. När det handlar om skattefrågorna visar de turer som varit att det är hög tid för en övergripande skattereform.

– TCO välkomnar satsningen på att bygga ut högskoleutbildningar och yrkeshögskolan men det räcker inte för att komma till rätta med bristen på kvalificerad arbetskraft. Det är ett strukturellt problem som måste lösas för att öka rörligheten på arbetsmarknaden och därmed stärka konkurrenskraften, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

På utbildningsområdet är TCO:s prioritering att det ska finnas bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud för yrkesverksamma.

– Det behövs också utbildningar som passar den som redan har ett jobb men behöver fylla på med ny kunskap. Vi vill se fler utbildningar på distans och deltid. Högskolor och universitet måste bidra mer till utveckling och omställning på arbetsmarknaden, säger Eva Nordmark.

På skatteområdet är TCO:s prioritering att det genomförs en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande.

– Skatten på arbete måste sänkas och skatten på konsumtion och miljöskadlig verksamhet höjas. Det kan bara ske genom en stor, blocköverskridande skattereform. Det är hög tid för en sådan, säger Eva Nordmark.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.