TCO kommenterar 2018 års statsbudget

Pressmeddelanden 08:15 20 september, 2017

Regeringen har idag presenterat statsbudgeten för 2018. Ur ett TCO-perspektiv finns det många välkomna besked, men det finns också en del som saknas. När det handlar om skattefrågorna visar de turer som varit att det är hög tid för en övergripande skattereform.

– TCO välkomnar satsningen på att bygga ut högskoleutbildningar och yrkeshögskolan men det räcker inte för att komma till rätta med bristen på kvalificerad arbetskraft. Det är ett strukturellt problem som måste lösas för att öka rörligheten på arbetsmarknaden och därmed stärka konkurrenskraften, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

På utbildningsområdet är TCO:s prioritering att det ska finnas bättre utvecklingsmöjligheter i arbetslivet genom ökat utbildningsutbud för yrkesverksamma.

– Det behövs också utbildningar som passar den som redan har ett jobb men behöver fylla på med ny kunskap. Vi vill se fler utbildningar på distans och deltid. Högskolor och universitet måste bidra mer till utveckling och omställning på arbetsmarknaden, säger Eva Nordmark.

På skatteområdet är TCO:s prioritering att det genomförs en skattereform som gynnar utbildning, ansvarstagande och företagande.

– Skatten på arbete måste sänkas och skatten på konsumtion och miljöskadlig verksamhet höjas. Det kan bara ske genom en stor, blocköverskridande skattereform. Det är hög tid för en sådan, säger Eva Nordmark.

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Ny bok för mer jämställda möten

TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

Regeringen borde ta initiativ till viktiga reformer i vårpropositionen

TCO har pekat på flera viktiga samhällsproblem som kompetensförsörjning och behovet av en genomgripande skattereform som sänker skatten på arbete och höjer den på miljö och konsumtion. Det är nu, när svensk ekonomi går för full maskin, som regeringen borde ta initiativ till reformer som dessa.

image description

Den samproducerande högskolan

Som ordförande i TCO och i och med vårt prioriterade arbete med att förbättra yrkesverksammas möjligheter till kompetensutveckling och livslångt lärande möter jag ofta och gärna företrädare för olika lärosäten runt om i landet. I tisdags hade jag det stora nöjet att få resa till Eskilstuna, där jag fick delta på Unionens regionråd i Mälardalen och även möta Mälardalens högskola.

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här